Als niet-HF-er (ik straal alleen warmte uit) 7 fouten

Waarvan het gros in regel spul ... ik heb geen idee wat F3E en F1B betekenen :P

Dus dan durf ik te zeggen dat het niet schokkend moeilijk is voor iemand met een beetje elektronica kennis.

Op woensdag 6 november 2024 23:59:51 schreef Sine:
Als niet-HF-er (ik straal alleen warmte uit) 7 fouten

Dus dan durf ik te zeggen dat het niet schokkend moeilijk is voor iemand met een beetje elektronica kennis.

Weet ik ook niet.

Op donderdag 7 november 2024 00:12:19 schreef Hubie:
Dat is de uitzendvorm/norm AM,FM, SSB etc.
https://en.wikipedia.org/wiki/Types_of_radio_emissions

Dát weet ik dan weer wel, min of meer. Inclusief max. zwaai (mono, stereo en stereo+rds) in FM omroep en max. aantal dBm en modulatie frequentie in AM-omroep als ook PEP en ERP vermogen.

ik heb 45 jaar geleden examen gedaan voor mn C en tegelijk voor D.
Voor c had ik 0 fout, en voor D, veel makkelijkerder, 4 fout. |:(

Mocht je het interessant vinden, ik heb in 2020 het F-examen gedaan.

Destijds heb ik ook een vergelijkbaar topic aangemaakt om advies te vragen en mijn ervaring met het examen te delen. Misschien heb je er wat aan, want ik heb daar ook wat praktische tips en inzichten gedeeld: https://www.circuitsonline.net/forum/view/message/2147383#2147383

Twijfel je nog tussen het F- en N-examen? Iemand zei dat je beide examens op dezelfde dag kunt aanvragen. Zo kun je, als je het F-examen niet haalt, meteen de N-versie proberen. Geen idee of dit nog steeds mogelijk is.

Mijn tips:

- Ik had het voordeel dat ik nog niet zo lang geleden van school kwam, waardoor ik veel theorie al paraat had.
- Het examen is niet moeilijk, maar zonder te leren had ik het niet gered, vooral omdat de stof over antennes voor mij nieuw was.
- Wet- en regelgeving vond ik lastig, omdat je dit niet kunt beredeneren en echt moet onthouden. Ik heb ervoor gekozen om me vooral te richten op de technische kant. Daarmee haal je misschien geen 10, maar een 8 is ook prima!
- Online oefenen is een must! De toets lijkt sterk op de online oefenvragen. Ik vond dit handig, omdat je dan ook leert hoe de vragen zijn opgebouwd. Bij sommige examens draait het meer om begrijpend lezen dan om de inhoud, maar dat viel hier gelukkig mee.

Op donderdag 7 november 2024 06:23:34 schreef mel:
ik heb 45 jaar geleden examen gedaan voor mn C en tegelijk voor D.
Voor c had ik 0 fout, en voor D, veel makkelijkerder, 4 fout. |:(

Destijds C is de huidige F, toch? (Maar misschien met morse, destijds?)
Is D de huidige N?

Op woensdag 6 november 2024 23:59:51 schreef Sine:

Ik dus ook niet. Maar de link van Hubie geeft een overzichtelijker overzicht dan het veron F cursusboek :P

Op donderdag 7 november 2024 10:33:01 schreef Lucky Luke:
[...]
Destijds C is de huidige F, toch? (Maar misschien met morse, destijds?)

dat klopt

N examen 10 fout?
Dat zou betekenen dat ik geslaagd zou zijn met een middelbare school electro kennis?
Dus "Hoe lastig is het N-examen" niet erg lastig zou ik zeggen

In mijn tijd was het nog mondeling, in een oud schoolgebouw, centrum Den Haag. Toen,...in die oude goede tijd.En toen, zelfbouw! geen koopdozen!

