Hallo allemaal,
Ik ben bezig met het restaureren van een defecte MACAP bonenmaler, waarschijnlijk type MXP. Op het net kon ik niets vinden over bedradingsschema en/of PCB. Ook geen vervangingsonderdelen, althans niet voor de generatie molen die ik heb.
Ik heb het idee dat er niet veel defect kan zijn. Het is immers een relatief eenvoudige schakeling, althans dat dacht ik….
Op de printplaat zag ik dat condensator C2 mist. Ik ben geen dummy, maar bepalen welke waarde de condensator moet hebben gaat voor mij te ver. Op de foto’s lijken meerdere componenten te ontbreken, maar aan de soldering te zien heeft daar nooit een component ingezeten.
Het bedradingsschema:
1+2 zijn geschakeld met een microswitch. Bij contact aan, worden deze met elkaar verbonden.
2+4 betreft ingang voeding 220V
5+6 startcondensator/motor (25uF)
De zekering heb ik al vervangen ?
Wie kan mij helpen bij het bepalen van de capaciteit van de ontbrekende condensator?
Die niet-aanwezige C2 is misschien nooit aanwezig geweest. Gewoon zo laten. Overigens is dit een standaard circuit en de meest waarschijnlijke fout is de oranje condensator van 470 NF. Die moet je nameten en de waarde zal waarschijnlijk veel minder zijn. En die vervangen door een goede X2-condensator.
Waarschijnlijk is dat de hele reparatie.
https://www.conrad.nl/nl/o/foliecondensatoren-0245680.html?tfo_product…
[Bericht gewijzigd door Brightnoise op (22%)]
Dankjewel!
Ik ga vanavond eens even meten. Dat er geen condensator op positie C2 heeft gezeten lijkt mij onwaarschijnlijk, zie ook de close up. Maar ik probeer het.
Ja, nu ik nog eens goed kijk ziet het er inderdaad zo uit. Misschien moet daar een elco in. Ik zou blindelings 25 uF 16 volt plaatsen, maar begin met die 470 nF na te meten, of ook blindelings te vervangen.
EricN
Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
Daar zat een afvlak elco. De rest staat er nog als vlaggetjes te wapperen.
Staat parallel over de zener.
Op zondag 8 december 2024 20:43:16 schreef Brightnoise:
Ja, nu ik nog eens goed kijk ziet het er inderdaad zo uit. Misschien moet daar een elco in. Ik zou blindelings 25 uF 16 volt plaatsen, maar begin met die 470 nF na te meten, of ook blindelings te vervangen.
De 470nF is nog goed. Ik meet 479nF. Heb een aantal 16V elco’s besteld (22uF) en ga dat eens proberen. Bedankt voor het meedenken!
Op zondag 8 december 2024 20:45:42 schreef EricN:
Daar zat een afvlak elco. De rest staat er nog als vlaggetjes te wapperen.Staat parallel over de zener.
Dankjewel, want hiermee heb ik de polarisatie van de te plaatsen 22uF 16V direct duidelijk 
Of heb je een suggestie voor een andere waarde?
Op maandag 9 december 2024 20:32:43 schreef r3m:
Op stuurprint van de MXD OD (je hebt een bunkermolen?) is de buffer C 330µF/50v.
Dankjewel! Inderdaad een bunkermolen. Typeplaatje ontbreekt, dus zeker weten doe ik het niet. Zoeken op foto leidde mij tot dit type.
Zo leer ik nog wat bij: mijn advies voor een elco van 25 uF was inderdaad verkeerd. Met die 470 NF kan er 20 mA DC worden geleverd en dan zijn de adviezen van 220 en 330 uF correct...
Excuus voor je verkeerde bestelling.
Op dinsdag 10 december 2024 12:54:02 schreef Brightnoise:
Zo leer ik nog wat bij: mijn advies voor een elco van 25 uF was inderdaad verkeerd. Met die 470 NF kan er 20 mA DC worden geleverd en dan zijn de adviezen van 220 en 330 uF correct...Excuus voor je verkeerde bestelling.
Geen probleem hoor! Die komen vast nog wel eens van pas.
Het is geweldig hoe elkaar wordt geholpen op dit forum!
Op donderdag 12 december 2024 11:27:44 schreef Roland11:
En, werkt hij nu?
Jazeker! Draait als een nieuwe. Bedankt voor alle hulp!
Roland11
Golden Member
Ook even terugmelden hier dan: https://forum.allaboutcircuits.com/threads/restoring-macap-elektra-cof… 
Op zaterdag 21 december 2024 22:46:40 schreef Roland11:
Ook even terugmelden hier dan: https://forum.allaboutcircuits.com/threads/restoring-macap-elektra-cof…
Done