Goedenavond
Ik heb een probleem in een CNC draaibank (teach-in) pinacho SE1500 met siemens sinumerik sturing.
Omschrijving:
In de stappenmotor van de X as was een lager slecht en daarom heb ik de complete stappenmotor met encoder gedemonteerd.
In de tijd dat de motor eruit was is de draaibank niet aan geweest.
De lagers werden vervangen, daarom moest de encoder van de motor af. Dit is uiteraard met de nodige voorzichtigheid gebeurd.
Nu is de motor weer aangesloten en komt er bij het opstarten een foutmelding op het scherm.
De Z as kan ik nullen en zodra ik dat voor de X as probeer schiet de motor een paar seconden in gans op volle toeren waarna de foutmelding axis X drive fault verschijnt.
Op de drive zelf komt foutcode A09 te staan wat volgens de handleiding een fout van de encoder moet zijn.
Kan de encoder beschadigd zijn door de demontage of is hij gewoon zijn positie kwijt tov de motor of moet de drive gereset worden?
Wie weet hier raad mee?
De stekkers zijn proper en is niks raars aan te zien en de kabels / verbindingen ook niet
De drive is een siemens sinamics V60
De motor is een siemens 1FL5060-0AC21-0AG0
De encoder is een FA-coder 48-2500P8-L6-5V 111
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
encoder zit juist op de motor? niet achterstevoren gemonteerd? zo te horen ziet de regelaar helemaal niet dat de motor draait, dus kabel breukje oid bij de encoder zou je verwachten.
zat er ook geen magneetje oid op de as waar die encoder zit wat weg is nu of verschoven?
[Bericht gewijzigd door testman op (20%)]
Op zaterdag 9 november 2024 23:26:11 schreef testman:
encoder zit juist op de motor? niet achterstevoren gemonteerd? zo te horen ziet de regelaar helemaal niet dat de motor draait, dus kabel breukje oid bij de encoder zou je verwachten.zat er ook geen magneetje oid op de as waar die encoder zit wat weg is nu of verschoven?
Dag Testman
Bedankt voor het meedenken.
De encoder kan er maar in 1 richting op. Op de as achteraan zit een stukje conisch en daar zit die encoder op met een schroefje.
Door 2 schroefjes zit hij vast aan het deksel zodat hij niet kan meedraaien en dat is daar een paar mm regelbaar maar dat zit terug hetzelfde zoals het oorspronkelijk was.
Natuurlijk kan hij wel op een andere hoek op de as zitten nu maar ik heb geen idee of dat het probleem is..
Op zaterdag 9 november 2024 23:53:46 schreef Edtuning:
Natuurlijk kan hij wel op een andere hoek op de as zitten nu maar ik heb geen idee of dat het probleem is..
Dat ís vrijwel zeker het probleem.
Dat is geen stappenmotor maar een servomotor.
De encoder zit nu vrijwel zeker onder een andere hoek op de as en dan kan de motor niet meer fatsoenlijk draaien.
De drive moet namelijk wel weten wanneer welke spoelen aan te sturen.
Met een absoluut encoder word de hoek van de encoder gebruikt, met een incrementele encoder worden commutatiesporen gebruikt, bij beide soorten in combinatie met een instelbare offset.
Sommige motoren hebben een vaste offset, bij andere motoren moet er een tune worden uitgevoerd om de offset te bepalen.
Dus:
zoek de manual van de drive en kijk of en hoe de motor te tunen.
Je bent niet de eerste die een dure motor sloopt met dit soort acties, dus eerst goed inlezen voor je weer spanning op die drive zet!
Op zondag 10 november 2024 08:19:41 schreef GJ_:
[...]
Dat ís vrijwel zeker het probleem.Dat is geen stappenmotor maar een servomotor.
De encoder zit nu vrijwel zeker onder een andere hoek op de as en dan kan de motor niet meer fatsoenlijk draaien.
De drive moet namelijk wel weten wanneer welke spoelen aan te sturen.Met een absoluut encoder word de hoek van de encoder gebruikt, met een incrementele encoder worden commutatiesporen gebruikt, bij beide soorten in combinatie met een instelbare offset.
