Ik ben een niet werkende APC ups uit elkaar aan het halen en heb 2 transformators waar ik niet goed mee weet wat ik ermee moet doen. Ik kan ze weggooien maar misschien is het zonde.

Is dit nog wat waard? En hoe test ik of ze werken?

Dit gevonden:

https://archiwum.allegro.pl/oferta/transformator-430-0223a-14-4v-85a-i…

14,5 volt 85 ampere, maar ze zullen primair 110 volt zijn omdat ze in serie staan.
Ze zullen best werken, trafo's gaan bijna nooit stuk.
Denk dat je er weinig aan hebt verder.
Oud ijzerboer, koper brengt nog wel wat op.

Als het 230v ups-sen waren, kun je op de rechter aansluitingen (op de draden met de meeste weerstand) de netspanning aansluiten.
Links heb je dan iets van 14v bij 50-100A...

@revado:
Ze staan secundair in serie, primair niet. (waarschijnlijk zaten er 24v accu's in de UPS)

[Bericht gewijzigd door Arco op (23%)]

Op zaterdag 9 november 2024 15:26:26 schreef Arco:
Als het 230v ups-sen waren, kun je op de rechter aansluitingen (op de draden met de meeste weerstand) de netspanning aansluiten.
Links heb je dan iets van 14v bij 50-100A...

@revado:
Ze staan secundair in serie, primair niet. (waarschijnlijk zaten er 24v accu's in de UPS)

Ja, stom van mij, die dikke draden zijn uiteraard secundair :)
Heb het aangepast.

Dan gaan ze naar het oud ijzer

Is altijd wat onduidelijk in dit soort gevallen...
Bij netgebruik is de 230v wikkeling de primaire, bij accugebruik juist de 14v wikkeling.

Ik houd altijd voor het gemak maar de laagspanningswikkeling als secundair aan... :)

Je kunt er altijd nog een (hele) zware acculader van maken...

Op zaterdag 9 november 2024 15:35:04 schreef bbuster:
Dan gaan ze naar het oud ijzer

Of je zet ze eerst te koop.

Als die dingen echt 50-100A doen, dan zijn het echt lompe dingen.

Bel een oudijzerboer en vraag wat een trafo van dat gewicht hem waard is als je hem inlevert. Dan zet je hem hier bij V&A met de vermelding dat de oudijzer boer je zoveel geboden heeft.

De oudijzerboer komt hier maandag (vanuit haarlem) naar toe om wat harddisks op te halen. Kennelijk vind ie het geen probleem om wat kosten te maken om mij nog steeds een m.i. verbazingwekkende prijs te geven voor m'n oude harddisks.

Misschien hoopt 'ie dat er nog data op die harddisks staat... :+

Op zaterdag 9 november 2024 17:51:34 schreef Arco:
Misschien hoopt 'ie dat er nog data op die harddisks staat... :+

Oud-ijzer data :)

Ik denk dat die neodymium magneten die er in zitten wel wat waard zijn.

dan zijn het echt lompe dingen.

Er zijn genoeg mensen die van lompe dingen houden. Dus het heeft zeker een kans om het via mp verkocht te krijgen.

Ik bedenk me net dat de trafo's in een UPS vaak onderbemeten zijn. Dit omdat een UPS vaak maar maximaal 10 minuten op vol vermogen kan werken of 20 minuten op half vermogen. 10 minuten is genoeg om na stroom uitval alles af te sluiten.

En als een UPS wel langer door moet gaan zijn die een stuk duurder en hebben ook een stuk meer accu capaciteit nodig.

[Bericht gewijzigd door benleentje op (20%)]

ken die trafo's wel, wrs afkomstig uit een APC ups van een 3000VA. doorgaans zijn dat sinus ups en levert de trafo de halve accuspanning in AC. kans dus dat het een 48V accu systeem was. heb er ook meerdere sets van gehad, en feitelijk ben je oud ijzer aan het bewaren want wat moet je ermee.

Trafoblokjes: 60ct per kilogram
Heb de laatste weken nogal wat van dat spul weggebracht.
E-mix, dat is relais, schakelaars, wcd's, stekkers: 10ct

Zie nou op de factuur maar 50ct staan

Die trafo's zijn onderbemeten, dat zie je al aan de classe H opdruk. Die dingen mogen echt 180° worden bij normaal gebruik.

