Hallo,
Een kennis van me wil externe passieve speakers van 4 ohm aansluiten op zijn smartphone, en ik had dit afgeraden wegens te lage impedantie. Toch geprobeerd, en het lijkt goed te werken, al blijf ik twijfels houden. De meeste passieve oortjes zijn 32 ohm, en ik neem aan dat smartphones vooral hierop ontworpen zijn.

Aan de andere kant zijn er tegenwoordig absurd kleine klasse-D-versterkerchips zoals de TPA2029: 3 watt in 4 ohm uit een chip van slechts 1,5 mm x 1,5 mm.

Weet iemand wat een smartphone standaard nog wel en niet kan aansturen? Of verschilt dat per merk/type?

Online vind ik impedanties van 16 ohm en hoger. De andere vraag is natuurlijk of 4 ohm kwaad kan; ik denk eigenlijk van niet (afgezien van mogelijk vervormd geluid), want alle moderne versterkerchips zijn voorzien van kortsluit- en overbelastingsbeveiliging. Aan de andere kant wil de eigenaar van de smartphone natuurlijk geen risico lopen op schade, vandaar dat ik het via deze weg probeer uit te zoeken.

Alvast dank!

versterkers/chips hebben een max output spanning en stroom. Als dat ding bedoeld is om 3W in een 32 Ohm koptelefoon te sturen, dan zal ie in theorie minimaal 1/8e daarvan in een 4 ohm speaker kunnen duwen. Kan ook meer zijn, zeker met een moderne class D versterker chip die eerder op de spanning vastloopt dan op de stroom. En op redelijke boxen geeft dat ook gewoon redelijk geluid.

De meeste smartphones zijn min of meer begrensd op 10mW per kanaal om gehoorschade bij de vaak jonge gebruiker te voorkomen. De kans is nihil dat je iets kapot maakt met een te lage impedantie.

Zijsprong: waarom je dit zou willen?
Mijn iPhone heeft geeneens een analoge audio-uitgang meer. Meest simpele is een speakersetje met BT ontvanger erin…..

Op vrijdag 29 november 2024 12:55:54 schreef FastFolkert:
Zijsprong: waarom je dit zou willen?
Mijn iPhone heeft geeneens een analoge audio-uitgang meer. Meest simpele is een speakersetje met BT ontvanger erin…..

Charme van de eenvoud: gewoon inpluggen en spelen maar, zonder gedoe met extra voeding of opladen van speakers.