Weet er iemand of er nog een up to date cd gemaakt wordt door de maker van de website . In 2010 heb ik er één gekocht , maar dat is lang geleden . Zeer interessante site en ik ben bang dat ooit de site zou kunnen verdwijnen . De link voor een mail te sturen is niet meer aanwezig , wie weet daar iets van ? Met dank .

CD's zijn dood. Of beter, fysieke media is dood, ingehaald door het internet.

proton basic is ook al einde,

Als je hardware ondersteund wordt kun je wellicht verder met positron: https://sites.google.com/view/rosetta-tech/home

Sorry ,ik bedoelde de site Pic Basic Projekten van Frits , ik heb daar ooit cd’s gekocht met de inhoud van de site .
Ik werk daar mee als voorbeelden .ik spreek van 2010 . En Frits kan niet meer gemaild worden .met dank

Misschien heb je wat aan HTTrack Website Copier. Daarmee kan je de hele PIC-basic website van Frits Kieftenbelt downloaden.
Dan kan je (ook) off-line met je internetbrowser off-line zijn website bekijken. Zijn site is iets minder dan 60MB dus dat past vast wel op een sticky. Ik weet niet of op de CD nog iets stond wat niet op zijn website staat. Dat heb je dan niet.

Op dinsdag 12 november 2024 19:43:38 schreef Sine:

proton basic is ook al einde,

Is dat zo?? ;(
Dat is wel de teloorgang van een stukje recente nostalgie.
Zo ben ik in die programmering gerold.
Veel plezier aan beleefd en vooral heel veel van geleerd.
Het open platform van "C" bij arduino's is natuurlijk gratis en daar kun je het niet van winnen, maar ik heb er van genoten!
Dat icm de lesstof van Frits Kieftelbelt!

Great Cow Basic is tegenwoordig wel een leuk alternatief.
Voor PIC en AVR.

https://gcbasic.sourceforge.io/Typesetter/

Ik ben ooit begonnen met Turbo Pascal 6, die zie je ook niet zoveel meer tegenwoordig :P

Bij dergelijke talen kun je bedenken dat het vroeg of laat een keer ophoudt; het is geen standaard, het wordt maar door één bedrijf of soms zelfs maar door één ontwikkelaar ondersteund, en als dat ophoudt, krijg je dus ook nooit meer nieuwe targets of andere uitbreidingen.

Met C (Arduino is ook C) weet je dat er een enorme userbase is, zodat je niet afhankelijk bent van één partij, dat er veel meer informatie op fora e.d. te vinden is, en dat bugs veel sneller gevonden en opgelost worden.

Als bonus is kan het allemaal met open-source software, in tegenstelling tot de meeste dergelijke niche compilers. GCBasic lijkt wel open-source te zijn, wat betere kansen geeft voor continuïteit.

Op vrijdag 15 november 2024 08:30:29 schreef bprosman:
Great Cow Basic is tegenwoordig wel een leuk alternatief.
Voor PIC en AVR.

https://gcbasic.sourceforge.io/Typesetter/

Het is niet zozeer de programmeertaal, maar meer het gemak van de allround taal C die gratis te verkrijgen is, uniform, en op een gangbaarder systeem werkt dan de PIC.

Ik vind een van de problemen bij C dat als je vraagt wat een bepaalde coderegel exact doet, alle experts er (bijna altijd) een andere mening over hebben...
Bij een goede taal zou dat niet het geval zijn...

Ik heb nog gewerkt met jal ,maar blijkbaar is daar ook nog weinig over te vinden Was natuurlijk een taal uitgevonden door Bert van Dam ,maar was heerlijk werken .
Heb al zijn boeken ,maar geen software meer .

Op vrijdag 15 november 2024 22:47:04 schreef Arco:
Ik vind een van de problemen bij C dat als je vraagt wat een bepaalde coderegel exact doet, alle experts er (bijna altijd) een andere mening over hebben...

Aan C ligt het niet. Het ligt aan het gebrek aan kennis van de "experts".

Op vrijdag 15 november 2024 22:47:04 schreef Arco:

Meerdere wegen leiden naar Rome.

Op zaterdag 16 november 2024 19:41:55 schreef ohm pi:
[...]
Aan C ligt het niet. Het ligt aan het gebrek aan kennis van de "experts".

Niet perse, soms is het antwoord "dat ligt aan de compiler of processor", omdat sommige dingen niet in de taal vastgelegd zijn, om de maker van de compiler vrijheid te geven om efficiënte code te genereren.

Het grootste voorbeeld daarvan is wat de logische inverse is van 0; de specificatie is "niet 0". Dat kan 1 zijn, of -1 (alle bits 1), is iets anders zolang het geen 0 is. De programmeur zou er niet op moeten rekenen dat het een bepaalde waarde is. Een ander voorbeeld is de uitlijning van elementen in een struct; de compiler mag padding toevoegen tussen elementen, bijvoorbeeld om een 32 bit integer handig uit te lijnen in het geheugen. Dat betekend dat de grootte van een struct groter kan zijn dan de som van de elementen.

