hallo,
we hebben hier op het werk een frequentie regelaar in de opslag die we opnieuw willen gaan gebruiken.
nu zit erop die achterkant van die regelaar iets wat op een rem weerstand lijkt.
maar die hebben we volgens mij niet nodig.
de regelaar moet een 355 kW motor gaan aansturen, die sporadisch in toerental veranderd (500 - 1800 rpm). bij een noodstop mag de motor gewoon "uitdraaien".
stel als ik van 1800 naar 1200 rpm ga, en ik maak de ramp-down voldoende lang, zodat de motor al "uitdraaiend" naar de 1200 rpm gaat.
vraag:
zijn het rem weerstanden ?
heb ik die remweerstanden dan nodig ?
en zo nee, kunnen die er van af ? (hard/soft ware)
alvast bedankt:
ik wil er wat foto's bij plaatsen, maar op de en of andere manier werkt dat niet 
Het kunnen ook smart soft start weerstanden zijn.
Edit: ik bedoel soft start.
Dat zijn voorschakelweerstanden om bij het inschakelen de enorme elco's op te laden totdat +600V DC is bereikt. Daarna worden ze overbrugd.
[Bericht gewijzigd door *Alfred* op (46%)]
Op maandag 11 november 2024 13:10:11 schreef trix:
ik wil er wat foto's bij plaatsen, maar op de en of andere manier werkt dat niet
Dat lijkt mij handig. 
Foto's in een mapje zetten (bijvoorbeeld in mijn documenten) klik op upload kopieer de foto en plaats hem dan.
benleentje
Golden Member
en ik maak de ramp-down voldoende lang, zodat de motor al "uitdraaiend" naar de 1200 rpm gaat.
Dat kan. Maar je kan ook de motor terug naar 0Hz regelen.
Volgens mij heb je pas remweerstanden nodig als je de motor snel moet kunnen afremmen en als het met de normale rampdown en of FO instellingen niet lukt.
Als de motor gewoon mag uitdraaien dan kan je ook via een wat lange rampdown de motor tot 0Hz regelen.
MGP
LDmicro user.
Waarom zou je iets wegnemen aan dat toestel? heeft dat een reden?
En als je niet 100% zeker bent van wat je doet kan het fataal zijn voor die regeling en misschien heeft de FR daar een controle opzitten, 355kW is niet niks.
edit: ik denk niet dat zo'n 355kW regeling remweerstanden heeft.
Vroeger op mijn werk hadden wij een watergekoelde FR van meer dan 400kW (ben het vergeten) en die dreef een motor aan die op zijn beurt een hele grote schoepenventilator aandreef, die had een klein 1/2 uur nodig om tot stilstand te komen onder controle van de FR.
Ik ben het helemaal met MGP eens. Als je niet precies weet waar je mee bezig bent, moet je niet aan een 355kW motor gaan zitten prutsen.
Toeternietoe
Dubbelgeïsoleerd
Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
vraag:
zijn het rem weerstanden ?
heb ik die remweerstanden dan nodig ?
en zo nee, kunnen die er van af ? (hard/soft ware)
1: Als jij dat zegt dan is dat zo, ik kan hiervandaan niets zien.
Je zou het merk en type van de F.O. met ons kunnen delen.
2: Zoals je omschrijft heb je geen remweerstand nodig.
3: Dan zouden die er vanaf kunnen.
Maar waarom?
Nu weet je niets zeker.
Als je de afremtijd (Decc) lang genoeg instelt zal de F.O. niet de motor af laten remmen, maar uit laten lopen. De remweerstand zit er wel op, maar doet dan niets.
Laat m maar gewoon zitten, dat is het makkelijkste.
In documentattie van regelaar is meestal te vinden hoe en waar je ze aansluit.
Dus vandaaruit is ook te bepalen wat je los moet halen.
Voordat je de motor aansluit, regelaar terug zetten in de fabrieksinstelling en dan pas met de parametrering beginnen.
Daarna pas motor aansluiten.
Gebruikte regelaar kan soms ongewenste instellingen hebben voor nieuwe toepassing.
Op maandag 11 november 2024 16:37:24 schreef Kortsluiting_Online:
Ik ben het helemaal met MGP eens. Als je niet precies weet waar je mee bezig bent, moet je niet aan een 355kW motor gaan zitten prutsen.
doe ik ook niet, daarom vraag ik het hier.
zit even met de foto's te prutsen, zijn blijkbaar groter dan 5MB
heb ook nog een foto v/d voorkant maar daar is niks bijzonders op te zien.
plaats ik maar niet i.v.m. de groote v/d foto.
