Dc-dc om kleine accu te laden?

fred101

Golden Member

Bedenk ook dat de DC uitgang van de powerunit het mogelijk niet leuk gaat vinden dat er een accu op de uitgang zit (als je die uitgang afschakelt met de externe accu er nog aan) ligt aan de constructie natuurlijk. Zelfde geldt voor een eventueel externe DC/DC.

Ik zou er gewoon een grote 12V accu er naast zetten met zijn eigen lader. Die gebruik je voor het zware werk, de powerbox vanwege zijn usb, 230 etc. Zo doe ik het. Ik heb zo'n ding in mijn zeilboot om dingen te laden, incidenteel 230Vac. De zware dingen zoals pompen, nav lichten etc zitten op een 120Ah, de motor heeft ook een 120Ah.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs

Of 12,6V nu 90 of 80% is maakt toch niets uit

Daar verschillen we dan van mening in,

en daarmee is een blijft met een accu het toch zo een rare oplossing. Waarom niet gewoon een extra 12V voeding erbij.

Nou, zo'n rare oplossing is het niet vind ik zelf. Je kan er tijdelijk even meer stroom uithalen dan de powerstation leveren kan. Ook is het relatief goedkoop. Dat is precies wat ik nodig heb voor het beschreven probleem...
En een extra 12V voeding? Waar vandaan? Van de startaccu? Heel het doel van een 2e accu is juist dat dit gescheiden blijft. De powerstation mag leeg, de startaccu niet.

k zie weinig kans van slagen.

Laden en gebruiken van een externe accu vraagt om een manier van (elektronisch) omschakelen, dat kan niet gelijktijdig;
Een kleine ('brommer o.i.d.) externe loodaccu kan geen grote stroom leveren;
Ik vermoed dat de extra accu - zeker als dit een loodaccu wordt - groter uitvalt dan het powerstation zelf is;
LiFePO4 accu's kan je niet zomaar parallel zetten;
De uitgang van het powerstation kan niet zomaar meer dan 8A leveren, hoe ga je dat regelen? Zeker bij gebruik van een loodaccu - waar de spanning meer van fluctueert dan de uitgang van het powerstation, zullen de stromen niet gelijk aan elkaar zijn.

1. Ik snap niet precies wat je hier mee bedoelt? Je laadt/verbruikt max 8A, de stroom die hij te kort komt haalt hij uit de accu. Dus middels een dc-dc of zoals fcapri zegt 0,1ohm weerstand tussen accu of powerstation.
2. Kan geen grote stroom leveren???
100A is geen probleem...
3. Absoluut niet.
4. Daar ben ik het niet mee eens mits het beide 12,8V accu's zijn, maar dat terzijde. Je zet geen accu's parallel, je sluit de 2e accu aan op de converter van de powerstation.
5. Dat is het hele issue juist, je gebruikt de 2e accu om tijdelijk meer stroom te kunnen leveren. Hoe; daar gaat juist heel dit topic over...

Bedenk ook dat de DC uitgang van de powerunit het mogelijk niet leuk gaat vinden dat er een accu op de uitgang zit (als je die uitgang afschakelt met de externe accu er nog aan) ligt aan de constructie natuurlijk. Zelfde geldt voor een eventueel externe DC/DC.

Goed punt, ik kloot wel vaker met goedkope dc-dc modules voor de hobby. Maar ik heb eigenlijk nog niet gehad dat hier de converter stuk door ging. Dus ik ging er eigenlijk van uit dat dit voor een powerstation van €1000 geen probleem moest zijn, maar misschien is dat een verkeerde aanname.

benleentje

Golden Member

Daar verschillen we dan van mening in,

Ik hen het idee dat je het te zwart wit ziet terwijl er ook een tussenweg is.

5. Dat is het hele issue juist, je gebruikt de 2e accu om tijdelijk meer stroom te kunnen leveren. Hoe, dat heb ik al verteld.

