Hallo allemaal,

Ik ben nieuw op het forum en geïnteresseerd in HF, ik heb aardig wat ervaring met digitale elektronica en microcontrollers. Ik heb minder ervaring met analoge circuits maar HF lijkt me toch heel leuk om te leren.

Ik ben gaan zoeken en kwam uit op het N examen. Kan iemand mij vertellen wat hier zoal in behandeld wordt en hoe moeilijk dit gaat worden met mijn achtergrond?

Ik heb vroeger een B-call gehaald en ik heb toen het meeste geleerd van oue examens die je toen wel makkelijk kon vinden. Er waar zelfs boeken met oude examen te koop.

Hier een voorbeeld van een N-examen
https://ham-radio.nl/examens/n-examen/

Dat kan je nu gewoon oefenen en daarmee ook zien wat er toen gevraagd word en wat je wel en niet weer.

Haha vraag 2 en 4 zou ik nu al niet meer weten.

Je kunt online een oefen-examen doen:
https://ham-radio.nl/examens/n-examen/

Maar, om ‘de stof te leren’ kun je beter een cursusboek gebruiken dan de antwoorden van oefenexamens uit je hoofd te leren.

Edit:
Ik had 6 fouten :p maar ik heb ooit ook zo’n cursusboek aangeschaft en er in zitten lezen.

Wat ik fout had zijn de dingen die te maken hebben met ‘welke klasse van uitzending is dit’, en de echte HF-vragen (de BFO- oscillator zit in frequentie dichtbij de …., een middenfrequentfilter dient om … , en als een frequentiegemoduleert signaal in frequentie vermenigvuldigt wordt zal de frequentiezwaai …”)

En dingen als ‘maximaal zendvermogen’ heb ik goed gegokt omdat ik de vraag sturend vond. Dat heb je met multiplegokvragen.

Wat dus betekend dat ik er waarschijnlijk voor zou slagen maar nog wel wat HF-inhoudelijke technische kennis mis en/of niet paraat heb. (Het is allemaal op te zoeken, zeker zoiets als die uitzendingsklassen, maar het is natuurlijk geen openboektoets)

[Bericht gewijzigd door Lucky Luke op (66%)]

Ja daar heeft lucky luke wel gelijk in je kan het beter uit een boek leren en daarna de oefenexamens doen. Je moet die oude examens wel oefenen want ze stellen soms rare vragen waarin veel misleiding zit. Soms zijn er bv 2 antwoorden goed waarvan 1 dan het beste is en dat moet je gewoon oefenen.

Voor een kleine bijdrage heb je hier een goede online cursus:

https://www.dlza.nl/

Om alleen het N examen te halen is het bijna voldoende om om stapels oude examens te gaan maken. Dan leer je de antwoorden uit je hoofd en kun je het juiste kruisje aanvinken.

Echt radio-electronica-techniek leer je dan echter niet. Daarvoor zul je veel meer en veel dieper moeten leren. En marconist van vroeger was een hbo-er ingenieur die daar een vier of meer jarige opleiding voor heeft moeten doen. Van die opleiding was het eenvoudigste het leren van morse seinen en ontvangen. Het ontwerpen en bouwen van een complete zend en of ontvang installatie compleet met antennes en al is wat deze mensen konden. Elektronica in het algemeen is een zeer lastig vak waarbij veel echt wel lastige wiskunde en natuurkunde bij komt kijken.

Maar het is natuurlijk wel prima te doen. Je moet alleen wel wat meer gaan leren dan de stof voor de N machtiging alleen. Je kunt beginnen met het lezen van dit boek van de veron.. In dit boek staat heel veel. En erg interessant. Online cursussen zijn er ook.