Niet dat ze dat redden in een UPS, want dan zijn de accu's al lang leeg.

Ik heb hier een set gehad liggen met het onzalige idee er een heftige scheidingstrafo van te maken door de laagspanningskant van twee trafo's aan elkaar te knopen. Maar de Ri van die constructie is veel te hoog.
Ofwel, die zijn allang weer met de ijzerboer mee.

Via marktplaats verkopen? Succes!
Geen hond kan er wat mee, en verzenden is ook al geen optie.

als je zo'n ding goed bemeten hebt, dan hangt die niet op vollast te draaien, dan is de kans met stroomuitval dat het klik piep en dood is heel wat kleiner. 3000VA bij 48V is 62A, wat uit die 7Ah accu's moet komen.

Ik had op het werk op laatst zoveel UPS'en (vele tientallen), dat we serieus overwogen of het niet uiteindelijk economischer zou zijn een 'rood' stroomnet aan te leggen om ze daarmee allemaal te vervangen.

Aan de andere kant, iedere UPS had maar een minimaal taakje: in geval van stroomuitval de betreffende computers en computer-achtige dingen netjes 'herunterfahren'. Een paar minuten werk, hooguit. Daarna stond dan gewoon in die zaal alles stil.
De dingen die van daar uit bestuurd werden hadden tóch hun eigen backup, en daar kon je desnoods gewoon heen - met de auto - om ze te bedienen.

We hadden er tientallen, elk servertje had een eigen UPS, en die hingen op hun beurt weer achter twee "grote" UPS-en.

Die kleine APC krengen hadden meer uitval dan ons eigen harde net. Dus die APC-accukokers heb ik er uiteindelijk allemaal tussenuit gehaald. Ellendige dingen.

Ik gebruik thuis een APC SRT3000 en heb er nog geen problemen mee gehad. Voor het serverrack op kantoor zoek ik ook nog een ups en was geneigd eenzelfde uit te zoeken maar als ik het hier zo lees is dat niet de verstandige keuze, maar wat dan wel?

Op zaterdag 9 november 2024 21:28:28 schreef Frederick E. Terman:
Ik had op het werk op laatst zoveel UPS'en (vele tientallen), dat we serieus overwogen of het niet uiteindelijk economischer zou zijn een 'rood' stroomnet aan te leggen om ze daarmee allemaal te vervangen.

Aan de andere kant, iedere UPS had maar een minimaal taakje: in geval van stroomuitval de betreffende computers en computer-achtige dingen netjes 'herunterfahren'. Een paar minuten werk, hooguit. Daarna stond dan gewoon in die zaal alles stil.
De dingen die van daar uit bestuurd werden hadden tóch hun eigen backup, en daar kon je desnoods gewoon heen - met de auto - om ze te bedienen.

een jaar of 12 geleden van t werk uit een wooncomplex gebouwd wat een apart net in de gebouwen had liggen wat achter ups zat. was eigenlijk aangelegd voor een zorg en communicatie systeem waar amper gebruik van werd gemaakt, was ook een systeem met problemen vanaf dag 1. een 10 jaar na de bouw werd dat systeem al verwijderd en de 2 grote 3F ups eruit gehaald. in elke meterkast zat een rood wcd, totaal een 140. een vrij dure installatie dus welke nu geen functie meer heeft. die ups hadden amper last erop zitten, heb hier nog diverse van de accu's draaien welke nog de originele capaciteit hadden na 11 jaar.

Op zaterdag 9 november 2024 21:38:07 schreef Sine:
We hadden er tientallen, elk servertje had een eigen UPS, en die hingen op hun beurt weer achter twee "grote" UPS-en.

Die kleine APC krengen hadden meer uitval dan ons eigen harde net. Dus die APC-accukokers heb ik er uiteindelijk allemaal tussenuit gehaald. Ellendige dingen.

Die kleintjes zijn waardeloos inderdaad.
De grotere zijn tegenwoordig, met li-ion en die blijven heel.
Bij een school staat zo'n set met een extended accu er aan.
In de vakantie moest de stroom er lang af en toen heeft de set, ruim 3 jaar oud, bijna 2,5 uur gedraaid met 6 x 48 poorts POE switches met een flinke stapel accesspoints en telefoons er aan, een telefooncentrale en nog wat los spul.
Ik had verwacht dat 10 minuten er een armzalig piepje zou klinken waarna klik, maar nee.

