Anoniem
Voor iemand anders zoek ik een oplossing voor zijn probleem. Hij heeft een powerstation waarvan de 12V uitgang maar 8A kan leveren. Door de verbruikers die hij wil aansluiten kan het soms tijdelijk voorkomen dat er even meer dan 8A gevraagd wordt van de powerstation.
Ik zat er dus aan te denken om een kleine accu van een ups of brommer achter te plaatsen en deze te laden via een dc-dc.
De Orion-Tr zou de beste optie zijn, maar het kleinste model is 9A en dat wordt dus meer dan 9A op de ingang.
Dus mij leek een instelbare dc-dc een goede oplossing, de uitgang stel je dan af op 13,5V (floatspanning) en de maximale stroom bijvoorbeeld op 3A.
Nu vind ik deze modules alleen op Aliexpress...
Zijn deze gewoon prima hiervoor?
Zijn er deze er ook van een 'goed' merk?
Of heeft iemand anders een nog betere oplossing?
waarom DC/DC? hang er een accu aan, die zal op 12V gehouden worden.
voorzien een dunne iets wat langere draad tussen accu en powerstation zodat de spanning wat inzakt als je meer dan 8A trekt (bv 0,1ohm).
trek je dan 10A, dan zal de 12V uitgang maar 11V meer zijn en zal er automatisch stroom uit de accu komen
hoelang zijn die tijden van meer stroom, als het inschakelpieken zijn, kan je met een dikke uitgangscondensator ook wel wat opvangen
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Wat voor accu heeft die powerstation? Of heb je een link naar dat apparaat?
Je kunt ook een low ESR supercap of dikke elco achter de 12V uitgang hangen. Wel eerst opladen tot de zelfde spanning, bv via een weerstand want zo'n ding trekt gelijk meer dan 8A
Anoniem
Op dinsdag 12 november 2024 07:45:22 schreef fcapri:
waarom DC/DC? hang er een accu aan, die zal op 12V gehouden worden.
voorzien een dunne iets wat langere draad tussen accu en powerstation zodat de spanning wat inzakt als je meer dan 8A trekt (bv 0,1ohm).
trek je dan 10A, dan zal de 12V uitgang maar 11V meer zijn en zal er automatisch stroom uit de accu komenhoelang zijn die tijden van meer stroom, als het inschakelpieken zijn, kan je met een dikke uitgangscondensator ook wel wat opvangen
Volgens mij wordt de uitgangsspanning gestabiliseerd op 12,6V (als ik de handleiding van de Ecoflow goed begrijp)
Volgens mij is het niet goed voor een loodzuuraccu om hem op die spanning te bewaren.
Dat van die weerstand vind ik wel een interessant idee. Dus je zegt: als ik zorg voor 0,1 ohm weerstand, dan zal er altijd meer spanningsval zijn over die weerstand dan over de accu, waardoor de meeste stroom uit de accu zal komen?
Dus als de accu een interne weerstand heeft van 0,01 ohm dan: 0,1 ÷ (0,01 + 0,1) wordt 90% geleverd door de accu... klopt mijn theorie?
Het enige probleem zou dan zijn wanneer je de accu leeg aansluit lijkt me?
Het zijn geen inschakelpieken, het gaat om dompelpompen, de startstroom van een standkachel (gloeiplug), koelbox etc.
Een condensator gaat hem dus niet worden.
Anoniem
Op dinsdag 12 november 2024 08:51:34 schreef fred101:
Wat voor accu heeft die powerstation? Of heb je een link naar dat apparaat?
Je kunt ook een low ESR supercap of dikke elco achter de 12V uitgang hangen. Wel eerst opladen tot de zelfde spanning, bv via een weerstand want zo'n ding trekt gelijk meer dan 8A
Het gaat om een Ecoflow, deze heeft een LiFePO4 accu, maar volgens mij wordt de 12V uitgang gestabiliseerd op 12,6V en is niet direct verbonden met de LiFePO4 accu. Maar ik kan het fout hebben.
