Beste forummers,

Graag jullie advies om het led pcbtje in de foto te laten werken op 12v. Volgens de pcb zou dit mogelijk moeten zijn zonder veel moeite maar loop een beetje vast bij wat ik bij moet plaatsen of weg moet halen...

Thanks!

Mvg, Bennie

Een beetje extra info mag wel Bennie,

Waar is het van/voor? Waar gaan de verschillende kleuren draden naartoe?

Zat er ook wat op B1 / B2?

Misschien ook een linkje naar waar het werd aangeschaft?

Zitten er spoortjes op de achterkant? Kan je daar ook een foto van maken?

Ik zie geen spoortjes aan deze kant op deze foto. Maar ik denk dat het een alu-substraat is en dan zitten er zelden spoortjes op de achterkant. Dus met ander licht misschien zichtbaar te maken?

Wat zit er aan de achterkant van B1/B2 ?

Ik zie spoortjes zat hoor...

Er gaan echt geen spoortjes op de achterkant zitten, de hele print is tevens substraat/koellichaam om weer op een koelblok te monteren.

Ik heb, op de luchtvaart na, nog nooit aluminium substraten met dubbelzijdige bestukking gezien.

@ Paulinha: ik denk niet dat we daar veel mee op gaan schieten...

@ topicstarter: vooropgesteld dat je niet zelf al wat weg hebt gehaald kan ik wel stellen dat hier iets op wijzigen met een gemiddelde bouwmarktsoldeerbout je vrijwel niet gaat lukken. Dat komt omdat de aluminium print alle warmte opslurpt waardoor je soldeerbout, zeker als dat geen actieve-punt bout is, niet voldoende warmte in de verbinding kan pompen om het op te lossen.

Met een foto die typenummers van de IC's toont, kunnen we mogelijk iets betekenen, maar ik vrees eigenlijk dat die IC's geen typenummers dragen omdat ze die er in China bij het hele goedkope spul (waar dit alles weg van heeft) vanaf schuren om namaak te voorkomen.

Bedankt voor de reacties.

Het ic circuit (8901s monosyllabic alarm) met b1 en b2 hier zat een hoorn op. Kunnen we negeren.

Net even met de multimeter de spanning van de smd gemeten, blijkt gewoon 36v te krijgen. Mag ik er dan vanuit gaan dan het om een 3030 36v smd gaat?

Het rare is dat de mosfet eigelijk ook niks dient als ik de traces naloop,..?

Het solderen is geen probleem. Heb alles wel, soldeerstation/desoldeer, warm maak plaat is aanwezig. Soldeer wel vakker klein spul.

Welke SMD? Er zitten er 6 op die substraat.

Het rare is dat de mosfet eigelijk ook niks dient als ik de traces naloop

Iets zegt mij dat die 'MOSFET' geen MOSFET is maar een IC. Als het een FET was zou er waarschijnlijk 'Q' op de print hebben gestaan, geen 'U', wat normaal gesproken de aanduiding van een IC is. Stroomregelaar? Spanningsregelaar? Geen idee, het typenummer kan uitkomst geven.

De door u getekende rode spoortjes op de print kloppen volgens mij niet.

Het solderen is geen probleem. Heb alles wel, soldeerstation/desoldeer, warm maak plaat is aanwezig. Soldeer wel vakker klein spul.

Ook op aluminium substraat? Want dat is mij nog nooit gelukt. Heb vaker geprobeerd LED-lampen te herstellen, maar ook bij voorverwarmen met een industriële warmhoudplaat had ik geen succes. Dit in combinatie met een 50W Weller-bout/soldeerstation en 45 jaar soldeerervaring.

HugoWelther: ik vermoed dat OP met 'smd' de LED bedoelt.

Het is goed mogelijk dat op de print 12/36/48V staat omdat de print geschikt is voor die spanningen in combinatie met de juiste onderdelen (LEDs, weerstanden, etc.). Dus dat ze in de fabriek deze print kunnen gebruiken voor verschillende uitvoeringen (spanningen), in combinatie met de juiste onderdelen. Volgens mij mag het niet geïnterpreteerd worden dat deze schakeling ook op 12V werkt, zonder (uitgebreide) modificatie.

Enfin, enige oplossing is datasheet van de IC's opzoeken en het schema uittekenen. Oftewel, reverse-engineeren. En van daaruit herontwerpen naar 12V.

Ook zou u kunnen proberen of de LED überhaupt wil branden op 12V (via een voorschakelweerstand van, zeg, 100 ohm) door eventjes twee draadjes hierop aan te sluiten. Zo niet, dan gaat minimaal de LED vervangen moeten worden, en mogelijk meer onderdelen.

Niet mijn idee van een leuk project in elk geval. Succes.

Met de lijntjes heb ik aangeven ongeveer wat de weg geetchede lijnen zijn. De rest van het koper hebben ze laten staan allemaal.

Ja zou idd ook nog een power ic kunnen zijn...
Maarja dan nog weet ik niet waarom deze erop zit. De led is gewoon rechtstreeks aan de - en + gelegd.

Heb met de labvoeding alle gangbare led voltages geprobeerd maar hij werkt pas bij 30v. Gewoon direct aan de smd LED zelf.

Heb nog 12v leds op alu substraat liggen en ga deze aanpassen zodat ze in de behuizing passen.

Het solderen van de kabels net geprobeerd maar ging wel aardig met een 40w, voorverwarmen tot ongeveer 60 graden en veel flux. Smd,s op zo'n soort pcb had ik ook nog niet gedaan. Was in de veronderstelling dat het gewoon pcb was met een alu achterplaat. Heb ook nog een 100w evt of hete lucht.

Wat voor soort materiaal zit er tussen het koper en de alu achterkant eigenlijk?