Betreft: switch paneel boot

Beste, mijn eerste post op dit forum :). Helaas heb ik op het moment nog maar erg weinig stand van elektra en vroeg ik mij het volgende af.
Ik wil graag een aantal elektrische apparaten op onze boot installeren. Daarvoor heb ik het switch paneel hier beneden aangeschaft op amazon.

Ik zou echter graag de usb poorten, voltage meter en aansteker contact aan en uit kunnen zetten met een switch op het paneel.

Is dat zo simpel als de rode + draad gemarkeerd met geel losmaken en de draad die op de switch staat gemarkeerd met blauw aan te sluiten? Zodat de usb, volt en contact polen pas stroom krijgen als de switch aan staat? Zie de foto hieronder

Ik kon dr het met mn huisgenoot niet eens over worden.

Alvast bedankt voor de hulp

Paulinha_B

Honourable Member

Eerst en vooral: welkom op dit forum! Er is hier veel kennis en ervaring en inzicht beschikbaar, maar er hangen ook wel een paar, euh, "schilderachtige" figuren in het ronde, ik sluit mezelf niet uit ;) Bovenal zijn er deelnemers met flink wat ervaring in boten van diverse afmetingen, daarop beroep ik mezelf helemaal niet.

Niet helemaal duidelijk wat dat paneeltje precies doet, men ziet die wel volop bij Ali, Ebay, &c.

* waar krijgt het zijn voeding binnen? Mogelijks met de gestripte maar verder niet afgewerkte rode en zwarte draad, links in de foto's?

* wat is de functie van de rode blokjes in serie met de "afgaande" rode draden? Zijn het zoals ik vermoed zekeringhouders? Zoja, dan zeker behouden!

* wees beducht voor de stroombelastbaarheid. Die draadjes zien er al erg priegelig uit, kunnen hooguit 1 mm2 zijn, wellicht zelfs maar 0,75 of 0,50 mm2. Daar moet men geen 20 amp doorheen jagen.

* uw idee om sommige belastingen NA een schakelaar te hangen ipv ervoor heeft best kans op sukses, maar wees alweer beducht voor de wellicht beperkte stroomcapaciteit van de schakelaars. Teveel stroom doorheen zo'n cheapo plastic tuimelschakelaartje is een prima manier om een fikkie te starten!

* overweeg misschien om een extra schakelaar bij te plaatsen voor de gewenste extra functionaliteit, eerder dan een van de bestaande schakelaars te herbestemmen. Als ik dat goed begrepen heb, tenminste.

* vrijblijvende poging tot meedenken: het lijkt me een mogelijke meerwaarde om aanstekerplug en usb-voeding zowel geschakeld als niet-geschakeld beschikbaar te hebben.

[Bericht gewijzigd door Paulinha_B op vrijdag 8 november 2024 02:46:54 (10%)

Stijnos

Golden Member

je beredenering klopt wel ja als ik zo de foto zie. pak dan wel de draad NA de zekering houder, dus het stuk wat je in je hand hebt.
Echter, wat wil je ermee gaan schakelen? Ik vind de draadjes ook erg dun en de schakelaars alla Ali zou ik niet snel gebruiken voor grote vermogens

GJ_

Moderator

Ik zou zo'n gammel paneeltje niet op een boot willen. En al helemaal niet met die zwevende zekeringhouders en die dunne touwtjes. Die dunne touwtjes zijn bovendien verkeerd gemonteerd en daarmee erg onbetrouwbaar. Die zekeringhouders zijn op zich misschien niet slecht, maar het is natuurlijk raar dat je een paneel gebruikt dat gedemonteerd moet worden om een zekering te wisselen.

Een polyesterboot brand in enkele minuten volledig uit. En naar de kant zwemmen is vaak lastiger dan je denkt, of zelfs onmogelijk. In een schommelende boot een paneeltje losschroeven om een zekering te vervangen is al lastig, laat staan onder druk omdat je in een vaarroute ligt of als het wat harder waait.
Als het vaargebied ook het ijsselmeer, markermeer, Westerschelde of groter omvat zou ik mijn verlies nemen en iets anders aanschaffen.

Bedankt voor de reactie allen. Altijd fijn om goed onthaald te worden op nieuwe Fora. Ik begrijp jullie punten. De apparaten die ik van plan ben aan te sluiten: Bilgepomp van 3A die hooguit 2-3 minuten per keer aanstaat en een LED navigatie lamp van minder dan een Ampère. Ik moet zeggen dat ik het paneel zeker niet aliexpress vind aanvoelen. Alles is van ijzer en het ding weegt nog best wat. Het paneel komt op een stalen grachten vlet die we een jaar geleden van de bodem hebben gered voor een appel en een ei. Vandaar dat we ook niet voor een dure elektrische optie willen gaan. De boot wordt uitsluitend gebruikt voor rondvaartjes in de leidse grachten dus we gaan niet op het paneel vertrouwen om ons te helpen in een oversteek naar de andere kant van de wereld. Ik zou graag de usb volt en aansteker kunnen schakelen omdat ik bang ben dat ze stroom trekken zonder gebruik. Het is op t moment onbekend hoeveel stroom onze buitenboordmotor terug levert aan de accu dus ik ben bang dat de accu dan een keer leeg is. (En dat is wat minder handig met een motor die uitsluitend elektrisch gestart kan worden)

Ik zie trouwens hier in de beschrijving dat de zekeringen 15A zijn en de rated voltage 12V/20A is.

High met Henk

Special Member

ik ben geen fan van Vetus, maar voor een plezierbootje moet het wel kunnen:

Wat GJ bedoeld is Zoiets: https://webshop.vetus.com/nl/product/p6f24-schakelpaneel-type-p6-24-vo…

en dan een lossen USB plug en sigarettenplug kopen.
Let wel op: deze schakelaars zijn WAARDELOOS qua waterdichtheid en dit paneel is voor een open bootje zeker geen aanrader. Het gaat om het model.

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
Lambiek

Special Member

Op vrijdag 8 november 2024 10:00:50 schreef High met Henk:
ik ben geen fan van Vetus, maar voor een plezierbootje moet het wel kunnen:

Wat GJ bedoeld is Zoiets: https://webshop.vetus.com/nl/product/p6f24-schakelpaneel-type-p6-24-vo…

en dan een lossen USB plug en sigarettenplug kopen.
Let wel op: deze schakelaars zijn WAARDELOOS qua waterdichtheid en dit paneel is voor een open bootje zeker geen aanrader. Het gaat om het model.

+1.

@TS,
Je moet zulke dingen niet bij Alie kopen, is allemaal troep. Koop iets goeds. Die Vetus paneeltjes zijn al 100 X beter.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
High met Henk

Special Member

niet voor een open bootje...

ali hoeft zo slecht niet te zijn hoor: in deze heb ik best wel fiducie:
https://nl.aliexpress.com/item/1005005303441798.html

die imitatie carling/hella/ARB switches zijn vaak prima.
erbven lijken zekeringhouders te zitten: die wil je daar ook

en dan nog USB en een plug zoals TS wilde.

ik geloof hier wel in.

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
Paulinha_B

Honourable Member

Er is ook niet bij Ali gekocht.