Hallo,

Mijn aovo pro electrische step (Xiaomi clone) gaat niet aan. Als ik de hem aanzet is het schermpje even aan maar valt direct uit. Hangt ie aan de lader dan blijft het scherm wel aan. De lader laadt niet op (lampje blijft groen). Ik heb al een andere lader gebruikt, met hetzelfde resultaat. Ik dacht dat de accu te diep ontladen was, dus ik heb de accuspanning gemeten en die is 34.9 V, dat lijkt mij in orde. Misschien heeft iemand een idee?

Heb je ook een andere accu geprobeerd ? Misschien is de totale spanning nog hoog genoeg maar is er een of meer cellen te ver afgeweken.

denk idd een paar cellen die leeg zijn, en BMS dat ingrijpt.

door het te grote verschil in celspanninge wil de bms ook niet meer opladen. je zal eerst de accu moeten vereffenen zodat alle accu's dezelfde spanning hebben

dus ik heb de accuspanning gemeten en die is 34.9 V, dat lijkt mij in orde.

Wat staat er op de accu ? Een vol opgeladen 36V accu meet rond de 42V.

Op woensdag 4 december 2024 22:03:34 schreef Roland van Leusden:
[...]

Wat staat er op de accu ? Een vol opgeladen 36V accu meet rond de 42V.

Er staat idd 36V op. Ik wist niet dat een volle accu 42V zou moeten hebben. Dan zit hij er wel een stukje vanaf. Zou dat betekenen dat hij kapot is of enkele cellen te laag? Of valt dat verschil niet te meten zonder de accu open te maken?

Of valt dat verschil niet te meten zonder de accu open te maken?

Dat is de enige betrouwbare optie, zo'n batterijpack bestaat uit een combinatie van 10 cellen in serie en afhankelijk van de capaciteit een aantal parallel. 10S4P zijn dus 40 cellen waarvan 4 parallel en 10 van die setjes in serie.

Als een cel 2500mAh is dan zijn 4 parallel 10Ah en heb je en pack van 36V 10Ah. Is het deze accu ?

https://aovopro.nl/product/accu-10-5-ah-m365-aovopro/

Op woensdag 4 december 2024 22:24:14 schreef Roland van Leusden:
[...]

Dat is de enige betrouwbare optie, zo'n batterijpack bestaat uit een combinatie van 10 cellen in serie en afhankelijk van de capaciteit een aantal parallel. 10S4P zijn dus 40 cellen waarvan 4 parallel en 10 van die setjes in serie.

Als een cel 2500mAh is dan zijn 4 parallel 10Ah en heb je en pack van 36V 10Ah. Is het deze accu ?

[bijlage]

https://aovopro.nl/product/accu-10-5-ah-m365-aovopro/

Ja, het is exact deze accu. Dus dat zou dan 3 cellen parallel en dan 10 van die setjes in serie zijn, toch?

Dus dat zou dan 3 cellen parallel en dan 10 van die setjes in serie zijn

Klopt, waarbij iedere cel dan een capaciteit heeft van 10,5 / 3 = 3500mAh

Dus accu openmaken, dan meten welke packs slecht zijn en moet ik die dan vervangen of heeft het zin om die bij te laden?

vervangen komt niet goed want de cellen dat je niet vervangt, die zijn oud en zullen sneller leeg zijn.
als die bij de volgende laadbeurt dan op 3,3V staan, en de nieuwe cellen staan op 3,7V, zal de boel weer niet laden.

meet eerst de cellen eens, dan zullen we meer kunnen zeggen. als er onbalans is, is het vaak al voldoende om de cellen weer eens gelijk op te laden. onthoud wel: een accu die vaak onbalans krijgt is vermoedelijk versleten, of de BMS doet zijn werk niet goed

Er is pas een topic geweest waar iemand een Aovo step accu had gekocht voor een fiets en dat trok die accu niet. Blijkbaar zijn die accu's niet echt geweldig. Maar de Chinezen klonen/faken elk merk dus dat er Aovo op staat wil niet zeggen dat het dat merk ook is. Zelfde voor de capaciteit. Stel er staat 3300 mAh op de vervangers maar ze zijn maar 2200 dan gaat het mis de eerste keer dat je ze maximaal ontlaadt. Als het BMS een goede is stopt de boel voor het gevaarlijk is. Maar als er een waardeloos BMS in zit dan kan het gevaarlijk mis gaan.

Even afgezien of deze accu het waard is om zelf wat cellen te vervangen, dat werk is redelijk gevaarlijk, zelfs als je ervaring, het juiste gereedschap en genoeg kennis hebt. Daarnaast kun je dan binnenkort waarschijnlijk de rest ook vervangen.

Maar ik zou eerst een meten wat er nu werkelijk aan de hand is.