Hallo allemaal,

Heel ff wat anders dan buisjes!
1: De laatste tijd weet ik bijna niet meer te zeggen wat is een echte of een nepper.
2: ik ben natuurlijk zo'n mafkees die dan toch OVERAL vandaan er 5 of 10 van koopt.
3: En daarnaast wat is goed beter en best en of geschikt voor het doel?
.
Die als laatste als voorbeeld ik dacht zet er een 2N2219 in, MAAR...
een BD135 gaf meer?
ik dacht die 2N2219 is een nepper dus heb um nog een keer verwisselt voor een ander duistere soort 2N2219 maar nee was ook niet beter dan die BD135.
.
Ik gebruik dan nog altijd vaak dit schema:
https://www.hulpnodigmet.nl/wp-content/uploads/2013/06/4tr2_5watt-radi…
( Zonder 2N3553 uiteraard )
.
nog een keer: MAAR
Maar de BD135 is toch eigenlijk ook niet geschikt voor (in dit geval) 85MHz?
( BD135 is toch tot 50MHz? )
.
( Ik stuur die Buisjes dus in met dit zendertje ) Kweet ut, allemaal gepruts en moet je niet doen bla bla bla…
.
Ben nog steeds verdrietig dat ik die ouwe vertrouwde 2N3866, 2N3553 en soortgenootjes niet meer zomaar ff kan kopen!
.
? HMMMmmmmmm wat was nu ookweer de vraag? :? 8)7
Nou er zitten er paar in verweven en ook WAAR, halen JULLIE ze nog vandaan die transistortjes?

VrGr Rob

Hoow en ja dit is natuurlijk niet van gisteren, maar wie weet waar jullie het duurzame goud nu vandaan halen?
.
kzal ook gaan kijken voor een soort test opstelling voor zo iets.

Wat ik heb ervaren dat vooral de 2N2219A van Motorola veel beter is in verglijking met een obscuur ander merk. Ook heb ik dat gemerkt bij de 2N3866 en de 2N3553 van Philips, goede resultaten geven. Van deze transistoren heb ik ook andere merken erin gezet en soms stond er niet eens op welke merk, zeg maar "merkloze" typen, waarvan de resultaten minder goed waren. Nu is het zo dat een bepaald type, maakt niet uit welke, door een andere fabriek wordt geproduceerd, oke een 2N2219A zal die specificaties moeten hebben en halen welke zijn opgeschreven is de datasheet, maar bij Motorola en Philips worden deze specificaties ruimschoots behaald of dus eigenlijk beter nog als wordt opgegeven in de datasheet. En dat maakt een verschil welke fabrikant je heb.

Nu is het zo dat de 2N2219(A) en de BD135/139 geen van alle eigenlijk worden gebruikt voor HF doeleinden, ze zijn daar eigenlijk ook niet voor gemaakt en het zijn geen HF transistoren.
Een 2N2219 en ook een BSX20 enz. zijn "snelle schakel transistoren" en de BD135/139 is een audio laagfrequent transistor, maar de grens frequentie FT wordt bij de BD135 bijvoorbeeld als vrij hoog in frequentie opgegeven van meer als 50MHz. Dat wil niet zeggen dat die tot 50MHz gebruikt kan worden, nee dat is de frequentie tot waarbij de transistor nog maar 1 keer versterkt, dus je moet er ruimschoots onder blijven voor een redelijke hoge versterkingsfactor.

Veel beter is het om "echte HF transistoren" te gebruiken want er spelen nog andere factoren mee. Dat is onder andere de capaciteiten tussen de aansluitingen, ook bij buizen op hoge frequenties. Bij transistoren is de meest belangrijkste de capaciteit tussen collector en basis en bij buizen de capaciteit tussen de anode en stuurrooster. Bij zendtransistoren moet die evenals bij buizen heel erg klein zijn, nog niet eens 1pF zelfs. Bij een BD135 of een 2N2219 is deze relatief hoger als bij een echte zend transistor.

Nu is dat allemaal niet zo erg, als we deze typen gebruiken voor de midden of kortegolf, waarbij de gebruikte frequentie, schakelsnelheid en capaciteiten minder van invloed op de werking van de schakeling hebben als bij het gebruik op veel hogere frequenties zoals VHF zijn. Hou er dus rekening dat ook al wordt de grensfrequentie gespecificeerd als 50 of 85MHz niet wil zeggen dat die bruikbaar is tot aan deze frequentie.