Het boek is niet altijd helemaal logisch maar verteld wel heel veel wetenswaardigheden over elektronica. Soms meer dan nodig voor het N-examen maar wel noodzakelijk voor de meer algemene elektronica kennis. Als je echt wat met elektronica wil gaan doen en dan bedoel zelf bedenken en ontwerpen van schakelingen het op component niveau repareren van schakelingen zul je daarna door moeten naar het boek voor de F-machting en daarna nog wat andere boeken.

Verder is analoge techniek meer dan alleen radio techniek. Om de besturing van bijvoorbeeld elektromotoren in auto's te realiseren worden ook gewoon analoge technieken gebruikt. Er zitten daar gewoon een paar IGBT's die de motorstromen regelen. Ongetwijfeld iets van PWM. Maar PWM is natuurlijk eigenlijk gewoon een analoog signaal. En radio is tegenwoordig ook gewoon digitaal. Kijk maar naar de moderne SDR systemen.

Om het echt te leren is heel veel studie maar beginnen met het halen van novice machtiging is een leuke opstap naar elektronica.

Op woensdag 6 november 2024 19:32:07 schreef Ex-fietser:
Om alleen het N examen te halen is het bijna voldoende om om stapels oude examens te gaan maken. Dan leer je de antwoorden uit je hoofd en kun je het juiste kruisje aanvinken.

Echt radio-electronica-techniek leer je dan echter niet. Daarvoor zul je veel meer en veel dieper moeten leren. En marconist van vroeger was een hbo-er ingenieur die daar een vier of meer jarige opleiding voor heeft moeten doen. Van die opleiding was het eenvoudigste het leren van morse seinen en ontvangen. Het ontwerpen en bouwen van een complete zend en of ontvang installatie compleet met antennes en al is wat deze mensen konden. Elektronica in het algemeen is een zeer lastig vak waarbij veel echt wel lastige wiskunde en natuurkunde bij komt kijken.

Maar het is natuurlijk wel prima te doen. Je moet alleen wel wat meer gaan leren dan de stof voor de N machtiging alleen. Je kunt beginnen met het lezen van dit boek van de veron.. In dit boek staat heel veel. En erg interessant. Online cursussen zijn er ook.

Het boek is niet altijd helemaal logisch maar verteld wel heel veel wetenswaardigheden over elektronica. Soms meer dan nodig voor het N-examen maar wel noodzakelijk voor de meer algemene elektronica kennis. Als je echt wat met elektronica wil gaan doen en dan bedoel zelf bedenken en ontwerpen van schakelingen het op component niveau repareren van schakelingen zul je daarna door moeten naar het boek voor de F-machting en daarna nog wat andere boeken.

Verder is analoge techniek meer dan alleen radio techniek. Om de besturing van bijvoorbeeld elektromotoren in auto's te realiseren worden ook gewoon analoge technieken gebruikt. Er zitten daar gewoon een paar IGBT's die de motorstromen regelen. Ongetwijfeld iets van PWM. Maar PWM is natuurlijk eigenlijk gewoon een analoog signaal. En radio is tegenwoordig ook gewoon digitaal. Kijk maar naar de moderne SDR systemen.

Om het echt te leren is heel veel studie maar beginnen met het halen van novice machtiging is een leuke opstap naar elektronica.

Bedankt voor je uitgebreide antwoord. Het is inderdaad de bedoeling dat ik echt begrijp hoe ik zelf een zender en ontvanger kan bouwen. Het gaat me echt om de techniek, niet zozeer om hele gesprekken te voeren.

Ik ga het boek bestellen en ik hoop dat ik er een hoop van opsteek.

Ik heb lang geleden ( denk iets van 25 jaar) mijn D gehaald, dat is nu N.
Destijds heb ik bij de Veron een cursus gedaan, iedere dinsdagavond 2 uurtjes theorie en wat praktijk.
Dat was in zo'n honk in een kelder in de wijk.
Veel geleerd en daarna opgegaan ( Nieuwegein) voor D, dat haalde ik makkelijk.
De zelfde dag ook maar voor C gegaan, helaas daar 2 puntjes te weinig voor.
Ik heb het niet gedaan omdat ik verwoed zendamateur wilde zijn of ben, maar ik werkte dagelijks met mobilofoons en porto's en dergelijke en wilde toch meer van de materie weten.
Er zijn nog diverse Veron afdelingen actief met deze cursussen dus ik zou dat aanraden om vooral meer te leren.
Les van een echte leraar ( zendamateur in dit geval ) is toch altijd beter dan alleen boeken of online.

Ik heb mijn call nog steeds ik laat het jaarlijks verlengen.

Op woensdag 6 november 2024 19:45:35 schreef LiggendeGolf:
[...]

Bedankt voor je uitgebreide antwoord. Het is inderdaad de bedoeling dat ik echt begrijp hoe ik zelf een zender en ontvanger kan bouwen. Het gaat me echt om de techniek, niet zozeer om hele gesprekken te voeren.

Ik ga het boek bestellen en ik hoop dat ik er een hoop van opsteek.

Niet om je te ontmoedigen.... maar als je je N of F examen hebt gehaald, wil dit nog niet betekenen dat je zenders en ontvangers kan bouwen.
Deze materie ontbreekt helaas. Je beschikt over de basis elektriciteitsleer en begrijpt de principes van diverse ontvangers/zenders. Het daadwerkelijk kunnen ontwerpen is daar dus niet bij helaas...was het maar zo.

Maar des al niet te min..ga ervoor!

Het Full-examen is ongeveer MBO elektronica. Ik heb vroeger MTS-elektronica gedaan en dan is het examen met goed opfrissen van tevoren goed te doen. Er zitten wel extra dingen bij rond de wetgeving en gedragscode, die moet je dus extra leren. Nu is N (novice) bedoeld als instappers nivo, en dat is dus nog eens stukken eenvoudiger dan Full. Nu is het aan jou (TS) om je eigen nivo in te schatten :-)

Op woensdag 6 november 2024 18:54:29 schreef benleentje:

Ik nog wel :)
Maar vraag 6 is echt een giller!

Op de site van Jos Verstraten (jeever op deze site) staan ook de nodige cursussen en diverse know-how online. Van basis component tot complexer materiaal.

Op woensdag 6 november 2024 21:37:16 schreef vergeten:
[...]Ik nog wel :)

Als je nu het examen opent, dan weet je het antwoord op vraag 2 en 4 wel. Weet je het nog niet, dan sluit je gewoon het examen af en opent het opnieuw of je doet F5. Als je het na 10x openen en sluiten (of F5-en) nog steeds niet vraag 2 en 4 goed geantwoord hebt, dan weet je echt niks en moet je maar je electronicastudieboeken openslaan.

Op woensdag 6 november 2024 21:37:16 schreef vergeten:
[...]Ik nog wel :)

Vragen zijn dynamisch, lijkt het. (Als ik de pagina 2x open, krijg ik 2 verschillende examens)

En het is natuurlijk niet de bedoeling hier een lijst vragen en antwoorden in dit topic te krijgen… (maar alleen de vraag kan natuurlijk wel. Maar ik vermoed dat er dan meerdere co-ers de neiging gaan krijgen die te beantwoorden omdat technische vragen beantwoorden nou eenmaal is wat we doen…)

Als niet-HF-er (ik straal alleen warmte uit) 7 fouten

Waarvan het gros in regel spul ... ik heb geen idee wat F3E en F1B betekenen :P

Dus dan durf ik te zeggen dat het niet schokkend moeilijk is voor iemand met een beetje elektronica kennis.

Op woensdag 6 november 2024 23:59:51 schreef Sine:
Als niet-HF-er (ik straal alleen warmte uit) 7 fouten

Dus dan durf ik te zeggen dat het niet schokkend moeilijk is voor iemand met een beetje elektronica kennis.

Weet ik ook niet.

