Goedemiddag iedereen,
ben zojuist toegetreden tot deze site en dit forum, want ik heb een vraag. Ik heb al enkele jaren (ca. 6 schat ik, maar kan ook iets langer zijn) een Denon Ceol receiver/ versterker met 2 boxen, exacte aanschafdatum en type weet ik helaas niet.

Probleem dat ik heb is dat als ik gewoon op FM een zender aan het luisteren ben zoals 3FM, dat deze opeens uitvalt en dan even later weer terug komt. Met andere zenders gebeurt dat ook. Dus minuten lang gaat het goed en dan opeens valt het geluid weg voor pakweg 20 seconden of zo en daarna keert het geluid weer terug.

Iemand enig idee waar dit aan kan liggen? Is het apparaat gewoon al aan vervanging toe? Of valt het nog te fixen??

Alvast bedankt voor je reactie.

groet
Martin

luister je dan echt op de FM of op DAB? zo ja probeer de andere band dan eens. ineens wegvallen klinkt mij meer als een DAB bijwerking van slechte antenne. bijv van het voorbij lopen, door de buffering valt dan net wat later de zender pas weg.

ik luister eigenlijk altijd gewoon via FM, weet niet eens of ik DAB radio kan ontvangen met dit apparaat. Ik zie wel een knop Internet Radio maar die gebruik ik eigenlijk nooit.
Maar ik zou toch gewoon via FM radio moeten kunnen luisteren? Hoe kan het dat die af en toe kort wegvalt?

Allereerst welkom op dit forum!

Over de vraag, zit er een fatsoenlijke antenne aan?
Met alle storende apparaten die overal om ons heen zijn is een beetje antenne belangrijk.

En als dit apparaat ook externe ingang(en) heeft eens checken of daarbij hetzelfde euvel ook optreedt.

Ik heb 2 van dat soort Denon units onder handen gehad die helemaal niet meer aangingen. Beide keren een elektrolytische condensator in de voeding die was overleden. Het is een mooie dichte plastic design kast die erg vol zit waardoor de temperatuur intern nogal oploopt..

Wellicht begint hier ook een condensator slecht te worden. Hoeft in dat geval zeker geen dure reparatie te zijn. Hoe regelmatig komt het voor? En inderdaad komt het ook voor bij het luisteren naar andere bronnen, een cd bijvoorbeeld?

Allereerst bedankt voor al jullie reacties en het welkom op dit forum.
Antenne: dat is een simpel kabeltje eerlijk gezegd dat er bij geleverd zat, dus niet echt geavanceerd.
Bij CD gebeurt het niet. Alleen bij radio en dan vooral 3FM. Zet ik hem dan op andere zender dan gaat 't wel goed, dus het is kennelijk zender afhankelijk...raar toch?

zijn er nog vaste tijden aan die storingen? bijv in de ochtend en middag niet en in de avond valt het vaker even weg?

Dan is er wat in de ontvanger dat niet stabiel is.
Zou bv zomaar de muting kunnen zijn die al dan niet terecht actief wordt.
Maar hoe ga je deze fout vinden zo zonder service manual?
En dan nog.... (moderne) HF is niet voor iedereen weggelegd.

Op vrijdag 6 december 2024 22:19:51 schreef testman:
zijn er nog vaste tijden aan die storingen? bijv in de ochtend en middag niet en in de avond valt het vaker even weg?

Nee het gebeurt niet op vaste tijden of dagdelen, kan eigenijk altijd gebeuren. Kan er geen lijn in ontdekken.

Op zaterdag 7 december 2024 14:11:52 schreef OXO:
Dan is er wat in de ontvanger dat niet stabiel is.
Zou bv zomaar de muting kunnen zijn die al dan niet terecht actief wordt.
Maar hoe ga je deze fout vinden zo zonder service manual?
En dan nog.... (moderne) HF is niet voor iedereen weggelegd.

Hoi, ik zou dat zelf in ieder geval nooit kunnen vinden, als het hem daar in zit. Vraag me dan ook af als het zoiets is, of ik het nog moeite vind om er dan naar te laten kijken of dat ik liever een nieuwe set koop.

Pak eens een portable radio, zet die direct naast de antenne van je mogelijk defecte, en stem hem af op exact dezelfde frequentie. Dus niet een andere frequentie van hetzelfde station.

Best neem je hiervoor een toestelletje met analoge afstemming. Schuif de antenne in, tot de ontvangst al een beetje ruiserig wordt. Hoor je extra ruis ontstaan als de ontvangst op de denon wegvalt, wegvallen van de ontvangst, of brommende en knarsende geluiden, dan weet je dat je last hebt van storing van elektrische apparatuur. Die is meestal van jezelf maar kan ook van de buren komen. Denk aan chinese kerstverlichting met processorsturing en vuile schakelende voedingen enzo. Ook specifieke types zonnepanelen-omvormer kunnen enorme storing veroorzaken, over tientallen meters afstand.
Als je in rotterdam woont, dan kan Rob007 ook de oorzaak zijn :+

Merk je nu dat het portable radiootje z'n ontvangst slechter wordt tegelijk met het wegvallen van die van de denon, dan weet je dat er een externe factor speelt.

Een optie die veel moderne radio's hebben, is automatisch zenderzoeken als de zender te zwak wordt. Vind je vooral in autoradio's, maar misschien heeft jouw denon dat ook. Het radiostation zendt zenderfrequenties mee, en de ontvanger zoekt dan bij matige ontvangst alle meegekregen frequenties af naar de sterkste. Dat geeft een hapering. Als ie zoekt maar er zijn geen sterkere zenders dan keert ie weer terug op z'n oorspronkelijke, maar dan is je geluid dus wel effe weg.

Een nieuwe set heeft niet per definitie een betere ontvangst, als jouw ontvangstlocatie gewoon slecht is. Sterker nog, je kan zomaar het omgekeerde krijgen met wat pech.

Kijk of je stille afstemming/muting kan uitschakelen, of dat je de radio op mono kan forceren (stereo is storingsgevoeliger) als het aan je omgeving ligt.

Ik geef je 90% kans dat je probleem is opgelost als je een antenne aansluit in plaats van een draadje. Die kan je gewoon kopen (lintlijn dipooltje, verticaal ophangen, vaak minder dan 5 euro).

Het kan ook zijn dat de FM detector spoel ernaast staat. Dan valt de ontvangst weg in stereo, niet in mono. Vooral bij zwaar gemoduleerde stations als 3FM. Zet m op radio 1 en je hebt er waarschijnlijk geen last meer van.

Oplossing is FM det. spoel goed afstemmen, maar moet je zeer goed weten waar je aan draait. Kan wel zonder meet appartuur, geeft vaak flinke verbetering.