Maar zo'n supercap heeft toch zeker niet voldoende lading om bijvoorbeeld 1 minuut lang 15A te leveren?
Heeft dat ding ook andere uitgangen? Dan zou je die kunnen gebruiken
De meeste wat grotere powerstations hebben ook wel een krachtigere uitgangspoort (anderson of XTxx oid), alleen de sigarettenplug is beperkt.
Bij de kleintjes mis je dat en dan blijft eigenlijk alleen de 230V over: Kleine accu eraan met een acculadertje op 230V zou in theorie kunnen.
Ik vind dat alleen geen constructieve oplossing. Zo'n powerstation is bedoeld voor je tentje, ergens offgrid oid.
Niet voor, waar het nu op lijkt, een camper oid. Daar kan gewoon een vaste installatie in en dan heb je ook niet al die beperkingen.
Als je toch zo'n all-in-one ding wilt, dan zijn er modellen die beter geschikt zijn zoals de Ective Accubox. Dan heb je ook een DCDC lader om tijdens het rijden fatsoenlijk op te laden (ipv maar met 8A via een gammele sigarettenplug) en een fatsoenlijke 12V uitgang.
[Bericht gewijzigd door DJSmiley op (22%)]
Anoniem
Het is niet voor mij, zelf zou ik ook niet gaan voor een powerstation.
De andere poort die erop zit is een 3A poort met wat ik van de foto kan zien een dc jack aansluiting.
Het verbruik valt overigens wel mee hoor, het zijn maar 3 dingen op 12V, en sporadische 230V. Maar deze 3 dingen kunnen niet tegelijk aan staan, en er zijn momenten dat dit wel kan gebeuren.
Op 230V zou het geen probleem zijn, dan is er geen accu nodig alleen een 230Vac/12Vdc omvormer. Maar ik denk dat dit meer verlies gaat geven.
[Bericht gewijzigd door Anoniem op (16%)]
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Op dinsdag 12 november 2024 10:09:07 schreef InHogereSferen:
[...]
Maar zo'n supercap heeft toch zeker niet voldoende lading om bijvoorbeeld 1 minuut lang 15A te leveren?
Zoek op youtube op "using a supercap to start a car" en je ziet talloze voorbeelden. Als je dat er mee kan moet 1 minuut 15A geen probleem zijn. Maar jouw idee met een tweede accu en DC/DC lader kan ook. Maar je koopt zo'n box omdat je alles in 1 wilt. Als je dan dingen moet toevoegen kun je beter gewoon een huis-accu in de camper zetten,
Of een aansluiting op de start accu maken. Die zal van incidenteel 1 minuut 15A niet te leeg raken.
Op dinsdag 12 november 2024 10:06:53 schreef InHogereSferen:
Volgens mij wordt de uitgangsspanning gestabiliseerd op 12,6V (als ik de handleiding van de Ecoflow goed begrijp)
Volgens mij is het niet goed voor een loodzuuraccu om hem op die spanning te bewaren.
Dat van die weerstand vind ik wel een interessant idee. Dus je zegt: als ik zorg voor 0,1 ohm weerstand, dan zal er altijd meer spanningsval zijn over die weerstand dan over de accu, waardoor de meeste stroom uit de accu zal komen?
een accu mag wel op 12,6V gehouden worden, wordt niet echt opgeladen maar loopt niet leeg.
de uitgang van die box staat op 12,6V, de loodaccu staat op 12,6V
je hangt nu een verbruiker aan die 12V plug. bv 5A.
door die draad van 0,1ohm zal er dus 0,5V spanningsval zijn. uit die ecoflow krijg je nu dus maar 12,1V meer.
de accu zal hier misschien ook al wat meehelpen.
als je 10A trekt krijg je 1V spanningsval van de ecoflow. die levert maar 11,6V dan. die accu is hier ook al stroom aan het leveren, dus zal er bv 5A uit de accu komen en 5A uit de ecoflow.
eventueel een automaat zekering steken die tript op 8A? ik denk trouwens dat die ecoflow er wel voor zal beschermd zijn, dus misschien doe je een hoop werk voor niks
Anoniem
Ik dacht dat de sulfatering van de platen dan sterk toe nam, maar als jij zegt dat dit wel mee valt, dan geloof ik dat.
je hangt nu een verbruiker aan die 12V plug. bv 5A.
door die draad van 0,1ohm zal er dus 0,5V spanningsval zijn. uit die ecoflow krijg je nu dus maar 12,1V meer.
