Hoi is het mogelijk een flip flop met een stop knop te maken met de Attiny13 ?
Het is de bedoeling dat ik ook de percentage kan beinvloeden op de stop knop.
Dus bv met rood en groene led dat ik in kan stellen dat hij bv 75% meer op rood stopt dan op groen of andersom.

Ja.

Was vast nite het antwoord dat je zocht. Heb je zelf al iets geprobeerd? Waar loop je tegenaan? Wat bedoel je met percentage, en hoe denk je dat in te stellen?

Hoi roadrunner nee heb zelf niets geprobeerd want ik ben er helemaal niet in thuis.
Vandaar dat ik hier hulp zoek.

Ik raad je aan om eens te beginnen met wat tutorials te lezen/kijken. Een flip flop zal je binnen een dagje wel lukken (mits je de juiste hardware in huis hebt), met een stop knop erbij vast ook.

Je zal 2 knoppen start en stop nodig hebben.
Het instellen kan dan bv als volgt:
Druk op beide knoppen tegelijk en de 2 leds groen en rood gaan knipperen. Met een druk start kan je dan steeds met 10% verhogen.
Stel je stelt in 70% in dan knippert de groen led 7x en de rode led 1x.
Uit de instel modus ga je dan door weer beide knoppen tegelijk in te drukken. gevolg door dat beide led nu 2x knipperen.

Verder heb je een functie dat heet rand() en rand(10) geeft je dan een willekeurig (random) getal van 1 tot 10. Als je dan ingesteld hebt op 70% zeg je dan als het random getal tussen 1 en 7 ligt gaat groen branden en anders rood. En dan zit je op 70% van de keren dat groen aan gaat.

Als je op start druk dan gaan nu beide leds om en knipperen en als je dan op stop druk dan ga je via de hierboven beschreven rand(10) functie bepalen welke led er nu aan moet blijven

Op wat detail na, want ik zal best nog wel wat vergeten zijn, is dit het globale programma verloop.

Tijden het uitwerken van het programma ga je dan in klein stapje te werk en je dan bv eerst de kans op 70% vast en het instellen ervan zou ik als laatse doen eerst de rest van het programma werkend krijgen. Dan als eerste werkend krijgen het uitlezen van de drukknoppen en het aansturen van de leds en zo steeds kleine stukje toevoegen en niet( nooit) proberen alles in 1 keer te schrijven. Dat lukt mij nog niet eens, maar ik ben ook geen professional maar meer een gevorderde beginner ;).

Verder weet ik niet hoe ver je gevorderd ben met arduino want ik neem aan je met de arduino software wilt gaan programmeren? Echter de Attiny13 zit er niet standaard in. Ik zou dan eerst met een standaard arduino uno of arduino Nano beginnen die zitten er standaard wel in. En als je het daarop werkend heb zou ik pas overstappen naar de atiny13.

[Bericht gewijzigd door benleentje op (11%)]

Dank u wel wist niet dat er zoveel bij kwam kijken :)
Ik kan redelijk bouwen maar programmeren heb ik nooit gekunt.
Dan maar een ander vraagje ... kun je de code op de attiny beveiligen zodat ieman anders die niet kan uitlezen ?

[Bericht gewijzigd door Dirkjan69 op (33%)]

Programmeren is bijna hetzelfde als bouwen in die zin dat je aan details moet denken en dat je doelgericht en stapsgewijs je project laat groeien. Je begint klein en voegt steeds iets toe.
Maar programmeren is wel iets wat je leuk moet vinden en het leuk vind om het te leren. En als je bereid bent om er tijd in te steken dan heb ik ook wel vertrouwen erin dat je dat kan.

[Bericht gewijzigd door benleentje op (15%)]

@benleentje
Klopt helemaal wat u zegt.
Alleen mijn probleem is dat wanneer in codes ziet heel mijn hersenen beginnen te draaien.
Het klinkt misschien vreemd maar zo is het :)

Nee hoor klinkt niet vreemd. Maar daarom des te belangrijker dat je klein begint. Maar als het je echt niet lukt dan heb je het wel geprobeerd en we zijn hier om je helpen dus als je eenmaal een begin hebt dan kan men je doelgericht helpen.

Maar dan ook zeker niet gelijk met de attiny13 beginnen maar met een Uno of Nano.

kun je de code op de attiny beveiligen zodat ieman anders die niet kan uitlezen ?

Ik moest het even opzoeken. Ja met een omweg schijnt het te kunnen maar er zitten veel haken en ogen aan. En eenmaal beveilig kan je er later ook enkel via een omweg dat weer ongedaan maken. JE zal dan naast de arduino software er nog andere software bij nodig hebben en ook nog een aparte programmeer apparaat.

Maar waarom zou je dat willen dat is enkel als je ze wilt gaan verkopen en voordat je legaal iets mag verkopen kan ook niet zomaar. En dit programma is ook niet zo moeilijk dus als ze dan in China jouw ding willen namaken dan kunnen ze dat programma ook wel zelf verzinnen.

[Bericht gewijzigd door benleentje op (51%)]

Zoiets banaal wil je toch niet gaan beveiligen en het daarna jezelf moeilijk maken. Iemand die het programma er uit krijgt, die zal dit ook wel nieuw kunnen maken.

Begin met een gewone arduino. Begin dan met een ledje te laten knipperen. Dan knop toevoegen voor start/stop. Dan kan je gaan proberen de knipperfrequentie aan te passen. En zo ga je stilaan verder.

Op vrijdag 22 november 2024 17:19:47 schreef Dirkjan69:
Dank u wel wist niet dat er zoveel bij kwam kijken :)
Ik kan redelijk bouwen maar programmeren heb ik nooit gekunt.
Dan maar een ander vraagje ... kun je de code op de attiny beveiligen zodat ieman anders die niet kan uitlezen ?

Op de meeste microcontrollers kan je inderdaad uitlezen voorkomen. Afhankelijk van het specifieke type betekent dat dan ook dat er geen nieuwe software meer ingezet kan worden. Dat gezegd hebbende, ik zou voor het in de start post beschreven code niet zo bang zijn voor diefstal van intellectueel eigendom; het is een erg triviaal stukje code.

Op maandag 25 november 2024 09:31:46 schreef roadrunner84:
[...]
Op de meeste microcontrollers kan je inderdaad uitlezen voorkomen. Afhankelijk van het specifieke type betekent dat dan ook dat er geen nieuwe software meer ingezet kan worden.

Ik dacht dat je vaak de boel kan beveiligen, en dat er dan alleen een complete "chip erase" mogelijk is. Soms kan je hem dan ook nog verder beveiligen dat ook dat geblokkeerd is en je hem helemaal niet meer kan programmeren.

Dat gezegd zijnde: beveiligen geeft meer problemen dan dat het oplost. m.i. wil je dat zelden.

Eenmalig gebruik is alleen met een OTP of masker ROM...
Als je iets als een PIC16F1704 neemt, kun je de FF zelfs hardwarematig maken, heeft CLC's. (Configurable Logic Cell)