APC dingen werken redelijk, maar je moet wel regelmatig de accu's vervangen.

Helaas heb ik meermalen meegemaakt dat zo'n ding toch besluit de load spontaan uit te schakelen, ook al geeft ie niet perse aan dat de accu's aan vervanging toe zijn.

Mijn advies is ook altijd 1 feed met UPS (en eigen groep/alamat) en een 2e feed, aparte alamat op andere fase te zetten en alle servers op beide aan te sluiten (en routers/switches uitgaand dat die ook redundant zijn uitgevoerd)

(Of meerdere groepen/fases bij een grotere kast natuurlijk)

Zorg iig voor goede koeling, dat is essentieel voor de levensduur van de accu's. Een rack is niet perse de meest ideale situatie vaak.
Anno 2024 zijn serverruimtes 25-28 graden en accu's wil je idealiter op 20 graden hebben. Bij ons staat de UPS ook in een aparte ruimte (mede om die reden)

Als je even het budget hebt, neem de lithium versies, scheelt gewicht, niet zo kritisch kwa temperatuur en veel langere levensduur.

Je zou ook nog kunnen kiezen voor een ESS, dan kun je ook nog zonnepanelen toevoegen om de runtime te verlengen en makkelijk uitbreiden kwa accucapaciteit.

Op zaterdag 9 november 2024 21:56:43 schreef DJSmiley:
APC dingen werken redelijk, maar je moet wel regelmatig de accu's vervangen.

Helaas heb ik meermalen meegemaakt dat zo'n ding toch besluit de load spontaan uit te schakelen, ook al geeft ie niet perse aan dat de accu's aan vervanging toe zijn.

Mijn advies is ook altijd 1 feed met UPS (en eigen groep/alamat) en een 2e feed, aparte alamat op andere fase te zetten en alle servers op beide aan te sluiten (en routers/switches uitgaand dat die ook redundant zijn uitgevoerd)

(Of meerdere groepen/fases bij een grotere kast natuurlijk)

Zorg iig voor goede koeling, dat is essentieel voor de levensduur van de accu's. Een rack is niet perse de meest ideale situatie vaak.
Anno 2024 zijn serverruimtes 25-28 graden en accu's wil je idealiter op 20 graden hebben. Bij ons staat de UPS ook in een aparte ruimte (mede om die reden)

Als je even het budget hebt, neem de lithium versies, scheelt gewicht, niet zo kritisch kwa temperatuur en veel langere levensduur.

Je zou ook nog kunnen kiezen voor een ESS, dan kun je ook nog zonnepanelen toevoegen om de runtime te verlengen en makkelijk uitbreiden kwa accucapaciteit.

Ik had pas ook zo'n goedkope APC, net 2 jaar oud, die piepte die gooide de load er soms even af.
Ding open gemaakt, duidelijk een chinese brol uitvoering met een bekende lichtbruine print.
Ding weg gemikt en een duurdere geleverd.
Zie heeft li-ion en ook meteen online monitoring.
Die goedkope dingen mijd ik ook.

Als het kan maak ik de voeding in een serverruimte bij voorkeur vanuit 2 verschillende onderverdelers en ook op verschillende fases.
Servers zijn meestal redundant met 2 voedingen, maar switches, ik werk met meeste met Aruba, niet.
Die hebben dan vaak wel weer de optie voor een aparte 24 of 48 volt backup voeding.
Bij distributieswitches doen we dat nog wel eens.

[Bericht gewijzigd door revado op (11%)]

Nu is de APC SRT3000rmxli ook niet echt een goedkoop ding. Is dat dan ook niets?

@revodo:
Ik heb een cluster van 3 servers met alle 3 dubbele voeding.
De switches zijn Aruba maar heb er 2 voor redundantie
Ik kan helaas geen 2 verschillende fases gebruiken maar heb 2 verdeelblokken waarbij alles verdeeld is (elke server naar 2 blokken, en elke switch op een ander block)

[Bericht gewijzigd door bbuster op (29%)]

Op zaterdag 9 november 2024 22:19:35 schreef bbuster:
Nu is de APC SRT3000rmxli ook niet echt een goedkoop ding. Is dat dan ook niets?

Ja zeker wel, prima apparaat , daar heb ik er een paar van uit staan, onder andere bij die school die ik noemde.
Deze is met de li-ion batterij.