Als er geen accu aan zou hangen ja, maar nu zit er een accu aangesloten die ook direct begint met stroom leveren, de spanning van de Ecoflow zal bij 5A dus geen 0,5V zakken.
Volgens mij, door de veel kleinere interne weerstand van de accu, zal de accu dus bijna allen stroom leveren, bijvoorbeeld 4,5A. De spanningsval vanaf de Ecoflow wordt dan 0,5A × 0,1ohm = 0,05V. Correct me if I'm wrong.
Ik vind het wel een goede en simpele oplossing.
SparkyGSX
Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Op dinsdag 12 november 2024 10:41:05 schreef fred101:
[...]
Zoek op youtube op "using a supercap to start a car" en je ziet talloze voorbeelden. Als je dat er mee kan moet 1 minuut 15A geen probleem zijn.
Tijd voor een sommetje: 1 minuut lang 15A bij 13V (gemiddeld) is 13 * 15 * 60 = 11.7kJ aan energie. Als dat uit een condensator zou komen die je van 14V naar 12V kunt ontladen, heb je daarvoor 11700 / (14^2 - 12^2) * 2 = 450F nodig.
We kunnen het ook anders uitrekenen: de spanning mag in 1 minuut tijd 2V dalen, en voor 1V verandering over 1 seconde loopt er 1A in een condensator van 1 Farad. 1V per 30 seconden is dus 30F per Ampere, voor 15A is dat dus 450F.
Het idee van twee methodes om hetzelfde uit te rekenen is dat je daarmee (gedeeltelijk) de berekening kunt controleren.
Supercaps hebben doorgaans een maximale werkspanning van 2.7V, dus je moet er 6 in serie zetten om 14V aan te kunnen, met een beetje veiligheidsmarge. Daarmee zou de capaciteit dus 6 * 450 = 2700F moeten zijn.
Dan zou je dus een weerstand tussen de powerstation en de supercaps moeten zetten om de maximale laadstroom te beperken tot 8A, maar je kunt de caps de eerste keer met een extra weerstand laden, of met een externe bron, dus dat hoeft niet vanaf 0V te werken. Het lijkt me toch een omslachtige en kostbare oplossing.
Ik zou een DC/DC converter gebruiken om de accu op 13.8V te houden, met een stroombeperking. Het probleem waar je dan tegenaan loopt is dat een boost converter alleen omhoog kan converteren; als de uitgangsspanning onder de 12.6V komt onder belasting, zal de powerstation stroom gaan leveren via de diode van de boost conveter die je niet meer kunt beperken. Als de powerstation dan zelf de uitgang uitschakelt is er niet zoveel aan de hand, want die situatie zou nooit voor mogen komen, en je had geen mogelijkheid om die stroom te leveren; de accu is leeg en de powerstation kan het niet alleen.
Wat je ook kunt overwegen, is een voorkeursschakeling. Als de gloeipluggen van de standkachel stroom trekken, gaan de koelbox en dompelpomp even uit, bijvoorbeeld.
Anoniem
Voorkeursschakeling is geen optie, gloeiplus vraagt tijdelijk al teveel stroom in zijn eentje.
Maar welke dc-dc zou je aanraden?
Ik kom eigenlijk alleen uit op de Orions van Victron. Maar zoals ik zei beginnen deze pas bij 9A.
En ik neem aan dat het wel een buck-boost dc-dc moet zijn, als de accu leeg is zou je hem anders niet kunnen opladen.
Op Alie zie ik wel zo zulke modules, maar of het wat is.....
