goedemiddag,

ik zou graag een capilaire thermostaat vervangen door een digitale met WiFi. Zo kan ik mooi de temperatuur op afstand regelen. Hij wordt gebruikt om de ketel aan de sturen om een 300 liter boiler te verwarmen, zie foto.

Nu vind ik allerlei digitale alternatieven maar ik vraag me af of dat gaat werken. Bij de capilaire thermostaat wordt immers een circuit geopend of gesloten door de sensor en het bedieningselement. De digitale thermostaten werken op een 230V voeding en kunnen een extern apparaat (verwarmingselement, etc.) aansturen bij het behalen van een ingestelde temperatuur, zie andere foto. Dat lijkt mij meer dan slechts het open of sluiten van het circuit.

Wie kan mij hier helpen? Kan ik dit zo omzetten? Alvast dank

Ik zou die thermostaat fijn laten zitten, en er een extra variant mee in serie opnemen.
Als je digitale constructie blijft hangen maak je van je boiler een stoomketel.

dank. ja misschien niet zonder risico. nu wil het geval dat de bestaande defect is ook. wat bedoel je met een extra variant in serie opnemen?

En die thermostaat heeft een hysteresis, tussen uit en inschakelen zit een paar graden verschil, anders gaat hij pendelen.
Denk daar aan als je er wat bij gaat bouwen.
De oude zeker laten zitten als maximaal beveiliging.
Je kan dan beter kijken naar een oplossing om de ketel modulerend te sturen in plaats van aan/ uit, mits de ketel dat kan natuurlijk.

Denk ook aan minimaal 65 graden vanwege legionella risico.

ik zou ook zeggen, bestel een nieuwe thermostaat en zet een wifi ding ermee in serie. als dit een indirect gestookte boiler is, dan is het geen punt doorgaans, want de ketelthermostaat bepaalt de max temperatuur van de cv leidingen, vaak rond de 80 graden.

om legionella tegen te gaan is 2x per week naar 70 graden stoken al genoeg, een dergelijke hoeveelheid water heetstoken kost nu eenmaal veel energie. let wel als je zeg 50 graden stookt, dat je er veel minder water uit kunt halen voor oa douchen, je hebt meer mengwater nodig tov dat het water 80 graden zou zijn. in geval 1 gezin op 300liter is dat geen punt, maar wel als dit een wooncomplex is met zeg 15 woningen erop.

dank allen voor de reacties. Ik heb een digitale thermostaat gevonden met een potentiaalvrij contact. Het lijkt erop dat dit is wat ik nodig heb. Dat van de legionella is nog wel een hele goede