voor voeding van Philips Tv was ik op zoek naar deze triac of ultrafast rectifier diode hoe je dat precies kan noemen?
zie foto , graag als iemand weet vervangende onderdeel voor deze?

Dit is gewoon een dubbeldiode. Je weet niet wat het is, maar je weet wel dat het kapot is ?
Gewoon met de multimeter in de diode teststand meten. Het zijn gewoon 2 diodes in 1 huisje. Middelpootje is de kathode (zwarte probe), de buitenste zijn de anodes, 1 voor 1 de rode pen er op. Je moet dan ergens rond de 0,45 tot 0,60V meten. Edit, blijkbaar is dit een schottky met lagere Vf

Ik betwijfel ook of die kapot is, maar vervangen is nu waarschijnlijk het beste.
Het rechterpootje is zo te zien met veel geweld uit de print getrokken en wellicht beschadigd. (zo'n pootje zo krom te trekken lukt niet zo makkelijk)

ik had net gemeten en komt op warde van 0,130 v beide kanten zelfde resultaat. met coderingen ben ik niet zo bekend vandaar mij vraag over deze diodes.

En omgekeerd ? Dus rood op de middel pin en zwart op de buitenste.

Op maandag 11 november 2024 13:38:28 schreef fred101:
En omgekeerd ? Dus rood op de middel pin en zwart op de buitenste.

Omgekeerd met ik niks beide kanten gemeten.

Dan zijn ze waarschijnlijk nog goed.

Op maandag 11 november 2024 13:34:34 schreef Aki79:
ik had net gemeten en komt op warde van 0,130 v beide kanten zelfde resultaat. met coderingen ben ik niet zo bekend vandaar mij vraag over deze diodes.

Klopt,
Vf van die diodes is 130mV bij 5mA stroom erdoor.

deze is geknipt uit de printplaat is dat verstandig om pootjes te verlengen en opnieuw solderen? op printplaat heb ik 3 pootjes van 5mm ongeveer.

Nee, dit is een schottky diode dus vervangen door een nieuwe.
(met universeel meter meten wil nog niet zeggen dat hij goed is)
Hij is trouwens niet voor niets afgeknipt.
Groet, Ben

Omdat het een Schottky is moet hij hem vervangen? Goed advies, onbegrijpelijke redenatie.

Hij zal afgeknipt zijn omdat de TS hem eruit wilde halen. De meting in de diodestand van een meter geeft in de praktijk een vrij grote zekerheid in dit soort gevallen.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (27%)]

Op maandag 11 november 2024 14:03:17 schreef Aki79:
deze is geknipt uit de printplaat is dat verstandig om pootjes te verlengen en opnieuw solderen? op printplaat heb ik 3 pootjes van 5mm ongeveer.

Gewoon terug solderen, is niet ideaal maar waarschijnlijk haal je zijn vervanger bij Ali en de kans dat dat een echte vervanger is, is daar heel erg minimaal. Deze diode was niet de oorzaak van het defect. Als je de boel dan gerepareerd heb kun je hem eventueel alsnog vervangen.

Waarom heb je hem er uit geknipt zonder eerst te testen/meten ?
Niet zomaar dingen uitsolderen /uitknippenals er geen enkele reden is. Eerst meten anders eindigd het i kapot repareren.

Goed, voortaan dus niet met je kniptang in dingen gaan snoeien waarvan het helemaal niet zeker is of ze kapot zijn he ;)

Dit is nu wat we noemen 'kapotrepareren'. Als die diode halverwege z'n pootjes een soldeerverbinding heeft, én als ie warm wordt, is het heel waarschijnlijk dat ie na enige maanden of jaren door het thermische krimpen en utizetten, z'n eigen soldeerverbinding kapot trekt.
Idealiter haal je ergens een nieuwe diode.

Koop bij Baco of elders voor 10 a 20 euro zo'n eenvoudige desoldeerbout met ingebouwd pompje

Voor incidenteel gebruik een fantastisch hulpmiddel. Het werkt vele malen beter dan een losse bout met een los pompje.
Haal voor de kleine restjes ook een stukje Chem-Wik, Stannol of een ander A-merk desoldeerlitze (zéker niet van velleman/hqpower/china halen, werkt voor geen meter).

Als je vaker repareert, beter een echt desoldeerstation halen. Maar veel mensen willen die investering niet doen als ze maar een paar keer per jaar wat te desolderen hebben.

"Omdat het een Schottky is moet hij hem vervangen? Goed advies, onbegrijpelijke redenatie."
Heb gereageerd omdat ik het voorgaande gelezen heb.
De voorgaande redeneringen zijn voor mij ook onbegrijpelijk.
TS geeft niet aan in welk type TV hij heeft geknipt, maar zal niet belangrijk zijn.