Ik heb dit zojuist gevonden op AliExpress:
€10,41 | ZK-4KX Dc Dc Buck Boost Converter Cc Cv 0.5-30V 4a 5V 6V 12V 24V Voedingsmodule Instelbare Gereguleerde Laboratoriumvoeding
https://a.aliexpress.com/_EH0DoLf
benleentje
Golden Member
Ik kom eigenlijk alleen uit op de Orions van Victron. Maar zoals ik zei beginnen deze pas bij 9A.
Die 9A zal toch wel het maximum zijn. Je zegt een brommer accu, dat zal iets van 7 tot 12Ah zijn. Die moeten dan wel heel erg leeg zijn ( te leeg) om tijdens het opladen naar 9A te gaan.
Kan dus prima
Ik dacht dat de sulfatering van de platen dan sterk toe nam,
Je kan prima de accu op 12,6V houden dan doen de ECU in een moderne auto ook.
OP 12,6V is er volgens mij nog geen sulfatering omdat de accu dan zo goed als vol vol is. Sulfatering vind plaats in delen van de accu die leeg zijn.
Voor een loodaccu is cyclisch gebruik het beste en een toepassing als dit is voor een loodaccu al nooit ideaal. Het op 12,6V houden verandert daar weinig aan.
Anoniem
Op dinsdag 12 november 2024 16:02:34 schreef benleentje:
[...]Die 9A zal toch wel het maximum zijn. Je zegt een brommer accu, dat zal iets van 7 tot 12Ah zijn. Die moeten dan wel heel erg leeg zijn ( te leeg) om tijdens het opladen naar 9A te gaan.
Kan dus prima[...]
Je kan prima de accu op 12,6V houden dan doen de ECU in een moderne auto ook.
OP 12,6V is er volgens mij nog geen sulfatering omdat de accu dan zo goed als vol vol is. Sulfatering vind plaats in delen van de accu die leeg zijn.Voor een loodaccu is cyclisch gebruik het beste en een toepassing als dit is voor een loodaccu al nooit ideaal. Het op 12,6V houden verandert daar weinig aan.
Mijn ervaring is dat je toch al best snel aan die 9A zit als de accu leeg is, en je probeert er >14V op te zetten, ook bij kleine accu's. Maar goed, hij hoort inderdaad niet leeg te zijn, en dan zal dit qua stroom wel meevallen.
12,6V vind ik overigens niet zo goed als vol. Dit is toch echt al 80% of lager. Misschien is het niet zo erg als ik denk, maar ik geloof nooit dat dit de levensduur van een startaccu ten goede komt. Het is toch niet voor niets dat onderhoudsladers de accu's vol houden? Victron doet dit met 13,2V.
De accu's die gebruikt worden voor slimme dynamo's zijn allemaal wat betere accu's (AGM). Ik denk dat dit juist is omdat de accu's op ±80% SOC gehouden worden, en dieper ontladen worden dan waar een startaccu eigenlijk voor bedoelt is. Ik denk niet dat je dit kunt vergelijken met een klein brommer accu'tje.

valt wel mee, op 13,2V worden ze stampvol gehouden, dat is de float spanning dan. dat is ook belangrijk bij UPS en alarm systemen dat je zo lang mogelijk kan overbruggen met de accu.
ik heb vroeger ook al lood accu's gewoon op 12,6V gehouden, ze zijn niet volledig vol, maar hoeft ook niet denk ik
hier is dat anders, ze buffert gewoon de uitgang
[Bericht gewijzigd door fcapri op (23%)]
Anoniem
benleentje
Golden Member
Of 12,6V nu 90 of 80% is maakt toch niets uit. JE zit nog ruim in het groen en dan speelt sulfatenring maar een kleine rol. Maar ik zou gewoon een 12V loodaccu aan de 12,6V hangen zonder een converter oid. En of de accu nu 4 of 5 jaar mee gaat vervangen moet je die toch en daarmee is een blijft met een accu het toch zo een rare oplossing. Waarom niet gewoon een extra 12V voeding erbij.
OPTOdesign
R&D | Design | Light | Innovation | Education
Op dinsdag 12 november 2024 07:01:16 schreef InHogereSferen:
Hij heeft een powerstation waarvan de 12V uitgang maar 8A kan leveren.
Ik begrijp dat je een extra (kleine) accu met het powerstation wilt opladen en gelijktijdig als de stroom van de verbruiker meer dan 8A wordt, je de kleine accu parallel met het powerstation wilt schakelen om meer dan 8A te leveren.
Ik zie weinig kans van slagen.
- Laden en gebruiken van een externe accu vraagt om een manier van (elektronisch) omschakelen, dat kan niet gelijktijdig;
- Een kleine ('brommer o.i.d.) externe loodaccu kan geen grote stroom leveren;
- Ik vermoed dat de extra accu - zeker als dit een loodaccu wordt - groter uitvalt dan het powerstation zelf is;
- LiFePO4 accu's kan je niet zomaar parallel zetten;
- De uitgang van het powerstation kan niet zomaar meer dan 8A leveren, hoe ga je dat regelen? Zeker bij gebruik van een loodaccu - waar de spanning meer van fluctueert dan de uitgang van het powerstation, zullen de stromen niet gelijk aan elkaar zijn.
fred101
Golden Member
Bedenk ook dat de DC uitgang van de powerunit het mogelijk niet leuk gaat vinden dat er een accu op de uitgang zit (als je die uitgang afschakelt met de externe accu er nog aan) ligt aan de constructie natuurlijk. Zelfde geldt voor een eventueel externe DC/DC.
Ik zou er gewoon een grote 12V accu er naast zetten met zijn eigen lader. Die gebruik je voor het zware werk, de powerbox vanwege zijn usb, 230 etc. Zo doe ik het. Ik heb zo'n ding in mijn zeilboot om dingen te laden, incidenteel 230Vac. De zware dingen zoals pompen, nav lichten etc zitten op een 120Ah, de motor heeft ook een 120Ah.
Anoniem
Of 12,6V nu 90 of 80% is maakt toch niets uit
Daar verschillen we dan van mening in,
en daarmee is een blijft met een accu het toch zo een rare oplossing. Waarom niet gewoon een extra 12V voeding erbij.
Nou, zo'n rare oplossing is het niet vind ik zelf. Je kan er tijdelijk even meer stroom uithalen dan de powerstation leveren kan. Ook is het relatief goedkoop. Dat is precies wat ik nodig heb voor het beschreven probleem...
En een extra 12V voeding? Waar vandaan? Van de startaccu? Heel het doel van een 2e accu is juist dat dit gescheiden blijft. De powerstation mag leeg, de startaccu niet.
Anoniem
k zie weinig kans van slagen.
Laden en gebruiken van een externe accu vraagt om een manier van (elektronisch) omschakelen, dat kan niet gelijktijdig;
Een kleine ('brommer o.i.d.) externe loodaccu kan geen grote stroom leveren;
Ik vermoed dat de extra accu - zeker als dit een loodaccu wordt - groter uitvalt dan het powerstation zelf is;
LiFePO4 accu's kan je niet zomaar parallel zetten;
De uitgang van het powerstation kan niet zomaar meer dan 8A leveren, hoe ga je dat regelen? Zeker bij gebruik van een loodaccu - waar de spanning meer van fluctueert dan de uitgang van het powerstation, zullen de stromen niet gelijk aan elkaar zijn.
1. Ik snap niet precies wat je hier mee bedoelt? Je laadt/verbruikt max 8A, de stroom die hij te kort komt haalt hij uit de accu. Dus middels een dc-dc of zoals fcapri zegt 0,1ohm weerstand tussen accu of powerstation.
2. Kan geen grote stroom leveren???
100A is geen probleem...
3. Absoluut niet.
4. Daar ben ik het niet mee eens mits het beide 12,8V accu's zijn, maar dat terzijde. Je zet geen accu's parallel, je sluit de 2e accu aan op de converter van de powerstation.
5. Dat is het hele issue juist, je gebruikt de 2e accu om tijdelijk meer stroom te kunnen leveren. Hoe; daar gaat juist heel dit topic over...
Anoniem
Bedenk ook dat de DC uitgang van de powerunit het mogelijk niet leuk gaat vinden dat er een accu op de uitgang zit (als je die uitgang afschakelt met de externe accu er nog aan) ligt aan de constructie natuurlijk. Zelfde geldt voor een eventueel externe DC/DC.
Goed punt, ik kloot wel vaker met goedkope dc-dc modules voor de hobby. Maar ik heb eigenlijk nog niet gehad dat hier de converter stuk door ging. Dus ik ging er eigenlijk van uit dat dit voor een powerstation van €1000 geen probleem moest zijn, maar misschien is dat een verkeerde aanname.
benleentje
Golden Member
Daar verschillen we dan van mening in,
Ik hen het idee dat je het te zwart wit ziet terwijl er ook een tussenweg is.
5. Dat is het hele issue juist, je gebruikt de 2e accu om tijdelijk meer stroom te kunnen leveren. Hoe, dat heb ik al verteld.
Je maakt je zorgen om de levensduur van de kleine accu. Maar een loodaccu gaat maar zelden langer mee dan 5 a 6 jaar. Maar hoe lang gaat die maat van je zo een powerstation gebruiken en hoe vaak? En hoe lang gaat zo een powerstation mee? 10 jaar?. Kan je het dan niet gewoon simpel houden en zet de loodaccu parallel op die 12,6V. Met heel veel pech moet je maat dan in die 10 jaar nog een keer een 3de accu kopen van een paar tientjes.
IK zou dan eerder iets maken dat als je klaar bent met wat je met de powerstation aan het doen bent en de hoofdaccu geladen word dat je dan deze accu dan oplaad. Want met cyclisch gebruikt gaat de accu langer mee.
Als je je dan toch zorgen maakt om de levensduur ga dan niet met loodaccu's aan de gang en neem dan iets wat ook zeker 10 jaar meegaat.
Maar voordat je allemaal dure oplossing gaat maken probeer het eens met gewoon een loodaccu die je kan vinden/ hebt liggen. Het hoeft geen nieuwe te zijn. En kijk dan gewoon eens af dat bevalt.
[Bericht gewijzigd door benleentje op (15%)]
Op dinsdag 12 november 2024 17:00:23 schreef InHogereSferen:
[...]
De accu's die gebruikt worden voor slimme dynamo's zijn allemaal wat betere accu's (AGM). Ik denk dat dit juist is omdat de accu's op ±80% SOC gehouden worden, en dieper ontladen worden dan waar een startaccu eigenlijk voor bedoelt is. Ik denk niet dat je dit kunt vergelijken met een klein brommer accu'tje.
Dan neem je toch een AGM accu? Problemo solved.
Anoniem
Kan je het dan niet gewoon simpel houden en zet de loodaccu parallel op die 12,6V. Met heel veel pech moet je maat dan in die 10 jaar nog een keer een 3de accu kopen van een paar tientjes.
Ik had dit ook nog helemaal niet uitgesloten als optie. Sterker nog, ik had al gezegd dat dit een goed idee was.
Met een 0,1 ohm vermogensweerstand ervoor zal de accu de meeste stroom leveren en de laadstroom nooit te hoog worden.
Ik was het er alleen niet mee eens dat de lage spanning voor de levensduur niets uit maakt. Maar om de 3 jaar vervangen is prima.
Want met cyclisch gebruikt gaat de accu langer mee.
Een startaccu die met cyclisch gebruik langer mee gaat? Als mijn startaccu 3x 'leeg' is geweest kan ik hem gelijk wegbrengen. Bij wijze van spreken.
Ook voor semi-tractie accu's zie je in de datasheets dat hoe dieper je hem ontlaadt, hoe minder laadcycli je eruit kan halen. De meeste totale capaciteit over zijn levensduur haal je juist uit de accu als je hem niet ver ontlaadt.
Of begrijp ik je verkeerd, hoe is dit beter voor de levensduur?