Die Danfoss VLT drives zijn enorm groot en ik zie hier eigenlijk niets wat duidt op remweerstanden.
ze hebben idd wel mega koellichamen, maar voor een drive van 400 kW heb je toch echt wel een flinke remweerstand nodig: zal (afhankelijk van je remmend vermogen) misschien wel net zo groot zijn als de drive zelf.
ik weet dat wij voor de 1.5 MW kraan een complete container hebben met erin 4 weerstand banken...
weet ik nog niet, ik had gehoopt dat iemand dit herkend als een remweerstand, of iets anders. voor de duidelijkheid, het gaat om dat gegalvaniseerde deel op de achterzijde, dat lijkt er later aangeschroefd te zijn en daarom is dat wellicht een optie op de regelaar.
waarom ik dit vraag, de regelaar is 500mm diep, en die moet met de achterzijde vlak tegen de muur, dit i.v.m. voldoende brede vlucht weg aan de voorzijde. als dit nu rem weerstanden zouden zijn, dan is er een kans dat je de regelaar aan de achterzijde vrij moet zetten van de muur i.v.m. de ventilatie, en dat versmald de vluchtroute.
en ik wou het gewoon graag weten 
Is het niet zo dat die plaat er op zit om die kast vrijstaand te kunnen plaatsen?
Als je de sokkel van de kast ziet lijkt het zo te horen.
dan zou je denk ik geen sleuven op de achterzijde hebben.
sokkel lijk inderdaad 1 geheel, wat de theorie van een optie tegenspreekt.
henri62
1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Nee er zitten geen remweerstanden in. (X op de positie die er voor staat)
Dat is een kostbare drive!
Type: FC-302N400T5E5MH4XGC3XXSXXXXALBXCXXXXDX
Dit betekenen de codes:
FC-302 = Model code, (PS is een van de top modellen van Danfoss)
N400 = 400 kW
T = 3 fasen
5 = 380-500VAC
E5M = IP54 type 12
H4 = RFI class A1(C2) Filter
X = No brake chopper
G = Graphisch display
C = Coated
3 = Hoofdschakelaar met ingebouwde fuses in de drive
X = Aanpassing A: Standaard kabel entry
X = Aanpassing B: -
SXXXX = Standard software
AL = profinet drive
BX = -
CXXXX = -
Dx = -
Dat de fuses al in de drive zitten scheelt ook al een enorme kostenpost voor je zekeringen. (Die 'Ar' zekeringen die er officieel tussen moeten zijn echt duur)
136L1014 heeft geen remchopper, dus je kunt er geen remweerstanden op aan sluiten. Danfoss heeft de documentatie goed voor elkaar, als je op de website het p/n nummer ingeeft krijg je een mooi overzicht van de opties.
Dit model heeft backchannel cooling, kun je dus niet vlak tegen de muur hangen.
Je kunt je overvoltage control aanzetten, dan houdt de drive de dc-bus spanning in de gaten en als deze tijdens het af-toeren oploopt past de drive zelf de ramp-down tijd aan.
bedankt voor de info
regelaar kan dus niet vlak tegen de muur. moeten we dus iets anders voor verzinnen.
optie is nog om de regelaar een kwartslag te draaien, alleen vermoeilijkt dat het aansuiten v/d op en afgaande kabels (en die zijn denk ik nogal dik).
Een remweerstand om een 400kW motor een beetje snel te stoppen is zoals HmH al aangaf behoorlijk groot en zal over het algemeen ook een eigen ventilator hebben. Ik heb ze in ieder geval met een aparte 3 fasen motor voor de koeling er op.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Op maandag 11 november 2024 16:02:46 schreef benleentje:
Volgens mij heb je pas remweerstanden nodig als je de motor snel moet kunnen afremmen en als het met de normale rampdown en of FO instellingen niet lukt.
Hier moet je een beetje mee uitkijken. Stel dat Er weinig energie nodig is om de boel rond te draaien op 1800 RPM, maar dat die 300kW nodig is om de boel binnen een minuut op die 1800 RPM te krijgen. Dan zit er een hoop energie in het systeem en kan een "normale rampdown" een hoop mechanische energie weer in elektrische energie om willen zetten.
Dat dus,
En die regelaar krijgt maar x kW van die teruggeleverde energie afgefakkeld (wat overigens al best veel is, zo'n 400kW drive heeft best wat thermische massa om 1x te stoppen)