Je maakt je zorgen om de levensduur van de kleine accu. Maar een loodaccu gaat maar zelden langer mee dan 5 a 6 jaar. Maar hoe lang gaat die maat van je zo een powerstation gebruiken en hoe vaak? En hoe lang gaat zo een powerstation mee? 10 jaar?. Kan je het dan niet gewoon simpel houden en zet de loodaccu parallel op die 12,6V. Met heel veel pech moet je maat dan in die 10 jaar nog een keer een 3de accu kopen van een paar tientjes.

IK zou dan eerder iets maken dat als je klaar bent met wat je met de powerstation aan het doen bent en de hoofdaccu geladen word dat je dan deze accu dan oplaad. Want met cyclisch gebruikt gaat de accu langer mee.

Als je je dan toch zorgen maakt om de levensduur ga dan niet met loodaccu's aan de gang en neem dan iets wat ook zeker 10 jaar meegaat.

Maar voordat je allemaal dure oplossing gaat maken probeer het eens met gewoon een loodaccu die je kan vinden/ hebt liggen. Het hoeft geen nieuwe te zijn. En kijk dan gewoon eens af dat bevalt.

[Bericht gewijzigd door benleentje op dinsdag 12 november 2024 20:13:34 (15%)

Sine

Moderator

Op dinsdag 12 november 2024 17:00:23 schreef InHogereSferen:
[...]
De accu's die gebruikt worden voor slimme dynamo's zijn allemaal wat betere accu's (AGM). Ik denk dat dit juist is omdat de accu's op ±80% SOC gehouden worden, en dieper ontladen worden dan waar een startaccu eigenlijk voor bedoelt is. Ik denk niet dat je dit kunt vergelijken met een klein brommer accu'tje.

Dan neem je toch een AGM accu? Problemo solved.

Kan je het dan niet gewoon simpel houden en zet de loodaccu parallel op die 12,6V. Met heel veel pech moet je maat dan in die 10 jaar nog een keer een 3de accu kopen van een paar tientjes.

Ik had dit ook nog helemaal niet uitgesloten als optie. Sterker nog, ik had al gezegd dat dit een goed idee was.
Met een 0,1 ohm vermogensweerstand ervoor zal de accu de meeste stroom leveren en de laadstroom nooit te hoog worden.
Ik was het er alleen niet mee eens dat de lage spanning voor de levensduur niets uit maakt. Maar om de 3 jaar vervangen is prima.

Want met cyclisch gebruikt gaat de accu langer mee.

Een startaccu die met cyclisch gebruik langer mee gaat? Als mijn startaccu 3x 'leeg' is geweest kan ik hem gelijk wegbrengen. Bij wijze van spreken.
Ook voor semi-tractie accu's zie je in de datasheets dat hoe dieper je hem ontlaadt, hoe minder laadcycli je eruit kan halen. De meeste totale capaciteit over zijn levensduur haal je juist uit de accu als je hem niet ver ontlaadt.
Of begrijp ik je verkeerd, hoe is dit beter voor de levensduur?

benleentje

Golden Member

Als mijn startaccu 3x 'leeg' is geweest kan ik hem gelijk wegbrengen.

Dat is geen cyclisch gebruik maar mishandeling.

De meeste totale capaciteit over zijn levensduur haal je juist uit de accu als je hem niet ver ontlaadt.

Laat ik mijn woorden aanpassen. Het meest nuttige voor een accu is cyclisch gebruik dan heeft de accu naast alleen maar staan te laden ook echt nut gehad. Dat is wat ik eigenlijk meer bedoelde. ;)

Nou dan zijn we eruit :9
Gewoon een accu met weerstand ervoor. Goedkoopste en makkelijkste oplossing.
En als de accu maar 3 jaar mee gaat helemaal prima.

een start accu is gemaakt om heeeeeeeeeeeel kort een enorme stroom te leveren en dan weer opladen.
trek je die volledig leeg en weer opladen, dan sloop je ze heeel snel.