Sommige motoren hebben een vaste offset, bij andere motoren moet er een tune worden uitgevoerd om de offset te bepalen.
Dus:
zoek de manual van de drive en kijk of en hoe de motor te tunen.
Je bent niet de eerste die een dure motor sloopt met dit soort acties, dus eerst goed inlezen voor je weer spanning op die drive zet!
Bedankt voor de uitleg.
Denk dat je inderdaad gelijk hebt als je het zo uitlegt.
Mocht iemand weten hoe ik dat terug kan afstellen dan is alle hulp welkom.
Ik heb een handleiding gevonden maar kom er niet echt uit wijs.
Mogelijk zal ik de encoder een marketing zijn wat de nulpositie aangeeft. Misschien is de stand van de motor na het “op hol slaan bij opstarten) de nulstand en moet die gelijk staan met de nulpositie van de encoder? Of is dit te gemakkelijk ?
Dat is te gemakkelijk.
In het gemakkelijkste geval vind je een autotune functie die de juiste waarde achterhaald door de motor langzaam rond te draaien.
Je kunt ook in de parameterlijst op zoek gaan naar een parameter die "encoder offset" of iets vergelijkbaars heet. Je mag er best een graadje naast zitten en als je in stapjes van 6 graden iedere keer even voorzichtig(!) probeert moet je op een gegeven moment de best mogelijke instelling kunnen vinden. Daarna ga je in stapjes van 2 graden verder zoeken.
Ik zou je graag verder helpen, maar ik zit op het moment met meerdere grote projecten tegelijk tot over m'n oren in het werk. Als het b.v. Control Techniques servo's waren geweest had ik het uit m'n hoofd allemaal geweten, maar met die &^#^%R^# Siemens moet ik het ook allemaal uitzoeken.
Misschien dat er hier een ander meer ervaring met Siemens aandrijvingen heeft.
Op zondag 10 november 2024 19:44:24 schreef GJ_:
Dat is te gemakkelijk.
In het gemakkelijkste geval vind je een autotune functie die de juiste waarde achterhaald door de motor langzaam rond te draaien.Je kunt ook in de parameterlijst op zoek gaan naar een parameter die "encoder offset" of iets vergelijkbaars heet. Je mag er best een graadje naast zitten en als je in stapjes van 6 graden iedere keer even voorzichtig(!) probeert moet je op een gegeven moment de best mogelijke instelling kunnen vinden. Daarna ga je in stapjes van 2 graden verder zoeken.
Ik zou je graag verder helpen, maar ik zit op het moment met meerdere grote projecten tegelijk tot over m'n oren in het werk. Als het b.v. Control Techniques servo's waren geweest had ik het uit m'n hoofd allemaal geweten, maar met die &^#^%R^# Siemens moet ik het ook allemaal uitzoeken.
Misschien dat er hier een ander meer ervaring met Siemens aandrijvingen heeft.
Ik was al bang dat dat te makkelijk was.
In handleidingen die ik tot nu toe gevonden heb kan ik niet dadelijk iets nuttigs vinden. Mijn kennis is ook te beperkt vrees ik.
Ga morgen eens proberen om de encoder telkens een klein beetje te verdraaien en hopen dat dat werkt.
In principe ga ik op de juiste positie of daar kort in de buurt gewoon de foutmelding kunnen resetten terwijl hij onder spanning staat denk je of moet ik elke keer opnieuw opstarten?
Als dit niet werkt gaat het een nieuwe motor worden vrees ik.
Mvg Pieter
Uiteindelijk moet dat werken, als de encoder niet stuk is tenminste. Die kunnen behoorlijk kwetsbaar zijn. Daarom worden in ruige omstandigheden altijd resolvers gebruikt in plaats van encoders.
[Bericht gewijzigd door GJ_ op (74%)]
Kan je feed enable niet uitzetten en as manueel verplaatsen en zien of er een waarde verschijnt in de siemens?
Dan weet je al of er leven in zit.
(Ik neem aan dat er geen rem opzit op de x as)
Krijg je een waarde?
Zelfde kan je doen bij de z as of is die niet absoluut?
Moet er gerefereerd worden met een as?
Ik zou zeker nog even verder zoeken, nieuwe motor en encoder, ligt aan bouwer of je serienummers moet ingeven, dan moet je weten welke parameter je moet zijn.
