Hallo allemaal,
sinds kort heb ik mij begeven op het (voor mij) gladde ijs van een buizen phono voorversterker. Verhalen gelezen over de beroemde Marantz 7 uit de jaren 70. heb bij Revival een bouwpakket gekocht en in elkaar gezet. Had nog een oude Sony TA-313 staan en daarvan wil ik de kast gaan gebruiken. Gewoon leuk projectje. Idee is om achter de ruit waar eerst de VU-meters zaten de printplaat met de buizen te plaatsen. Gisteren de boel even aangesloten en helaas klonk het geluid heel iel; geen lage tonen. Paar keer de boel gecontroleerd, maar alles klopt. Is het een kwestie van condensatoren aanpassen of is er meer aan de hand? De gelijkrichter is een 6Z4, de andere 3 zijn ECC83's. Allemaal nieuw. Alleen als ik op de versterker loudness inschakel en de lage tonen opendraai hoor ik iets van bas. Wie kan mij op de goede weg helpen?
Groet, Jurjen

Ik zie geen RIAA-correctie. Zou het kunnen dat er een magneto-dynamisch element wordt aangesloten op een voorversterker die bedoeld is voor een kristalopnemer? Die laatste geeft flink wat meer signaal af, en heeft geen correctie nodig.

Overigens, in de marge: ik vind het nogal kras dat er, zelfs voor een md-voorversterker, drie dubbelbuizen zouden nodig zijn.

Ik zie geen RIAA-correctie.

Ik veronderstel dat de RIAA-correctie in de ingangsmodule V1 (een black box) zit?

Kloppen de DC-instellingen van alle buizen? (nameten met een DMM).

Dat zou kunnen, ik had ook al twijfels bij die zwarte doos. Maar het zou ongebruikelijk en niet erg gelukkig zijn om RIAA-correctie op die manier te implementeren.

@topicstarter, zijn er meer details over die V1 of VI, ongeveer boven de voedingsafvlakking getekend?

Nou je het zegt, bij Jukebox Revival hebben ze het over een voorversterker, niet over een phono voorversterker... Heb ik dus een verkeerde gekocht. Ben er van uitgegaan dat je hier ook een draaitafel op aan kan sluiten. Te snel besteld...
Zit verder niets bij. Kan ik hier dan wel iets mee? Bedankt voor jullie antwoorden. Jurjen

Hier zou hij op moeten lijken:

Dat laatste schema begrijp ik, dat is logisch en overzichtelijk getekend; dat eerste, uit de openingspost, is een puzzel-nachtmerrie. De tekenaar daarvan verdient een schop onder de kont....

In dat nieuwe schema zien we alvast wel RIAA-correctie, in de vorm van R13-R14-R15-C5-C7.

Maar het is te algemeen om te spreken van "een draaitafel". Want dat is alleen maar een machine die een fonoplaat doet draaien op een soortement van ronde tafel...

Allesbepalend is het soort element. De originele aankoop zou het best kunnen doen met een kristalelement. Voor een MD-element is het tweede schema beter aangewezen.

Ik blijf bij mijn reserve dat het wel erg duur is om drie dubbelbuizen te moeten inzetten voor wat met vier transistors net zo goed lukt. Maar okee, ieder zijn hobby, natuurlijk, en leerzaam zal het wel zijn.

Misschien kan het RIAA-netwerk uit het tweede schema worden bijgebreid aan het eerste?? Elegant gaat er dat niet uitzien, maar het heeft wel kans om te werken.

Hi,

Het tweede schema zou kunnen werken en nee niet helemaal doorgerekend door mij.
Het bevreemd mij wel, dat de in ingang impedantie zou hoog gekozen is, deze zou rond de 50K moeten worden voor een gemiddeld MD element.
Ook zou hier 100 tot 250pF aan parallel moeten staan en niet de 100pF naar de Kathode.

Wel is er een Kathode volger als laatste trapje gekozen, dat is goed voor de open loop versterking van de eerste twee trapjes en
om een lage uitgang impedantie te hebben om het RIAA netwerk aan te sturen en de kabel naar de volgende versterker trapjes.

Verder wil ik er even op wijzen dat de Anode weerstanden R1A en R5A zeker 1 a 2-Watt Metaalfilm moeten zijn.
Daar met normale 0,5-Watt weerstanden er te veel ruis optreed door de grote spanningsval over deze weerstanden.
Als je denkt dat je nog van die "mooie" geperste koolweerstanden hebt en die daar gaat toepassen door de vele halleluja verhalen hierboven, doe dat maar niet. :)

De 245V die op de eerste trapjes moet komen graag nog een keer ontkoppelen met 47uF en een serie weerstand denk aan 4K7.
Dan het je nog een extra 35 a 40dB demping voor je voedingsbron, dit per buishelft.

Groet,
Bram

Hallo allemaal, bedankt allemaal voor het meedenken. Wat ik in mijn hoofd zit gaat niet werken. Hij versterkt keurig, maar corrigeert dus niet. Of ik moet deze 'aanpassen' zodat ik er een MM element op kan aansluiten en vervolgens een Tuner- of Aux-ingang op mijn versterker kan gebruiken, of een 'echte' phono voorversterker met buizen aanschaffen. Wel weer DIY want ik wil hem in deze kast bouwen.
Zou het moeilijk zijn om deze om te bouwen zoals Paulinha_B voorstelt? Of is het allemaal te omslachtig (moeilijk doen :/ )?
Vond de volgende phono voorversterker nog: gebaseerd op EAR834.
Groet, Jurjen

Stel nu eens eerst duidelijk waar het begint!