een ups/alarm accu is gemaakt om heel de tijd op volle capaciteit 'wachten' tot die eens moet ingrijpen. daar gaan ze na 5-8jaar echt wel kapot van.

een accu die op 12,6V wordt gehouden en af en toe stroom levert, oplaad, stroom levert.... gaat het best lang volhouden.

een 2de optie is idd met DC/DC converter de spanning hoger brengen, maar die dan bv op 2A begrenzen.
het verbruik komt dan uit de accu en de ecoflow moet gewoon de accu altijd weer volladen. alles wat er meer uit komt, komt uit de lood accu, is die leeg, zit je beperkt in vermogen. daarom zou ik dat hele DC/DC laten vallen.

laat de ecoflow werken en met een beetje spelen met de weerstand van de aansluitdraden, ga je er kunnen voor zorgen dat er bij hoge stromen meer en meer uit de accu wordt getrokken.
al blijf ik er wel bij, die ecoflow zal echt wel begrensd en beveiligd zijn op die 8A

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

een start accu is gemaakt om heeeeeeeeeeeel kort een enorme stroom te leveren en dan weer opladen.
trek je die volledig leeg en weer opladen, dan sloop je ze heeel snel.

Dat is precies waar ik (o.a.) op doelde: Ik vind het een hoog gehalte aan houtje-touwtje oplossingen. Persoonlijk houd ik daar helemaal niet van.

een 2de optie is idd met DC/DC converter de spanning hoger brengen, maar die dan bv op 2A begrenzen.
het verbruik komt dan uit de accu en de ecoflow moet gewoon de accu altijd weer volladen.

Persoonlijk vind ik dit de beste optie - maar zou dan een 12V-12V lader nemen in plaats van een 'domme' dcdc converter. De enige inefficiëntie is de conversie van de ecoflow naar de externe accu als er lage stromen lopen.

R&D | Productontwerp | Energie | Verlichting | LED

Een accu + dc/dc converter zal niet goedkoper zijn dan een goede 230V/12 voeding, dat soort voedingen uit servers worden op CO ook regelmatig voor een habbekrats aangeboden.

Daarnaast zou ik uit de 12V plug op de Ecoflow helemaal geen grote stromen continue willen trekken ivm contactovergangen ed.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

goede 230V/12voeding

Als de omvormer continu aan moet staan dan trekt hij de accu sneller leeg, ook in stand-by. Daarom gaat hij na een half uur geen verbruik ook automatisch uit.
Plus je hebt 2x omvormer verlies. Je wil de verliezen zoveel mogelijk beperken.
Anders had heel dit topic er niet geweest.

nu eens de andere kant uit, je hebt 1 verbruiker die veel storom trekt. waarom die niet gewoon op een normale 12V accu aansluiten.
die ecoflow wordt ook opgeladen uit iets, en die accu kan er weer 230V van maken.
laat die zijn voeding misschien ook de andere 12V opladen.
dan wordt de ecoflow niet meer overbelast want
1) die grote verbruiker zit ergens anders
2) de verbruikers zijn verspreid over 2 accu's.

een goeie lifepo 12V accu ofzo
https://lanpwr.com/en-be/products/lanpwr-12v-100ah-lifepo4-battery?gad…

direct ook meer accucapaciteit gecombineerd

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Ik heb zelf ook een dieselheater, daar een netvoeding van 12V / 15A ingebouwd met automatische relais omschakeling. Kan ie zowel op 12V als op netspanning werken.

