Weet iemand een schema voor een voeding te maken voor batterijbuisjes van 1,4 volt gloeispanning?

Batterijbuisgloeidraadjes zijn kwetsbaar, als extra beveiliging kun je nog 2 seriediodes in doorlaat over de uitgang van de voeding zetten.

ja, dat is een goed idee

En bij een 317 kun je vrij makkelijk een soft-start toevoegen. Dat is voor gloei ook niet onaardig.

Op donderdag 28 november 2024 13:05:28 schreef Sine:
En bij een 317 kun je vrij makkelijk een soft-start toevoegen. Dat is voor gloei ook niet onaardig.

[bijlage]

Zij het, dat voor de gevraagde uitgangsspanning van 1,4 Volt, dit niet gaat werken. De spanning over BE van de transistor wordt nooit groter dan 0,2 volt en hij moet iets van 0,6 volt zijn voordat er iets gebeurt

Nee, inderdaad, met 1.5V gloei gaat er dan niet veel gebeuren. Ik heb die truc wel eens gebruikt voor 6.3V

Nooit geprobeerd, maar zou dit niet werken?:

Als het al werkt, de minimale uitgangsspanning van een LM317 is 1,25 V, dus een softstart van 1,25 V naar 1,4 V zet niet veel zoden aan de dijk natuurlijk.

Op donderdag 28 november 2024 16:09:40 schreef Jeroen:
Als het al werkt, de minimale uitgangsspanning van een LM317 is 1,25 V, dus een softstart van 1,25 V naar 1,4 V zet niet veel zoden aan de dijk natuurlijk.

Da's niet helemaal waar:
De spanningsdeler bestaat uit 3 weerstanden, de spanning kan dus onder de 1.25v komen (da's de extra spanning over Rlim)

Mijn opzet voor een softstart zou de ingangsspanning van de LM317 door een pass-transistor laten gaan, waarbij dat ding "uit" begint en op basis van een condensator langzaam aangezet wordt. Ik denk dat met een uurtje puzzelen er wel een oplossing te vinden is.

Op donderdag 28 november 2024 14:05:52 schreef Arco:
Nooit geprobeerd, maar zou dit niet werken?:

[bijlage]

Dat is veel te snel, je wilt een ramp-up van 30 seconden ofzo.

Ik heb dit gebruikt voor 6V3:

Maar ook dat gaat niet werken met een TL431 en 1V4

Een andere simpele oplossing is een serieweerstandje in de 1.4V-lijn, om aanvankelijk de (inschakel-)stroom te beperken tot, zeg, 1.5-2x de nominale gloeistroom. Deze weerstand na ca. 30s kortsluiten met een relais, zodat dan de volledige stroom kan lopen in de voor-verhitte gloeidraad.

Qua ontwerp niet zo elegant als een echte, langzaam lineair oplopende softstart, maar daarentegen simpel te implementeren en met hetzelfde positieve effect op de levensduur van de gloeidraad van het buisje.

Weerstandje, relaisje en een NE555 (of welk soort timer de voorkeur verder moge hebben). Voordeel: bespaart me een uurtje puzzelen, want zo heb ik het al een paar keertjes gedaan bij buizenschakelingen.

Mogelijk 2e voordeel is dat een ander contact van hetzelfde relais gebruikt kan worden om de anodespanning in te schakelen, zodat een koude buis nooit anodespanning krijgt.

Is een softstart wel nodig?
Lijkt mij dat je de 1,5V van een batterij bij inschakelen zonder vertraging over de gloeidraad zet.
Vroeger rond 1975 gebruikten we DM14 buisjes (voorloper van de leds) en daarvan werden de gloeidraden ook zonder al te veel plichtplegingen op de 1,5Vac gezet.

Wat heet nodig? Een beetje voorzichtig zijn met de buisjes kan geen kwaad.

In mijn geval had ik die regelaar al, een softstart is dan een transistor, diode weerstand en condensator extra.

miniatuurbuisjes (D serie) hebben directe verhitting met een gloeidraadje dikte.. een mensenhaar. Veel inertie is er dus niet op te vangen...

Op donderdag 28 november 2024 17:45:36 schreef Sine:
[...]

De tijd (en de spanning) is afhankelijk van de gloeidraadtemperatuur.
Lage weerstand is hogere stroom en dus lagere spanning... (totdat de weerstand hoger wordt)

Op donderdag 28 november 2024 17:45:36 schreef Sine:
[...]

Ik heb dit gebruikt voor 6V3:

[bijlage]

Maar ook dat gaat niet werken met een TL431 en 1V4

Heel interessant, maar ik doorgrond de schakeling nog niet helemaal. Wat doet de keten R16, C16, D9, D8, R15, C13, R13 nu precies?

Op zaterdag 22 februari 2025 22:35:06 schreef Eric21:
[...]

Heel interessant, maar ik doorgrond de schakeling nog niet helemaal. Wat doet de keten R16, C16, D9, D8, R15, C13, R13 nu precies?

Hoi Eric, het lijkt mij een spannings verdubbelaar.

Wat zou het gedrag van zo'n gloeidraad zijn op een stroombron?
Daarmee heb je wel gelijk een soort van 'softstart' te pakken...

Het zal oa. wel struikelen op het feit dat het er meerderen zijn en dat die gloeidraden door de rest van de buis niet in serie gezet kunnen worden - en ze dus allemaal hun eigen stroombron nodig hebben.

Op zaterdag 22 februari 2025 23:08:04 schreef EricP:
Wat zou het gedrag van zo'n gloeidraad zijn op een stroombron?
Daarmee heb je wel gelijk een soort van 'softstart' te pakken...

Het zal oa. wel struikelen op het feit dat het er meerderen zijn en dat die gloeidraden door de rest van de buis niet in serie gezet kunnen worden - en ze dus allemaal hun eigen stroombron nodig hebben.

Om voor elk buisje een aparte stroombron gebruiken lijkt me niet nodig. Je kunt de stroom van de voeding eenvoudig begrenzen.

zodat een koude buis nooit anodespanning krijgt.

Met het beetje inzicht dat ik heb in buizentechniek lijkt me dit het belangrijkste punt.

Om voor elk buisje een aparte stroombron gebruiken lijkt me niet nodig. Je kunt de stroom van de voeding eenvoudig begrenzen.

Neigt dat niet ook al wat richting stroombron??

Maar goed... de oorspronkelijke vraag was: hoe doe je het met die 1.4V... En daar komt een spanningsregeling uit de hoge hoed. Waarop ik zeg... Is een stroomregeling niet charmanter? Of gaat dat fout omdat <en dan komt er een goede reden>. Of je met een LM317 nou een stroom of een spanningsbron maakt... Dat is een kwestie van hoe je de weerstandjes zet...

Zou het misschien een idee zijn om de vier gloeidraden in serie te schakelen, zodat er een meer beheersbare spanning van 5,6V= kan gebruikt worden? 7805 met 1n4148/DUS in serie met de nulaansluiting?

Een stroombron kan ook, en dan moet het er maar een zijn.

Nadeel is natuurlijk zoals de aloude kerstboomgloeilampjes: als er eentje het begeeft dan wordt het zoeken welke dan wel.