Beste heeft er iemand ervaring met Visuino ? Kwam dat tegen op internet en leek mij interessant . Ken wat arduino vandaar mijn vraag . Met dank
Golden Member
Beste heeft er iemand ervaring met Visuino ? Kwam dat tegen op internet en leek mij interessant . Ken wat arduino vandaar mijn vraag . Met dank
Golden Member
wellicht leuk als je de drempel van simepl c programmeren wat te hoog vind, maar ook dit zal een leer curve hebben.
Ik ben van het programmeren in C en wil altijd graag weten hoe het onder water gebeurt. Ik heb sinds kennismaking met Labiew een grootste afkeer tegen grafische programmeer omgevingen.
Want het lijkt misschien makkelijk en dat je niet allemaal regeltjes hebt, maar ik denk dat je voor Labview nog veel meer regeltjes en moeite moet doen om er geen grote tering zooi spagetti van te maken.
Als je het niet op kan brengen om te leren programmeren, heb je die discipline denk ik ook niet
Maar probeer het eens of het voor jou fijn werkt zou ik zeggen
Golden Member
Bedankt voor je uiteenzetting . Ik weet ook graag wat er gebeurt . Ik programmeer regelmatig met proton pic basic . Maar C is nog een andere koek .dat weet ik , eens een cursus gehad van 3 weken en op het laatste wisten we er iets van .
Special Member
Op woensdag 13 november 2024 17:09:37 schreef Stijnos:
Ik heb sinds kennismaking met Labiew een grootste afkeer tegen grafische programmeer omgevingen.
Daar noem je ook iets op, Labview.
Maar er is helemaal niets mis met grafisch programmeren en ja je moet zorgen dat de structuur erin blijft. Maar dat is met iedere programmeertaal zo. Zelf gebruik ik veel Profilab-Exper4.0, is ook grafisch. Maar daar is helemaal niets mis mee en je moet daarmee ook netjes leren programmeren, net als iedere andere taal.
Golden Member
Ik weet ook graag wat er gebeurt
Als je in een hogere programmeertaal als C aan het programmeren bent dan weet je eigenlijk niet meer wat er precies gebeurt. Je weet wel wat de uitkomst is maar niet hoe dat precies gebeurt. En hoe hoger de programmeertaal hoe minder je weet van wat er precies gebeurt en bij visueel programmeren zal daar niets aan veranderen.
In arduino kan ik bv heel erg makkelijk een analoge poort uitlezen en de waarde serieel doorsturen naar de pc. Ik heb echt geen idee welke registers in de cpu ik nodig heb om een analoge waarde uit te lezen. En dat vind ik wel zo een voordeel hebben als ik dan van een arduino Uno verander naar een ESP32 dan verandert mijn code niet.
Evenzo met het sturen naar de seriele poort ik hoef geen bytes in een register te zetten en dan een bitje aan te zetten zodat de cpu iets serieel gaat versturen hoef ik ook niet te weten hoe dat werkt.
De ontwikkelomgeving die bij een project "past" is afhankelijk van vele factoren... en persoonlijke voorkeuren zijn daar een onderdeel van.
Ik doe zelf alles in C / C++. Af en toe probeer ik wat python, maar ik blijf het een vrij hopeloze taal vinden, vooral vanwege het absurde gebruik van "whitespace" en gebrek aan declaratie van variablen, waardoor je moet gaan debuggen voor elke typvout die je maakt.
Afgezien van mijn eigen keuze's, grafische "programmeer" omgevingen lijken langzaam populairder te worden. Al een hele tijd terug kwam ik Node-Red tegen, wat er op zich interessant uit zag (en ik daarna weer vergat). Nog een andere is voor de Teensy. (Teensies). Ik heb daar eens heel kort naar gekeken. Het lijkt er op dat je daar grafisch een audio synthesizer bij elkaar kunt klikken, en dan spugt de ontwikkelomgeving C code uit die je vervolgens in de hardware kunt programmeren.
Golden Member
Ik ben het ermee eens dat LabView geen goede omgeving biedt. OPTO22 heeft echter een grafische omgeving (gehad?) die wel goed werkt en multitasking kan. Ik vond het zeer prettig hiermee te programmeren: Teken je flowchart, en je programma is eigenlijk klaar. Meerdere flowcharts werken tegelijkertijd, en kunnen elkaar signaleren met bitjes welke voorwaarden er zijn voor de andere charts. Was echt lekker en simpel debuggen.
Ik vind Visuino er leuk uitzien, maar kan het niet testen want Windows only. En Windows dat kennen we hier niet..
Website ziet er gelikt uit maar er is geen overzicht van welke hardware ondersteund word met uitzondering van een lijstje Arduino bordjes.
Ik ben nu met een BME280 sensor bezig, zou het dus eerst moeten installeren om er dan pas achter te komen of deze sensor wel of niet ondersteund word.
Dat iets basaals als het aansturen van een stappenmotor een "Third Party Visuino Component" is wekt weinig vertrouwen bij mij.
Golden Member
iedereen hartelijk bedankt voor de vele reacties . Daar nog niemand ervaring heeft ga ik mij ook niet op dit pad begeven . Ga het houden bij Profilab 4.0
in combinatie met een interfaze kaart van Velleman K8055 of K8061 of in combinatie met een Pic controller .
Lambiek C.O heeft daar een prachtig overzichtelijk en duidelijk boek over geschreven .
Met dank