Op donderdag 7 november 2024 00:12:19 schreef Hubie:
Dat is de uitzendvorm/norm AM,FM, SSB etc.
https://en.wikipedia.org/wiki/Types_of_radio_emissions

Dát weet ik dan weer wel, min of meer. Inclusief max. zwaai (mono, stereo en stereo+rds) in FM omroep en max. aantal dBm en modulatie frequentie in AM-omroep als ook PEP en ERP vermogen.

ik heb 45 jaar geleden examen gedaan voor mn C en tegelijk voor D.
Voor c had ik 0 fout, en voor D, veel makkelijkerder, 4 fout. |:(

Mocht je het interessant vinden, ik heb in 2020 het F-examen gedaan.

Destijds heb ik ook een vergelijkbaar topic aangemaakt om advies te vragen en mijn ervaring met het examen te delen. Misschien heb je er wat aan, want ik heb daar ook wat praktische tips en inzichten gedeeld: https://www.circuitsonline.net/forum/view/message/2147383#2147383

Twijfel je nog tussen het F- en N-examen? Iemand zei dat je beide examens op dezelfde dag kunt aanvragen. Zo kun je, als je het F-examen niet haalt, meteen de N-versie proberen. Geen idee of dit nog steeds mogelijk is.

Mijn tips:

- Ik had het voordeel dat ik nog niet zo lang geleden van school kwam, waardoor ik veel theorie al paraat had.
- Het examen is niet moeilijk, maar zonder te leren had ik het niet gered, vooral omdat de stof over antennes voor mij nieuw was.
- Wet- en regelgeving vond ik lastig, omdat je dit niet kunt beredeneren en echt moet onthouden. Ik heb ervoor gekozen om me vooral te richten op de technische kant. Daarmee haal je misschien geen 10, maar een 8 is ook prima!
- Online oefenen is een must! De toets lijkt sterk op de online oefenvragen. Ik vond dit handig, omdat je dan ook leert hoe de vragen zijn opgebouwd. Bij sommige examens draait het meer om begrijpend lezen dan om de inhoud, maar dat viel hier gelukkig mee.

Op donderdag 7 november 2024 06:23:34 schreef mel:
ik heb 45 jaar geleden examen gedaan voor mn C en tegelijk voor D.
Voor c had ik 0 fout, en voor D, veel makkelijkerder, 4 fout. |:(

Destijds C is de huidige F, toch? (Maar misschien met morse, destijds?)
Is D de huidige N?

Op woensdag 6 november 2024 23:59:51 schreef Sine:

Ik dus ook niet. Maar de link van Hubie geeft een overzichtelijker overzicht dan het veron F cursusboek :P

Op donderdag 7 november 2024 10:33:01 schreef Lucky Luke:
[...]
Destijds C is de huidige F, toch? (Maar misschien met morse, destijds?)

dat klopt

N examen 10 fout?
Dat zou betekenen dat ik geslaagd zou zijn met een middelbare school electro kennis?
Dus "Hoe lastig is het N-examen" niet erg lastig zou ik zeggen

In mijn tijd was het nog mondeling, in een oud schoolgebouw, centrum Den Haag. Toen,...in die oude goede tijd.En toen, zelfbouw! geen koopdozen!

Wil TS een goede raad geven:Doe vooral een Zendcursus,ook omdat je zelf
zegt meer van de techniek te willen weten.
Tijdens een QSO wordt er vaak over techniek gepraat en ook discussie
gevoerd.Mooi dat je dan ook mee kunt doen i.p.v met de mond vol tanden te staan.
Alleen een QSO maken met uitwisseling van R.S en eventueel T begint al
snel te vervelen.Of QSL-kaarten verzamelen moet je hobby worden.
Ben een kleine vijftig jaar zendamateur met onderbreking.
De moderne tijd met alle storing-verwekkers maakt het er niet beter op.
Ook daar zijn weer oplossingen voor,een z.a is niet door een gat te vangen.
- An3s -