Sinds een paar weken is ons verstelbaar bed van Auping helaas kapot gegaan. Telkens als ik een motor wil aansturen springt de zekering in de hoofd adapter (voor de ringkerntrafo). Alles heb ik al een keer opengemaakt, doorgemeten en getest zoals:
- Spanningen die uit de ringkerntrafo komen zijn oke
- Alle grote diodes en transistoren lijken oke
- Ik zie niks verbrands op de boarden alleen wat roest of vuil bij de relais.
- Alle capaciteiten lijken intact
- Afstandbediening een keer goed schoongemaakt vooral de knoppen
Hierop besloten om een nieuwe ringkerntrafo en motoraansturings unit tweedehands te kopen. Het betreft een net wat ouder model maar de artikelnummers van de motor en afstandsbediening kwamen overheen dus dit zou moeten werken dacht ik. Helaas na het aansluiten van het geheel hoor ik alleen een relays klikken bij het onder spanning zetten van het geheel maar er gebeurd helemaal niks als ik een motor wil aansturen met de afstandsbediening. Het enige wat op dit punt nog niet is vervangen zijn de motoren en de afstandsbediening. Ik verdenk de afstandbediening omdat deze een keer is gevallen en een paar dagen later sprong de eerste keer de zekering, helaas zie ik dus niks aan de afstandsbediening.
Graag hoor ik nog wat tips wat ik verder nog kan doen om het probleem te vinden of heeft iemand misschien ergens wat tekeningen liggen van het schema?
Alvast bedankt voor de tips!
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
werkt er nog 1 van de motoren? of geen 1 meer? als dat 1 kabel is welke die motoren aanstuurt zou ik het daar in zoeken. het kan dat er 1 verbrand is en dus in sluiting ligt. zo'n motor heeft maar een korte werkduur. je kunt er geen 10x mee op en neer onder vollast. vermoedelijk gan je dus bij de motoren uitkomen. de AB denk ik niet, want je hoort immers wel de relays klikken toch.
Alle motoren doen helaas niks meer. Ook als ik 1 motor aansluit gebeurd er niks. het geheel is als volgt opgebouwd:
1. Adapter met zekering
2. Ringkerntrafo
3. Verdeeldoos waar afstandsbediening op aansluit en de 5 motoren
4. Afstandbediening
5. Motoren
Nummer 1, 2, en 3 heb ik al vervangen maar dit werkte helaas niet.
Wat gebeuert er als je de motoren los koppelt en dan de AB bedient?
Waar zijn de relais, die print is niet te zien op de foto's.
En over de zekering op de print zit een stuk draad gesoldeerd 
Dat is in ieder geval absoluut fout en gevaarlijk!
Zet er een dikke (auto) lamp voor in de plaats als je wil zoeken of meten, maar nooit een draadbrug!
Als ik de motoren los koppel gebeurd er het volgende:
1. Met de oude voeding en ringkerntrafo ging er heel even een relais en dan sprong de zekering.
2. Met de nieuwe voeding en ringkerntrafo gebeurd er helaas helemaal niets.
De brug zit er verwacht ik vanuit productie, dit zijn foto's van de eerste ringkerntrafo + verdeelcircuit welke wij zelf ooit zelf is gekocht door mijn moeder 20 jaar gelden. Dit is niet iets wat ik zelf heb gedaan.
De relais heb ik helaas niet op de foto gezet zie ik nu, ik had snel wat foto's gemaakt en niet bedacht dat ik deze op circuits online zou zetten. Het geheel zit helaas weer in elkaar op het moment. Ik had best goede moed om het zelf te vinden maar helaas... 
[Bericht gewijzigd door Rudy93 op (14%)]
Met de motoren los toch een defecte zekering is het bijna zeker een probleem in de aansturing en niet in de motoren.
Kapotte vrijloopdiodes?
En die 2e hands kan natuurlijk ook gewoon defect zijn verkocht...
Misschien op V&A eeen vraag posten of iemand in de buurt kan helpen met repararen?
SparkyGSX
Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Ik zou inderdaad even de vrijloop diodes nameten, maar het is ook mogelijk dat één van de relais vast zit, afhankelijk van het ontwerp zou dat ook een kortsluiting kunnen geven.
Kijk dat zijn goede tips! Dat ga ik sowieso nog even checken. Voor nu zoek ik even zoveel mogelijk tips en dan ga ik er nog 1x goed overheen wie weet vindt ik het dan wel. De aanhouder wint zeggen ze!
Net even de PCB van het control board bekeken en wat gemeten. Het volgende heb ik kunnen meten:
- Alle flyback diodes lijken oke, allemaal rond de 400mV 1 kant op
- Alle relais rond de 800 Ohm en de contacten allemaal in de juiste positie met 1 Ohm NC contact en 100k NO contact
- 1 Diode langs control IC meet ik 0,5 en omgedraaid 0,9V dat lijkt raar. Verder alle andere diodes oke
- Verder zit er iets van roest of bruine aanslag rond de relais (zie foto)
Nog verdere tips wat ik nog kan meten?
EricN
Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
Oude print met springende zekering:
Het forward/reverse sturen met relais kan sluiting veroorzaken als 1 vd relais "plakt" mss in spanningsloze toestand de NC/NO contacten nameten.
[Bericht gewijzigd door EricN op (99%)]
Op maandag 2 december 2024 22:13:47 schreef EricN:
Oude print met springende zekering:
Het forward/reverse sturen met relais kan sluiting veroorzaken als 1 vd relais "plakt" mss in spanningsloze toestand de NC/NO contacten nameten.
Hieronder even een voorbeeld hoe de aansturing dan is, alleen als er 1 van de twee blijft plakken maakt dit toch niet zoveel uit dan heb je of beide kanten van de motor aan de plus hangen of aan de min. Dan is er geen potentiaal verschil over de motoren waardoor er niks gebeurd, dan zal de zekering toch niet springen?
EricN
Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
Goed punt en ik zie net dat je de contacten nagemeten hebt.
Ik lees dat de zekering spring met losgekoppelde motoren. Is dat na het indrukken van een richting? Is dat bij aansturing van 1 bepaalde motor in 1 bepaalde richting of is dat bij eender welke motor/richting? Maw, is er 1 vd 4 uitgangen defect of is er iets gemeenschappelijks stuk?
Die 4 grote diodes met koelplaat lijkt me een gelijkrichtbrug.
Kun je ipv alles te wisselen, enkel de ringkern (voedingsblok) wisselen?