Zoals al eerder genoemd, zo'n Ecoflow is gewoon niet de beste keuze voor deze toepassing in een Camper.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

Ja, ik zou zelf ook geen powerstation in mijn camper of caravan willen.
Ik zou gaan voor een Orion-tr, Victron Phoenix omvormer, LiFePO4 accu en een 12V zekeringenkast.
Maar sommige mensen willen het blijkbaar mobiel houden, of vinden een powerstation lekker makkelijk tot ze erachter komen dat er dus toch beperkingen zijn zoals deze.

dan moeten ze met die beperkingen maar kunnen leven ;-)

een grote verbruiker moeten ze dan maar niet op die 12V output van die powerstation hangen, is die niet voor gemaakt.

een 12V accu zomaar aan de uitgang knopen, ik weet niet of die powerstation dat ook gaat leuk vinden. volgens mij zijn die ecoflow batterijen best dure dingen en die wil je niet slopen met dergelijk knutselwerk. voor weinig geld zet je gewoon een 12V 100Ah lifepo voor die grote verbruiker ernaast

[Bericht gewijzigd door fcapri op woensdag 13 november 2024 17:41:26 (26%)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Op dinsdag 12 november 2024 11:50:14 schreef SparkyGSX:
... heb je daarvoor 11700 / (14^2 - 12^2) * 2 = 450F nodig.

Goh... Valt best mee, ik heb hier twee 3000F condensatoren om mee te puntlassen. (waarschijnlijk samen dus in 1500F configuratie) Zes van die dingen om de 14V te halen blijft er maar 500F van over. Precies genoeg! :-)

(Niet denken dat het een realistische oplossing is. De condensatoren kosten rond de 40 euro als je ze goedkoop uit china haalt).

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Je kun ook zo'n batterybox kopen en die dan "vullen" met cellen van NKON.

Het is een 7P3S configuratie wat bij cellen van INR18650-F1L 3350mAh een capaciteit van 23Ah oplevert. Met 7 cellen parallel kun je er probleemloos 30A uit trekken.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
benleentje

Golden Member

3S = 3 x 4,2V = 12,6V en dat is dan gelijk het maximum. IK zie naast de BMS niets wat aan DCDC doet en er continu 12,6V op zetten lijkt me net iets te hoog. Laat staan als er iemand denkt met 14,4V op te kunnen laden.

@benleentje, uit die EcoFlow komt 12,6V. Ik heb hier zo'n batterybox en het BMS stopt met laden als de cellen vol zijn, daarnaast schakelt die EcoFlow bij geen verbruik na een half uur uit.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

Op woensdag 13 november 2024 19:31:32 schreef Roland van Leusden:
Je kun ook zo'n batterybox kopen en die dan "vullen" met cellen van NKON.

[bijlage]

Het is een 7P3S configuratie wat bij cellen van INR18650-F1L 3350mAh een capaciteit van 23Ah oplevert. Met 7 cellen parallel kun je er probleemloos 30A uit trekken.

4 van deze beestjes erin. 30€ voor 12V 20Ah lifepo
https://www.nkon.nl/rechargeable/lifepo4/overige-formaten/tb-40138-he-…

of deze, 88Ah
https://www.nkon.nl/rechargeable/lifepo4/prismatisch/calb-l148f88a-pri…

ik ga met laatste soort een 24V accu bouwen om aan mijn ecoflow inverter te hangen. 500€ voor 24V 280Ah (bijna 7kWh)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Gaat niet passen, die cellen zijn 4,1 cm rond en 14cm lang.
Die box is 6 breed, 8,5 hoog en 13 lang.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

Op woensdag 13 november 2024 21:44:21 schreef fcapri:
[...]

ik ga met laatste soort een 24V accu bouwen om aan mijn ecoflow inverter te hangen. 500€ voor 24V 280Ah (bijna 7kWh)

Is die 100Ah set geen leuke optie? Dan heb je meteen een behuizing erbij.

https://www.nkon.nl/rechargeable/lifepo4/prismatisch/5wh-16s-100ah-51-…

Hoef je alleen maar een BMS erbij te regelen. In dat ding zitten 2 rijen van 8 cellen, dus 1 busbar 'slopen' om er een 2-tal 24V/100Ah packs van te maken.

neee, ecoflow kan max 48V aan.
een gebruikte accu gaan open slopen doe ik niet meer. en dan heb je nog maar 200Ah voor 379€. terwijl ik 280Ah heb voor 500€.

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken