Hallo

Ik heb hier een Whirlpool AWZ7460 droger staan die geen warme lucht meer blaast. Ik ben al zover dat ik het verwarmingselement er uit heb en doorgemeten heb.

Het meest linkse en meest rechtse component meet ik waardes van 0 ohm.
De twee middelste componenten meet ik oneindige weerstand op. (metingen bij kamertemperatuur)

Ik vond ook een best wel heel erg zwart contact op het component links van het midden, wat volgens mij een thermostaat is.

Kan ik er van uit gaan dat de twee componenten waar ik oneindig weerstand meet kapot gegaan zijn? Of zitten deze thermostaten(?) zo in elkaar dat ze pas weerstand geven bij een bepaalde temperatuur?

En dan gelijk de vervolg vraag; waar zou ik zoiets vandaag de dag nog kunnen krijgen zodat ik dit weer kan repareren en geen hele verwarmingsunit hoef te kopen a €150

Alvast bedankt!

Je kunt je berichten wijzigen met de https://www.circuitsonline.net/images/icons/edit_message.png knop. Ook om afbeeldingen toe te voegen.

Wat is er gelukt, de post aanpassen of de storing opgelost? :)

Dat zijn gewoon klixons. Of te wel een ding dat bij een bepaalde temperatuur het verwarmende onderdeel uitschakeld. meestal uit veiligheid om te zorgen dat iets niet te lang te heet wordt.

Op jouw foto ontbreken overigens de nodige draden. Nu is niet te zien waar wat zit en hoe. En dat zwart geblakerde contact heeft gewoon een overgangsweerstand gehad en is daardoor te heet geworden. Nu is zowel dat contact als de schuifsteker defect. Beide moeten vervangen worden.

En die klixons kun je elke witgoedboer wel halen denk ik. Even kijken voor welke temperatuur ze bedoeld zijn en die kopen.

Hier bijvoorbeeld

Beige is ntc. Zet de range van je ohmmeter hoger.

Steek de witte geblakerde eens een kwartier in de diepvries. Dan er uit en met het blikkende gedeelte op de vloer smakken. Is hij nu terug nul ohm?

De Clixon bij jou is ernstig defect, is een eenmalige 210 Graden.. Probeer daar maar aan te komen! GEEN GEWONE CLIXON gebruiken!! Dan blijft de droger continu aan/ uit met verwarming in onveilige situatie met brand als gevolg, dus doe dat niet ene veiligste is gehele element te vervangen...

Bedankt voor de antwoorden

Als ik het dus goed begrijp moet ik op zoek naar een eenmalige clixon van 210 graden.

Ik zal zo ook het trucje met de vriezer eens proberen. Is dit een eenmalige check of zou ik hem kunnen blijven gebruiken als hij het weer doet?

Bij een onderdeel dat zo belangrijk is voor de veiligheid, zou ik altijd vervangen voor nieuw. Ook al is hij misschien te re-viven.

Het is soms overigens lastig om erachter te komen of een 'clixon' inderdaad een thermostaat is die steeds in- en uitschakelt, of een eenmalige beveiliging.
En dan heb je in bijv. een oven ook wel eens een eenmalige beveiliging die "normally open" is i.p.v. de gangbare "normally closed", 't is altijd opletten met die dingen ;-)

Zo te zien zitten de temperatuurvoelers niet geschroefd, maar met holnieten bevestigd, dat zou er op kunnen wijzen dat ze niet (eenvoudig) vervangen kunnen worden. Ook het plaat materiaal waar ze op geperst zitten laat dat feitelijk niet toe. Kennelijk moetje dus het complete board vervangen.
Als ik het schema bekijk, zijn de klixons in koude toestand gesloten en gaan ze bij de opgedrukte temperatuur open en de elementen uit.
De klixon TL zou een eenmalige uitschakelfunctie kunnen hebben als de andere klixons weigeren of de NTC zijn werk niet doet.
De verwarmings elementen staan gewoon te koop op het www en ook voor minder als 150 euro.

Rond de 130 euro moet in elk geval haalbaar zijn.

Let wel op dat er minstens 7 verschillende AWZ7460 bestaan en minstens 2 verschilende elementen. Het juiste element vind je aan de hand van de 12-cijferige servicecode van de machine.

Op maandag 2 december 2024 13:47:04 schreef buzzy:
Zo te zien zitten de temperatuurvoelers niet geschroefd, maar met holnieten bevestigd, dat zou er op kunnen wijzen dat ze niet (eenvoudig) vervangen kunnen worden.

Er zijn legio resetbare clixons te koop en de holnieten of popnagels zijn met een voorzichtig uitboren heel goed te verwijderen.
Desnoods slijp je het randje eraf.
Ze kunnen dan heel goed met bout, moer en borgring worden vervangen en dat voor een fractie van de prijs van een compleet element.