Dat is geen tekortkoming van de taal, maar van de programmeur die aannames doet over het gedrag.

Bij een taal waar maar één compiler voor bestaat, voor één soort processor, is het gemakkelijk.

Ik heb code in C die draait op een STM32, een LPC, een SPC, en een TMS320. Dat zijn dus processors van ST, NXP, en TI. Doe dat maar eens na met basic.

Heeft er soms iemand de laatste cd van Frits , De site is nog wel te bekijken , maar naar ik verneem op de site is Frits ermee gestopt . .En inderdaad vroeger kon men de cd bestellen van zijn site voor 10 € .
Ik zou graag over een van zijn laatste cd ‘ beschikken waar er al werdt gewerkt met pickit 2 .
Ik heb hier een link gekregen van iemand ,maar een site downloaden dat lukt niet of mag niet .Vandaar mijn vraag of er iemand over een van de laatste cd ‘ s beschikt . Ben ook 74 jaar en als zijn website verdwijnt sta ik stuurloos , ik weet wel dat iedereen mij wil helpen en een zeker iemand in het bijzonder ,. .
Of zou Frits er nog eentje willen maken .. vroeger was zijn email adres beschikbaar maar dat is weg .
Mag ik een antwoordje verwachten . Met dank

Er staat een contactforumuier op de site, wellicht kun je de vraag daar eens stellen.

https://www.picbasic.nl/contacttest.php

Maar ik denk inderdaad dat Frits er een beetje uit is, ook dat formulier staat ietwat verstopt.

[Bericht gewijzigd door Sine op (28%)]

Op maandag 18 november 2024 17:36:14 schreef SIMUL:
Ik heb hier een link gekregen van iemand ,maar een site downloaden dat lukt niet of mag niet .

Een CD heb ik niet, maar hier https://we.tl/t-XPm7DPZm9H kan je de files downloaden (= WeTransfer). De files zijn gezipt met 7z, dus die moet je ergens uitpakken, bijvoorbeeld uitpakken naar 'Mijn Documenten'.
Dan ga je op je computer naar 'Mijn Documenten -> websites -> index.html'. Dan rechts-klik je en dan open je die file met je favoriete internetbrowser.
Het downloaden moet binnen 3 dagen na nu gebeuren, want dan verloopt de download-link.

Bedankt ohm pi . Ik ga dat morgen vroeg bekijken en lukt het niet dan kom ik wel eens terug met dank Grtz

Bedankt ohm pi het is gelukt dank zei jou , maken van link en goede uiteenzetting . Ik heb dus de laatste Pic basic .nl in mijn bezit .

Mooi dat het gelukt is.
Er is nog een dingetje.
Op de site van PIC-basic staan diverse download-links die verwijzen naar de site van PIC-basic, bijvoorbeeld bas-files en hex-bestanden.
Die kan je vinden in het mapje ./websites/Picbasic/www.picbasic.nl/downloads/
Downloaden van bestanden van vreemde sites, bijvoorbeeld www.voti.nl, gaat wel als de site nog bestaat, maar downloaden van bestanden van de eigen site (www.picbasic.nl) werkt soms niet.

Dit wel heel toevallig.

Ik heb vandaag de site van Fritz ook weer eens bekeken en net via het contactformulier gevraagd of de CD nog beschikbaar komt?
Ik heb hem voorgesteld om de CD misschien beschikbaar te stellen als donwnload? Ik weet niet of Fritz dat ook wil.

Ik was dus ook te laat om de Wetransferlink te downloaden.
Mocht iemand de CD nogmaals willen delen, dan zou ik dat wel fijn vinden.

Ik ben wel van plan om de site te downloaden want de informatie is toch wel erg handig. Mijn Wisp648 werkt weer na al die jaren.

Waarom ik in Basic bezig ben? Ik heb me lang geleden de basic van de Commodore 64 eigen gemaakt. Ik was toen ook pas 8. Later nooit meer iets gedaan met programmeren. Toch is er best wel wat van blijven hangen.
In 2007 startte ik met PIC programmeren via de site van Fritz.
Het is voor mij dus gewoon een gemak dat ik niet eerst weer een nieuwe taal hoef te leren. Dat komt misschien later nog.

De maanlanding was geschreven in Fortran en Basic is daar weer vanaf geleid. Als je er dus mee naar de maan kon gaan dan lijkt het mij ook goed genoeg voor wat ik wil stoeien ermee :)

Op zaterdag 16 november 2024 08:48:12 schreef SIMUL:
Ik heb nog gewerkt met jal ,maar blijkbaar is daar ook nog weinig over te vinden Was natuurlijk een taal uitgevonden door Bert van Dam ,maar was heerlijk werken .
Heb al zijn boeken ,maar geen software meer .

JAL is springlevend, overigens jaren geleden opgevolgd door JalV2.
Zie http://justanotherlanguage.org/
De site bevat niet alleen een up-to-date compiler en documentatie, ook libaries voor alle 8-bits flash PICs en veel peripherals en externe devices, met voorbeelden.
NB: JAL is overigens door Wouter van Ooijen 'uitgevonden'.