Hopelijk een simpele vraag..

Heb een 6 tal oude auto mistlampen/verstralers liggen waar ik een ("hippe") lamp voor in huis wil maken.
3 hebben een lamp die blijkbaar niet vervangen kan worden (lijkt versmolten in het glas) en 3 hebben gewoon vervangbare lampen.
Nu hoeft het niet speciaal veel licht te geven. Als ze een beetje branden voor de gezelligheid is het prima.
Heb de lampen getest op een 24 VDC accu en ze branden allemaal.
Heb geen idee wat de wattages zijn, maar zoals gezegd hoeven ze geen werklicht o.i.d. te geven.

Dus moet ik denk ik een omvormer hebben van 230 VAC naar 24 VDC.

Weet nog niet of ik 1 armatuur met 6 lampen of 2 armaturen met ieder 3 lampen of 3 armaturen met ieder 2 lampen wil maken.

Nu vind ik heel veel opties op internet van goedkoop tot duur met verschillende specificaties. Maar wat zou voor mij het best gaan werken?

Kan iemand mij wat tips geven?

Standaard autolampen zijn 12V. Dus testen op 24V, dan worden het flitslampen...
Een foto en wat nadere specificaties zou veel kunnen helpen. Hoe meer info, hoe groter de kans op een goed antwoord.

Piet

Moet je per-se 24 Vdc hebben? Bij autolampen denk ik vooral aan 12 V, en voor gloeilampen werkt ac ook.

Simpelst is een nettrafo van 230-12 V. (of 2x12 als je per-se op 24 V moeten)
Vermogen/stroom hangt af van wat de lampen aan vermogen vragen. Dat kan best fors zijn.

Andere optie is op MP een regelbaar voedinkje van 0-15 V te scoren. Kun je ook de helderheid nog regelen. Vermogen hangt weer af van de lampen.

YMMV

24V zijn vrachtwagen lampen. Je kan ze per twee of drie gelijke lampen is serie zetten. Geven ze ook sfeerlicht.

Kunnen lampen van een vrachtwagen zijn, dan is 24 volt wel logisch.
Probeer ze eens op 12 volt, dan geven ze minder licht maar verbruiken ook de helft.

Er zal wel zo iets in zitten.

Edit: keebrev was mij net voor.

Die werken ook prima op AC.

Oude lampen kan ook 6 volt zijn!
Testen met een acculader kan ook, dan kun je de stroom ook meten.

[Bericht gewijzigd door Hunebedbouwer op (51%)]

Als ze op halve spanning werken, geven ze 1/4 van hun vermogen ....

Bijna goed: het zijn PTCs, op de halve spanning loopt er meer dan de halve stroom...
Ook een dingetje om rekening mee te houden bij de aanschaf van een switchmode voeding, de 'aanloopstroom' kom wel eens een showstopper zijn.
Gewoon ff meten met een universeelmeter wat de 'koude' weerstand is, dan weet je hoeveel stroom die voeding moet kunnen ophoesten bij inschakelen.

Ik zou gewoon voor een (afgedankte) halogeentransformator gaan.

Op vrijdag 8 november 2024 18:18:50 schreef pamwikkeling:
Als ze op halve spanning werken, geven ze 1/4 van hun vermogen ....

Dat zou zo zijn als ze geen temperatuurscoëfficiënt hadden. Maar die hebben ze wel. Daardoor verbruiken ze wat meer dan 1/4.

Voorbeeld:
Bij een project moest ik met elektronica autolampen aan kunnen sturen bij -40 °C. Daar bleek de rush-in stroom per lamp 60A te zijn, 120A totaal dus! Die stroom loopt er maar een paar millisecondes, de gloeidraad wordt heet, de weerstand wordt hoger en de stroom daalt naar een 5 A.

Daardoor verbruiken ze wat meer dan 1/4.

Klopt, maar niet (in de buurt van) de helft.

Dit zijn overigens "sealed beam" lampen en die zijn nog steeds verkrijgbaar https://www.glorydays.nl/product/sealed-beam-koplamp-halogeen/

Al zou ik zelf kijken voor een led vervanger ... of kijken of je zo'n bestaande lamp kunt modificeren.

Ze bestaan ook in een uitvoering zodat je het lampje kunt vervangen zie ik:
https://www.paruzzi.com/nl/volkswagen/elektriciteit/koplampen-achterui…

Bedenk wel dat de vorm van de spiegel zo is dat de gloeidraad op de perfecte plaats zit. Als je LEDs gebruikt die recht naar voren schijnen doet de spiegel weinig vwb bundelen. (mocht dat nodig zijn)

Op vrijdag 8 november 2024 16:41:51 schreef Piet1950:
Standaard autolampen zijn 12V. Dus testen op 24V, dan worden het flitslampen...
Een foto en wat nadere specificaties zou veel kunnen helpen. Hoe meer info, hoe groter de kans op een goed antwoord.