Wil TS een goede raad geven:Doe vooral een Zendcursus,ook omdat je zelf
zegt meer van de techniek te willen weten.
Tijdens een QSO wordt er vaak over techniek gepraat en ook discussie
gevoerd.Mooi dat je dan ook mee kunt doen i.p.v met de mond vol tanden te staan.
Alleen een QSO maken met uitwisseling van R.S en eventueel T begint al
snel te vervelen.Of QSL-kaarten verzamelen moet je hobby worden.
Ben een kleine vijftig jaar zendamateur met onderbreking.
De moderne tijd met alle storing-verwekkers maakt het er niet beter op.
Ook daar zijn weer oplossingen voor,een z.a is niet door een gat te vangen.
- An3s -

Op donderdag 7 november 2024 13:39:16 schreef Sine:
Net eens even door de F geklikt, die is niet schokkend veel moeilijker
https://ham-radio.nl/examens/f-examen/

Met elektronicakennis op MTS niveau, een avondje regels en voorschriften leren en goed lezen wat er staat moet F examen geen probleem opleveren.

Vooral goed schema bekijken en lezen is belangrijk. Zo ging ik bij N-examen met deze vraag de mist in (mijn snelle antwoord 2V), ik had in de gauwigheid niet gezien dat x-y over de halve spanning staat...

Ik dacht eerst 1,5V maar dat antwoord staat er niet bij (gelukkig) en dan met wat beter nadenken kom ik ook op 2V.

2V is niet goed (die fout maakte ik ook), de 2 x 10k vormt nog een spanningsdeler, dus X-Y is 1V.

(10Ω + 10Ω) // 20Ω = 10Ω (parallelschakeling rechtse 3 weerstanden (// betekent "parallel", berekening a // b = 1/(1/a + 1/b)))
6V * 10Ω / (20Ω + 10Ω) = 2V (spanningsdeler linker weerstand en vervanging van regel hierboven)
2V * 10Ω / (10Ω + 10Ω) = 1V (spanningsdeler van spanning van regel hierboven over de twee rechter weerstanden)
Dus het antwoord is 1V

Of, van links naar rechts:
6 V met die twee van 20 Ω maakt (Thevenin) 3 V, Ri=10 Ω

+---10Ω--+---10Ω--+ 1V
 |    Ri           |
3V                10Ω
 |                 |
 +-----------------+

3 V over driemaal 10 Ω (waarvan Ri er ook een is) maakt 1 V per weerstand.
Dus 1 V over de rechter weerstand.

Ik heb minder ervaring met analoge circuits maar HF lijkt me toch heel leuk om te leren.

Een zendamateurmachtiging is niet noodzakelijk hiervoor, tenzij men wilt zenden. U kunt sowieso nu reeds zelf ontvangers en RF-hulpmiddelen en meetapparatuur bouwen. En zenders bouwen en testen/meten is ook geen probleem zolang men op een dummyload 'zendt' en niets uitstraalt.

Voor mezelf sprekend: al m'n RF-kennis heb ik opgedaan lang voordat ik m'n zendamateurmachtiging (F) heb gehaald, en dat examen was voor mij vooral een juridische formaliteit. Als het er om gaat meer te leren over RF dan zie ik zelf het zendamateurexamen niet echt als zinvol bij, men leert er nauwelijks praktische kennis.

Houd er ook rekening mee dat de meeste zendamateurs 'stekker-amateurs' zijn, die hooguit misschien zelf nog hun antenne bouwen, maar voor de rest vooral op de KG zoveel mogelijk verbindingen willen maken. Niets mis mee als dat je hobby is, maar mij trekt het volstrekt niet. In de lokale VERON-afdeling zijn 3-4 mensen met dezelfde VHF/UHF en zelfbouwbelangstelling als ik, maar de overgrote meerderheid is KG 'QSL-kaartenjager'. Dat kan demotiverend werken wanneer je graag vooral zelf bouwt, of op de VHF/UHF/SHF actief wilt zijn.

Een goed boek is mogelijk veel beter om grondige RF-kennis op te doen, zoals het 'ARRL radio amateur handbook'. Ook oudere versies zijn nog zeer waardevol om te leren, mijn versie is uit 1990 maar is nu toch wel te gedateerd. Maar het blijft een zeer aanbevelenswaardig boekwerk met een hele brede inhoud, beginnend met algemene basis-electronica, gevolgd door RF-theorie, tot hoogwaardige zelfbouwprojecten op velerlei vlakken. https://www.arrl.org/arrl-handbook-2023, alhoewel ik zelf het boek tweedehands zou proberen aan te schaffen in een redelijk recente versie/jaargang. Het is zeer dik en men zal er niet snel in uitgelezen/uitgeleerd zijn.

Het cursusboek N/F-examen is leuk als je voor het examen wilt studeren, maar als uw doel het opdoen van RF-kennis is en wat praktische zelfbouw-projectjes te bouwen, dan zou ik eerder voor het ARRL handbook kiezen en dat lezen/bestuderen.

Voor wat het waard is.

Best jammer om te horen eigenlijk. Je zou verwachten dat je als zendamateur juist interesse hebt in het bouwen van apparatuur. De technische kennis die je zelfs voor een N-examen moet halen heb je niks aan als je gewoon een zender koopt en er nooit aan sleutelt.

Zelfbouw en echt experimenten doen met HF lijkt me het leukste onderdeel. Ik zie mezelf niet hele avonden gesprekken voeren via een zender.

In de jaren 50 en 60 waren er nog geen glimmende Japanse koopdozen voor de zendamateur dus die maakte zelf zijn zender of hij ging naar de (leger)dumpzaak en bouwde de legerzender om naar de amateurbanden.Dus zelfbouw of dump apparatuur ombouwen,meer smaken waren er niet.

Er zijn uitzonderingen, zoals gezegd, en als u eenmaal uw eigen 'niche' heeft gevonden in het RF-gebeuren en wat mensen kent met dezelfde belangstelling, dan kan het zeer veel voldoening geven.

Op RF-gebied heb ik het meeste (qua basis) geleerd in de tijd dat ik 3m-piratenzendertjes bouwde, dus zonder dat ik een machtiging had. Maar ook in m'n zendamateurtijd waren er, zoals gezegd, 3-4 zendamateurs dankzij wie ik zeer veel geleerd heb; ik zou dat niet hebben willen missen. Ga anders een keertje langs bij een verenigingsavond van de lokale VERON-afdeling in uw buurt om een beeld te krijgen van de sfeer in uw regio. In mijn regio is men gelukkig heel open, behulpzaam en 'verwelkomend'.

En om eerlijk te zijn.... zelfbouw is leuk, maar we leven niet meer in de jaren '50, waarbij eigenlijk de enige manier om in het bezit van een zender/ontvanger te komen de route van zelfbouw was (of het converteren van ex-leger materiaal). Mijn KG-ontvanger (KG-zenders heb ik niet, zoals gezegd, boeit me volstrekt niet), 2m en 70cm transceivers e.d. zijn allemaal 'koopdozen' of ombouwsels van vroegere overheidsapparatuur (Condor 16 en 46). Daar begin ik zelf ook niet aan zelfbouw, kant-en-klaar is daar veel beter, compacter en goedkoper. Maar bij bijv. ATV komt juist zeer veel zelfbouw kijken, en hoe hoger in frequentie, hoe meer dat het geval wordt.

Het is een hele brede en uitgebreide hobby met veel mogelijkheden. Zelf zou ik 'ooit' nog wel eens een moonbounce-station willen opbouwen op 23cm of hoger, daarvoor moet men van alle markten thuis zijn: zeer goede en grote antennes bouwen en met een tracker, goede ruisarme voorversterkers kunnen bouwen en afregelen, een flink zendvermogen kunnen opwekken, kennis en ervaring hebben van allerlei fysica-verschijnselen (Faraday-rotatie bijv.) Een beetje het 'cutting-edge'-gebeuren van het zendamateurisme. Maar voor het echte RF cutting-edge gebeuren lees ik met veel plezier het 'Microwave Journal'.... :)

En mijn werktuigbouwkundige lusten kan ik ook heerlijk loslaten op UHF-antennes; een RVS UHF discone-antenna van een oud vergiet bouwen, of een RVS HB9CV voor de 70cm, of een kleine 70cm Yagi van PVC-buis om crossband satelliet-QSO's mee te maken met een klein portofoontje. Vooral leuk als het dan ook nog blijkt te werken, dat geeft voldoening, maar daarna is bij mij eigenlijk ook wel direct de lol en uitdaging ervan verdwenen en staat de antenne vervolgens 20 jaar stof te vergaren....

In elk geval, de hobby is breed en biedt veel mogelijkheden, ook voor mensen zonder zendmachtiging trouwens (ik heb mijn machtiging teruggegeven aan de overheid; voor wat ik doe c.q. leuk vind om te doen heb ik hem niet nodig.)

Op vrijdag 8 november 2024 23:01:22 schreef LiggendeGolf:
Best jammer om te horen eigenlijk. Je zou verwachten dat je als zendamateur juist interesse hebt in het bouwen van apparatuur. De technische kennis die je zelfs voor een N-examen moet halen heb je niks aan als je gewoon een zender koopt en er nooit aan sleutelt.

Zelfbouw en echt experimenten doen met HF lijkt me het leukste onderdeel. Ik zie mezelf niet hele avonden gesprekken voeren via een zender.

Ik vond het boek juist wel leuk, best een praktische aanpak

Ik vind het nogal een stellige bewering dat "de meeste" amateurs koopdoos-amateurs zijn. Je kon je daarin nog wel eens vergissen. Bedenk bijvoorbeeld dat de HAMs die je op de banden hoort slechts een deel van het totaal is. De sleutelaars hoor je misschien wel minder vaak. Dat vertekent je beeld.
Bottom line: er zijn ook enorm veel HAMs die ook zelf bouwen. Misschien geen hele transceivers, maar wel antennes, versterkers, meetapparatuur, ed. En vergeet de SDR groep niet.

Nog even over N en F: Vroeger had je D, C, B en A. D is vergelijkbaar met N nu, en A is nu F omdat de morse eis vervallen is. Dus wat je vroeger voor C deedt wordt nu vanzelf een F.

Op donderdag 7 november 2024 13:39:16 schreef Sine:
Net eens even door de F geklikt, die is niet schokkend veel moeilijker
https://ham-radio.nl/examens/f-examen/

Mwah… ik had er 15 fout, toch lastiger dan N. Zou hakken over de sloot geslaagd zijn als het het echte examen was. Voor onvoorbereid er doorheen klikken vast een aardige score, maar… ik moet dat beter kunnen. (Er een rekenmachine bijpakken en ‘t daadwerkelijk rustig uitrekenen helpt)

En eh… deze vraag heeft een tekstuele misaanpassing :

(Doordat de antwoorden in Volts gaan is duidelijk welk van de 2 vragen eigenlijk gevraagd wordt, gelukkig. Alsnog, dit soort dingen heb ik sinds mijn studietijd niet meer hoeven uitrekenen. En gaat bij ‘snel doorheen klikken’ dus gewoon fout. Nuja, komende paar weken dus hopelijk niet meer, prima opfrisser)

(Spoiler: de impedantie mag dan 4 ohm zijn, de spanning over R en L is geen 50 V elk. Wel gelijk, overigens. Mijn rekenmethode is mogelijk te omslachtig: XL berekenen(4), vectorieël optellen bij R(sqrt 32), stroom uitrekenen (die is wél gelijk door R en C, ook in fase, want serieschakeling) (17,68), spanning over XL uitrekenen. Of over R, ze zijn gelijk in grootte omdat de impedanties gelijk zijn, maar verschillend in fase)

Edit: en voor de vragen met golflengtes helpt het als ik er niet een factor 1000 naast zit met de lichtsnelheid… 300 Mm/s niet 0,3.

.

[Bericht gewijzigd door ohm pi op (98%)]

Op zaterdag 9 november 2024 23:39:18 schreef Lucky Luke:
...ik had er 15 fout, toch lastiger dan N...

Iedereen met een elektronica achtergrond kan dat examen wel maken, maar het punt is dat je niet zomaar alles weer paraat hebt wat je ooit wel een keer geleerd hebt. Je moet de kennis wel even opfrissen. Ik heb indertijd het cursusboek van Veron geleend van iemand. Half jaartje af en toe een stukje doorgenomen. En dan een paar proefexamens gedaan. Dan is het appeltje-eitje.