[Bericht gewijzigd door Fikkie zero op (20%)]
Deze encoder is in willekeurige positie teruggezet, dan kan de motor onmogelijk goed draaien.
Er zijn m.i. twee mogelijkheden: de encoder is stukgegaan tijdens de operatie óf hij staat redelijk verkeerd. Dat laatste is het waarschijnlijkste.
Ter informatie: dit is een gewone incrementele encoder met commutatiesporen. Die laatste zijn hier noodzakelijk om de motor goed rond te krijgen.
Op maandag 11 november 2024 22:50:19 schreef Fikkie zero:
Kan je feed enable niet uitzetten en as manueel verplaatsen en zien of er een waarde verschijnt in de siemens?
Dan weet je al of er leven in zit.
(Ik neem aan dat er geen rem opzit op de x as)
Krijg je een waarde?
Zelfde kan je doen bij de z as of is die niet absoluut?Moet er gerefereerd worden met een as?
Ik zou zeker nog even verder zoeken, nieuwe motor en encoder, ligt aan bouwer of je serienummers moet ingeven, dan moet je weten welke parameter je moet zijn.
De motor ligt nu volledig los (wel nog aangesloten) en er zit geen rem op, je kan hem dus wel met de hand draaien.
Kan morgen wel proberen of dat iets zegt op de drive, maar ik vermoed dat de foutcode er gewoon op zal blijven staan.
De assen moeten genuld worden, dan lopen ze met een nokje tegen een contact op. Als ik dit met de hand indruk maakt geen verschil.
Ik weet niet wat be juist bedoeld voor de Z as maar daar zou ik liefst afblijven ?
Heb overigens vandaag geen tijd gehad om met de positie van de encoder te spelen.. hoop dat ik daar morgen aan toe kom en dat het iets oplevert.
Gaat niet makkelijk zijn want er is daar niet veel plaats tussen en het ding is niet gemaakt om veel los en vast te draaien vrees ik.
Mvg Pieter
Als het eventueel kan helpen.
In bijlage een manual die ik in een ver verleden eens gebruikte om een siemens servo motor af te regelen.
Opgelet het type nummer is anders
Op dinsdag 12 november 2024 23:24:31 schreef pamwikkeling:
Als het eventueel kan helpen.
In bijlage een manual die ik in een ver verleden eens gebruikte om een siemens servo motor af te regelen.Opgelet het type nummer is anders
Bedankt voor de handleiding.
Heb dit even bekeken maar het grootste deel is een beetje Chinees voor mij.. je zou dan de motor moeten laten draaien door een andere motor te koppelen en dan met een oscilloscoop gaan meten?
Mvg Pieter
Dank GJ, dus tuning voor aansturing van de juiste wikkelingen van de motor komen niet overeen wat de drive verwacht.
Dat word dus verdraaien in grotere stappen, ben je er bijna kleine aanpassingen voor of achteruit.
Met de 840D en Sinumerik one gaat dat ff anders dus.
Ja, je zal de motor op een of andere manier moeten laten draaien. Met een accuboormachine op de as kan dat ook.
En ja, je gebruikt best een oscilloscoop bij het afregelen.
Uiteraard op voorwaarde dat het werkingsprincipe bij de nieuwe generatie motoren hetzelfde is zoals in de toegestuurde manual.
Ik heb het ook ooit gedaan, dus zo moeilijk kan het niet zijn.
[Bericht gewijzigd door pamwikkeling op (11%)]
Op dinsdag 12 november 2024 23:56:35 schreef Fikkie zero:
Met de 840D en Sinumerik one gaat dat ff anders dus.
Ook de 840 heeft die commutatie nodig. Eigenlijk iedere drive. Ik hen al vaker CNC mensen meegemaakt die in deze kuil vielen.
Op woensdag 13 november 2024 01:34:23 schreef pamwikkeling:
Ja, je zal de motor op een of andere manier moeten laten draaien. Met een accuboormachine op de as kan dat ook.En ja, je gebruikt best een oscilloscoop bij het afregelen.
Uiteraard op voorwaarde dat het werkingsprincipe bij de nieuwe generatie motoren hetzelfde is zoals in de toegestuurde manual.