Wat het voor draaitafel is komt er misschien niet zozeer op aan, maar mag toch ook geweten zijn?

En bovenal: welk element zit er in? Een mooie antieke Ortofon, misschien? Dat ware wel klasse!

Voor LP's en singles: Pioneer PL516 met Ortofon 2M red. Voor 78rpm platen: omgebouwde Technics SL-D2 met Ortofon 2M 78rpm. Klasse? Weet het niet. Wil gewoon met plezier naar mijn muziek luisteren. Een buizen voorversterker leek mij een mooie aanvulling; ook deels nieuwsgierig.

Dankje. Er is dus echt wel riaa-correctie nodig, en een ingangsgevoeligheid rond de 10 mV of zo, met (zoals reeds aangegeven) een ingangsimpedantie van +/- 50 kΩ.

Voor de "betere" klank hebben buizen geen meerwaarde, om zo letterlijk mogelijk weer te geven wat er in het vinyl staat gegrift blijft men beter bij halfgeleiders. En daarvoor zijn er volop schema's te vinden op het www en elders. Of zelfs cheapo kitjes uit China, die niet eens slechter hoeven te klinken.

Buizen hebben zeker hun charme, enerzijds om de ouderwetse soort van vervorming die ze "toevoegen", en ook wel om het uitzicht. Men kan zich daarmee vele decennia "terug" voelen, en dat kan zijn waarde hebben, en voldoening bieden. Ook kan het leerzaam en verrijkend zijn om inzicht te verwerven in de werking van buizenversterkers.

Maar voor de klankkwaliteit moet men het niet doen.

Goedemorgen allemaal, denk dat ik mijn verwachtingen te hoog had... Dat door buizen te gebruiken de muziek beter gaat klinken. Gaat niet gebeuren ben ik bang. Zeker speelt het 'uitzicht' , zoals Paulinha_B het noemt, mee, maar de muziek gaat er niet door veranderen. Heb mij een beetje mee laten slepen door de verhalen over buizenapparatuur. Misschien dat ik het projectje wel afmaak, maar dan 'just for fun'.
Bedankt allemaal voor jullie bijdragen. Groet, Jurjen

Een MM element en een MC element geeft minder spanning af dan een MD element.Is Ortofoon geen MC element?

Een buizen voorversterker kan zeker prima klinken. Ik heb ooit een ontwerp van Menno van der Veen opgebouwd met wat kleine modificaties m.b.t. de voeding. Deze werkt nog steeds prima en klinkt ook prachtig in combinatie met een Yamaha PF-1000 met een Denon High Output MC element.

Op de website van Menno staan verschillende ontwerpen van (voor)versterkers met RIAA correctie.

o.a. deze:

Op maandag 11 november 2024 10:39:30 schreef KGE:
Een buizen voorversterker kan zeker prima klinken. Ik heb ooit een ontwerp van Menno van der Veen opgebouwd met wat kleine modificaties m.b.t. de voeding. Deze werkt nog steeds prima en klinkt ook prachtig in combinatie met een Yamaha PF-1000 met een Denon High Output MC element.

Op de website van Menno staan verschillende ontwerpen van (voor)versterkers met RIAA correctie.

o.a. deze:
[bijlage]

die trafo is voor de ingangsspanning op te slingeren,2 voor stereo..

En trafo in de signaalweg, brrrr. Kan maar niet geloven dat het een goed idee is.

Op maandag 11 november 2024 06:31:24 schreef mel:
Een MM element en een MC element geeft minder spanning af dan een MD element.Is Ortofoon geen MC element?

Een MM element is een MD element... ;)
Ze geven allemaal inderdaad een verschillende spanning af (MC, MM, IM) ; daar moet de preamp wel op afgesteld zijn.

Ortofon is bekend om zijn moving coil elementen. Die geven zo weinig spanning af dat een trafo noodzakelijk was toen die elementen op de markt kwamen. Met de komst van ruisvrije transistors was die trafo niet meer nodig.

MM moving magnet
MC moving coil
MD magneto dynamisch

kristal en keramische elementen worden weinig meer gebruikt wegens de tegenvallende kwaliteit en de hoge naalddruk.

@rob040

In pro audio apparatuur in studios en oproep zaten heel veel trafo's in de signaalweg vooral om het signaal gebalanceerd en vrij van aarde te transporteren.

Een trafo minder in de signaalweg of een UGT in een buizenamp maakt het daarom niet hoorbaar minder van kwaliteit.

Er hoeft inderdaad niks mis te zijn met het gebruik van trafo's voor audiosignalen. Wel moet het dan een goede trafo zijn, en kwaliteit heeft altijd een prijs.

Deze phono pre-amp zit in de Philips AG9018 buizen versterker.
Eén buisje per kanaal (L/R) en naar mijn mening de mooiste RIAA karakteristiek.

https://www.circuitsonline.net/forum/file/47763

Hier nog een MD pre-amp, uit de Quad 22
Dit schema is wat leesbaarder omdat het origineel allemaal omschakelbare correcties heeft.

5de druk Het ontwerpen van Versterkers van S.J. Hellings (1967)