Piet

Er staat USA op de polen
tekst op de lamp
24V 4 5 7 9
HEADLAMP
Op het glas staat TS

Op vrijdag 8 november 2024 18:37:50 schreef fatbeard:
Bijna goed: het zijn PTCs, op de halve spanning loopt er meer dan de halve stroom...
Ook een dingetje om rekening mee te houden bij de aanschaf van een switchmode voeding, de 'aanloopstroom' kom wel eens een showstopper zijn.
Gewoon ff meten met een universeelmeter wat de 'koude' weerstand is, dan weet je hoeveel stroom die voeding moet kunnen ophoesten bij inschakelen.

Ik zou gewoon voor een (afgedankte) halogeentransformator gaan.

Heb ook deze 2 opties
Oude beltransformator 8 , 12 of 20 V
Of halogeen transformator 12 v

Ja, dat is een sealed beam. Wil je die lampen gebruiken? Of wil je die lampen gebruiken in iets waar ze in passen?
Die dingen zijn gruwelijk energie inefficiënt, en voor reguliere verlichting wil je dat eigenlijk niet meer gebruiken.

Met die beltrafo maak je geen kans overigens, die halogeentrafo zou kunnen, maar ik ben bang dat ze bij 12V de warmte/licht verhouding nog schever is.

Als de lampen inderdaad 24V zijn, en rond de 50W (schatting), dan zou de beltrafo voor 1 lamp net kunnen. Maar wel even de stroom meten.
De halogeentrafo is voldoende voor 6 lampen van 50W. Eventueel de wikkelingen in serie zetten. Maar ook dan de stroom meten.

Piet

Op zaterdag 9 november 2024 10:13:44 schreef Piet1950:
Als de lampen inderdaad 24V zijn, en rond de 50W (schatting), dan zou de beltrafo voor 1 lamp net kunnen. Maar wel even de stroom meten.
De halogeentrafo is voldoende voor 6 lampen van 50W. Eventueel de wikkelingen in serie zetten. Maar ook dan de stroom meten.

Piet

Die beltrafo stort in bij 2 ampere belasting.
Die hebben een luchtspleet in de kern om ze "kortsluitvast" te maken.
Ik denk niet dat dat gaat werken, maar inderdaad meten en testen.

Kon deze kopen.
Heb er 2 gekocht om op ieder 3 lampen aan te sluiten.

Heb er 1 getest en het werkt prima (Sfeerlicht dus)
Ik meet 19,5 volt

19,5 volt meten op een voeding van 12 volt ;(
Dan is je meting niet goed, er moet 11,5 volt uitkomen.

Ja.. dat vond ik ook vreemd
Zal die andere transformator ook eens meten

Wat er uit zo'n 'transformator' komt is allesbehalve een sinus, alleen true RMS meters kunnen daar wat mee (en ook niet eens allemaal). Dat heet Crest factor...

Heb de andere ook gemeten met meer of minder hetzelfde resultaat.

Mijn multimeter (zie foto) is nou niet bepaald top notch :-)

Daar het goed lijkt te werken (de lampen) neem ik aan dat ik e.e.a. gewoon kan aansluiten en gebruiken.

Bedankt voor alle tips en adviezen!

Er staat 'transformator' op het doosje, maar dit is bij lange na geen transformator. Dit is een schakelende voeding, waarbij de HF-uitgangsspanning (20-40kHz?) direct naar de lampen gaat.

Dat krijg je met een huis-tuin-en-keuken DMM nooit goed gemeten.

Erg bedrieglijk van de fabrikant om het een transformator te noemen. Ja, er zit een transformator in. Plus nog heel veel andere componenten, die het tot een schakelende voeding maken met 12Vac uitgangsspanning (20-40kHz).

Een echte 50Hz nettransformator die 105W bij 12V kan leveren heeft een heel ander formaat, gewicht en prijs dan dit kleine voedinkje. En de daaruitkomende sinus-spanning is wel goed te meten met een simpele DMM.

Op vrijdag 15 november 2024 17:20:25 schreef RoMo:
Mijn multimeter (zie foto) is nou niet bepaald top notch :-)

UNI-T is geen slecht merk. Misschien zit er niet een zekering in die de helft van de aanschafprijs van de meter is, maar iets goedkopers.