Ik heb het ook ooit gedaan, dus zo moeilijk kan het niet zijn.
Ik ken misschien wel iemand met een oscilloscoop die mij ermee zou kunnen helpen .
Maar zoals ik het nu uit de handleiding begrijp moet je hem dan laten draaien en de grafieken bekijken.
Dan de encoder van positie veranderen en dat blijven herhalen tot de grafieken hetzelfde zijn als in de handleiding?
Je had een manual van de drive, zou dit er in staan?
Op woensdag 13 november 2024 12:57:05 schreef Fikkie zero:
Je had een manual van de drive, zou dit er in staan?
Bedankt voor de tip.
Mijn drive is anders, heeft niet zoveel knoppen
Daarstraks even tijd gehad om met de motor te prullen en goed nieuws, hij lijkt te werken!
Had de encoder een paar keer op een andere willekeurige positie gezet en opeens lijkt het te werken. Hij staat nu 180 graden tov de plaats waar hij eerst stond.
Als ik hem nu een beetje verdraai dan merk ik niet dadelijk een verschil, tot op +-20 graden naar elke kant en dan valt hij weer in storing.
Nu is het enkel nog de vraag of hij nog de juiste nauwkeurigheid heeft, dat 1mm ook wel echt 1 mm de slede verplaatst of ja 0,5mm in dit geval aangezien het de diameter van het werkstuk bepaalt in dit geval.
Ik moet alles nog schoonmaken en de lagers van de omloopspil ook vervangen nu hij toch open ligt. Daarna kan ik dit pas meten.
benleentje
Golden Member
Nu is het enkel nog de vraag of hij nog de juiste nauwkeurigheid heeft,
Als ik het goed begrepen heb dan heb je een encoder met daarbij nog een een spoor voor de commutatie. Het commutatie spoor is nodig om de servo goed aan te sturen. Het normale encoder deel is incrementeel en dat word gebruikt voor de positie, dus de nauwkeurigheid blijft hetzelfde
Op woensdag 13 november 2024 21:56:28 schreef benleentje:
[...]Als ik het goed begrepen heb dan heb je een encoder met daarbij nog een een spoor voor de commutatie. Het commutatie spoor is nodig om de servo goed aan te sturen. Het normale encoder deel is incrementeel en dat word gebruikt voor de positie, dus de nauwkeurigheid blijft hetzelfde
Precies. Als de commutatiesporen wat afwijken zal de drive waarschijnlijk wel meer moeite hebben de motor exact op de wenspositie te krijgen en te houden.
Dit probleem zie ik vooral bij CNC mensen voorbij komen. Die zijn over het algemeen behoorlijk technisch en zien geen probleem in het uit elkaar halen van een servomotor om even wat lagers te vervangen. Bij problemen achteraf weten ze stiekem al een beetje dat die encoderpositie toch belangrijk was. De volgende keer markeren ze hem duidelijk.
Mooi dat het bijna is opgelost.
Daarstraks even tijd gehad om met de motor te prullen en goed nieuws, hij lijkt te werken!
Op donderdag 14 november 2024 08:35:56 schreef GJ_:
[...]Precies. Als de commutatiesporen wat afwijken zal de drive waarschijnlijk wel meer moeite hebben de motor exact op de wenspositie te krijgen en te houden.Dit probleem zie ik vooral bij CNC mensen voorbij komen. Die zijn over het algemeen behoorlijk technisch en zien geen probleem in het uit elkaar halen van een servomotor om even wat lagers te vervangen. Bij problemen achteraf weten ze stiekem al een beetje dat die encoderpositie toch belangrijk was. De volgende keer markeren ze hem duidelijk.
Mooi dat het bijna is opgelost.
De volgende keer markeer ik de positie zeker. Ik heb mijn lesje geleerd haha
De lagers zijn besteld, zijn speciale en nergens in voorraad dus voorlopig kan ik het nog niet helemaal testen maar ik vermoed wel dat het in orde gaat komen nu.
Aan iedereen heel erg bedankt voor de hulp en input!
Let je wel op met het vervangen van de lagers, een encoder is zo beschadigd. En dat zou zonde zijn, maar mooi dat het weer werkt.