Ventilatie op 2 standen

Voor een badkamer heb ik een 2 standen ventilator.
Alleen heb ik een enkele schakelaar op de badkamer.
Mijn idee is om op de lage stand van de ventilator een constante spanning aan te bieden, maar ik zou graag met een schakelaar op de badkamer de hoge stand willen inschakelen.

Hoe zou ik dat kunnen doen?
Is dat mogelijk met een relais, dat schakelt op de 230V van de lichtschakelaar?
Welke relais zou hiervoor geschikt zijn?

Of zijn er slimmere oplossingen hiervoor te bedenken?

Arco

Special Member

Je kunt 'm toch gewoon bij de lamp parallel hangen? (die dingen zijn toch 230v)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op woensdag 6 november 2024 09:18:05 schreef MrNiles:
Voor een badkamer heb ik een 2 standen ventilator.
Alleen heb ik een enkele schakelaar op de badkamer.
Mijn idee is om op de lage stand van de ventilator een constante spanning aan te bieden, maar ik zou graag met een schakelaar op de badkamer de hoge stand willen inschakelen.

Hoe zou ik dat kunnen doen?
Is dat mogelijk met een relais, dat schakelt op de 230V van de lichtschakelaar?
Welke relais zou hiervoor geschikt zijn?

Of zijn er slimmere oplossingen hiervoor te bedenken?

Normaal schakel je of de lage of de hoge stand, nooit beiden, dus permanent spanning is geen goed idee. Schakelaar vervangen door een rolluikschakelaar zou ik zeggen.

Inderdaad, niet beide standen op de 230V

Maar een relais heeft toch 2 'standen'?

Ik zat te denken aan NC op stand 1 vd ventilatie en NO op stand 2

Zal ook eens kijken naar een rolluikschakelaar, maar dat vind ik niet de meest charmante oplossing op de badkamer.
Er zit daar een dubbele schakelaar nu, dan zou ik daar iets van opbouw bij moeten zetten...niet ideaal

[Bericht gewijzigd door MrNiles op woensdag 6 november 2024 09:38:00 (42%)

Als ie normaal in de lage stand moet draaien zonder uitstand,kun je de schakelaar vervangen door een wisselschakelaar.
Voor de hoge stand met de lamp paraallel en de lage stand op een bij te trekken draad. Twee spanningen tegelijk aanbieden werkt miet goed.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?

We weten natuurlijk niet waarom je die ventilator continu wil laten draaien.
Maar denk aan een jaarverbruik richting 80kWh en afzuiging van veel m3 warme lucht.
Wss zijn er inderdaad slimmere oplossingen

Je kan ook meteen doorpakken en een timer relais nemen. Dan kan je het licht uitschakelen en blijft de ventilator nog een tijdje hoog draaien.

https://www.conrad.nl/nl/p/conrad-components-cmfr-66-tijdrelais-multif…

zoiets.

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Met een schakelaar is de meest eenvoudige oplossing.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)