Ik heb hier bovenstaande tuner staan. Werkt op zich prima, alleen het geheugen niet. Een condenstator (C914) was gaan lekken en daardoor lijkt de boel niet meer te werken (zie foto defecte condensator).
In het schema staat 2x een 3.3F condensator in serie, 1 nu dus stuk, maar kan ik de werkende terugplaatsen en de defecte overbruggen zonder problemen? Dan wordt alleen het geheugen minder lang vastgehouden zou ik denken, want mist capactiteit of zie ik iets over het hoofd?
Nee, dan gaat de andere ook kapot, de zener is immers 5V.
Nu is de enige failure mode van deze condensatoren een "open", dus het gaat niet spectaculair mis, maar het helpt u niet verder.
Ik zou ze samen vervangen door een gepaste moderne supercondensator van 5,5 V.
nonius
set SCE to AUX.
Defecte condensator niet overbruggen, ze staan in serie om aan de correcte voltage-rating te komen!
Indien u er slechts eentje terugplaatst en de andere overbrugt met een draadje, zal de overgebleven supercap (geen gewone elco; 3.3F is het terrein van de supercaps) een te hoge spanning voor z'n kiezen krijgen en defect raken.
Edit: twee 2.3V 3.3F supercaps in serie geeft trouwens nog steeds maar een voltage rating van 4.6V, wat beneden de vereiste 5V (zener) is. Dus zou inderdaad advies van Aart opvolgen en een 5.5V-exemplaar terugplaatsen, dat lijkt me beter voor de lange-termijn betrouwbaarheid.
[Bericht gewijzigd door nonius op (30%)]
Dank voor het advies!
Ik heb toevallig nog een 0.1F supercap 5.5V liggen. Wel wat laag tov. wat eruit komt, maar als test prima startpunt lijkt mij