Schema Logo

graag hulp bij het omzetten van volgend schema naar LOGO. Graag in FBD.

Een beetje uitleg erbij zou super zijn.

revado

Honourable Member

Ik zou eerst toelichten wat je met dat schema denk te doen en hoe het zou moeten werken.
De helft van de getekende contacten zitten er overbodig...
Ik vermoed dat dit een schoolopdracht is?

Lambiek

Special Member

Er staat opdracht bij, een schoolvraag?

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
fred101

Golden Member

Op zaterdag 9 november 2024 10:07:13 schreef revado:
Ik vermoed dat dit een schoolopdracht is?

Vandaar dat hij ook uitleg wil als wij zijn huiswerk maken :-)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Sine

Moderator

Verplaatst naar schoolvragen.

Bij dit soort vragen verwachten we minimaal wat eigen inzet. Je leer er geen bal van als wij je huiswerk gaan zitten maken, daarnaast kon dat bij deze oefening wel eens mis gaan. Want hier zit iets in waarbij de text bij de opdracht wellicht belangrijk is.

Dus, laat zien hoe ver je gekomen bent, als je ergens niet uit komt helpen we daar graag mee.

[Bericht gewijzigd door Sine op zaterdag 9 november 2024 10:30:15 (28%)

Ik vermoed dat het om een band gaat die aan beide zijdengestart moet kunnen en een stop functie.
ik heb de opdracht bijgevoegd.
het is inderdaad een schooltaak, echter een cursus die ik maak louter uit interesse, ik ben gepensioneerd en het is de eerste module de basis dus ondertussen heb ik de vorige wel kunnen afwerken maar deze vind ik wat moeilijker. ik verdien er geen punten mee en ook geen geld :)
toch alvast bedankt voor jullie tijd.

Sine

Moderator

Op zaterdag 9 november 2024 10:39:24 schreef Loriot:
Ik vermoed dat het om een band gaat die aan beide zijdengestart moet kunnen en een stop functie.

Nee, Kijk eens goed naar wat S2 en S3 doen, die doen niet hetzelfde.

Ik gok dat de truc hier optimalisatie is, want er staat iets onzinnigs in het schema. Dit kun je oplossen met twee poortjes.

Beste Moderator.
ik weet dat ik I1 en I2 de or functie moet geven en de start knop waarschijnlijk de and functie en dan Q1 terugkoppel en maar bij het testen fungiert de I1 niet als stop wat zou moeten veronderstel ik.
en nee ik ben geen luie leerling :) maar ik begrijp je opmerking volkomen.

Ik begrijp het gewoon niet. Waarschijnlijk komt het goed als ik de oplossing heb en de uitleg, dat ik het ga verstaan.

Sine

Moderator

Start en stop is hier verwarrend, want er is geen geheugen element. Dus zodra je S2 los laat zal het spul afvallen.

Met S1 hoog zal er niets gebeuren.

Zie dit vooral als een theoretische oefening, er is niets praktisch aan deze opgave.

Verwissel anders de rechter twee contacten eens van plaats zodat die kruising van de bediening er uit is ... wellicht is dat een aardige hint.

[Bericht gewijzigd door Sine op zaterdag 9 november 2024 11:02:10 (23%)

ik zie gewoon niet hoe ik van I1 de stop button maak zodat en of I2 en of I3 uitgeschakeld word.

revado

Honourable Member

Als de rechter I1 een contact van Q1 zou zijn zou het werken, maar dan is het nog een heel apart schema...

Sine

Moderator

Dit is gewoon theorie in het vereenvoudigen van booleaanse logica.
Karnaugh, Morgan, dat soort dingen, maar dat heb je hier niet voor nodig.

Hoe voorkom je een start? Door een ingang van een AND niet hoog te laten worden als de stop is ingedrukt.

Wat is functioneel het verschil tussen S1 en S3 ?

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Dit is een K..... opdracht.
Het is een zelf bedachte schakeling die geen nut heeft! en als deze nut heeft dan kan het veel eenvoudiger.
Het rechterdeel (S2 in serie met /I3) kan vervallen.
Met S2 komt Q1 op ( en af) en dan alleen als S1 en S3 NIET bediend zijn.
Q1 = S2 . /S1 . /S3

Daar heb je geen LOGO voor nodig.
In de bijlage:
Eenvoudig: zelf vereenvoudigd FBD
Uitgebreid: Overeenkomstig schema

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)