Hallo Martin,
Tis goed te merken ook bij jou dat je meer en meer weet waar over je( ik zou bijna schrijven over je L . LT, MAAR dat mag je hier op het forum natuurlijk niet doen he! ) LOL! ;) :+
.
ik had die 2N2219(helaas zonder A) gekocht bij: https://www.brokxelectronics.nl/
En die Jonge is echt niet iemand om je te bedonderen en serieus in zijn zaken weet ik uit ervaring.
( ik ga soms ff van uit Rotjeknor met de auto naar hem toe, licht op een roette naar familie dus jah… )
MAAR, ik had ook onbekende BDs gekocht, zo’n doosje met allerlei BDs op Amazone en omdat ik in ene het HF vermogentje met die buisjes kwijt was dacht ik zal ook even kijken naar de/die sturing en voelde dat die 2N2219 ook best een beetje heet werd ( watt ik raar vond trouwens!? )
ik gebruikte het schema hier boven met 2N2219 maar dan zelfs nog met de 22R in de Emiter in plaats van 10R?
Dus dacht zal die BD135 eens proberen en die gaf net ff watt meer. Word trouwens ook best heet!
I hoopte de EF of EL te kunnen sturen met OF die 2N2219 OF die BD maar Tis NET, op het randje allemaal helaas.
Maar goed ga er nog wel mee stoeien, misschien(Watt bij mij niet ondenkbaar is!!!) doe ik weer eens watt fout.
.
Was ook weer an het zoeken ik had ergens van dat SMD spul dat het ook beter zou moeten kunnen doen. (eerlijk gezegd niet mijn ding SMD maar… je ontkom er soms niet an. )
.
4...500mW zou lekker zijn om die buisjes aan te sturen, ik had ff rond de 300 maar zat nu weer rond de 200mW.
.
de buisjes zijn trouwens binnen maar zal eerst even rond om proberen de boel wat beter in orde te hebben.
.
Dankjewel voor schrijven Martin!
VrGr Rob

Maar de BD135 is toch eigenlijk ook niet geschikt voor (in dit geval) 85MHz?

Ik moest even zoeken eerst 3 pdf's gevonden waar het niet in stond en toen de 4de van philips die geeft heb op tot ft = 190 Mhz.

85Mhz moet dus prima kunnen.

Ik zit zelf helemaal niet in Hf maar ik ben ook wel nieuwsgierig wat nu een tor een Hf tor maakt. Zelf zou ik denken dat elke tor die volgens de datasheet die frequentie aankan + het vermogen gewoon zou moeten werken.

Ha rob007,

Ik kan mij nog herinneren dat je al eens een experiment met zo'n transistor hebt uitgevoerd.
De fT is zoals @benleentje aangeeft rond de 190 MHz maar als je een versterker gaat bouwen en niet teveel vervorming toelaat,
is de fC belangrijker dit is het -3 dB punt fC = fT / (2π).
De fC zal rond de 50 MHz liggen daarna stijgt de niet-lineaire vervorming significant het kantelpunt,
wordt grotendeels veroorzaakt door de capaciteit.
Het ligt er maar net aan welke versterkingsfactor je zou willen gebruiken.

Groet,
Henk.

is de fC belangrijker dit is het -3 dB punt fC = fT / (2π).

IK neem aan dat dit een vuistregel is en als daar zoals nu dan 50Mhz uitkomt dat op bv 55Mhz ook nog lineair is? OF moet je dat eerder naar onder afronden?

Hallo allemaal,

Hallo Beleentje,
ik vond het altijd al twijfelachtig waarvoor zet je 50MHz als ie toch wat hoger kan,
MAAR alleen maar blij er mee!
.
Hallo Henk,
Waar zat je nou? Ik heb naar je gevraagd maar je reageerde niet?(kdacht misschien is er wat)
En ja klopt, ik heb wel bezig geweest met de 2N3866 en 2N2219 inderdaad.
.
Watt ik nou zo raar vind?
Het is dit schema het 2N2219A gedeelte :
Wat ik eerder al liet zien.
Ik deed de emitter even kort sluiten en dan gaat het HF omhoog vrijwel altijd maar deze keer omlaag en daarna nog een keer en was/ging ie stuk! ( zal trouwens nog ff kijken met in plaats 22R iets van 33 of zo )
.
nog watt anders nog, voor die BD zit de BF199 en die heb ik ook nog verwisselt voor andere zoals 2N2222A en BFY maar Twerd er niet beter op.

VrGr Rob

OFF TOPIC: Zat ff rond te kijken en vond dit ff wel grappig, kijk zelf:
https://www.youtube.com/watch?v=_DLXH91qVDI
Zomaar zo...

ik vond het altijd al twijfelachtig waarvoor zet je 50MHz als ie toch wat hoger kan,

De waarden in de datasheet gelden voor bv alle BD135's. Maar er je daar een selectie uit haalt of je hebt wat geluk dat zijn er altijd wel een paar die een stuk hoger kunnen.

Die 190 Mhz die ik heb evonden is dus eerder wat de tor maximaal kan maar niet hoe goed die dat kan ( vervorming). Wat electron920 dan weer wist is dat als je dat met een vuistregel kan uitreken wat de tor goed moet kunnen versterker.

Je zit nu een stuk boven de 50Mhz wat hij goed kan maar nog onder wat hij maximaal kan.

Watt ik nou zo raar vind?
Het is dit schema het 2N2219A gedeelte :

Ik deed de emitter even kort sluiten en dan gaat het HF omhoog vrijwel altijd maar deze keer omlaag en daarna nog een keer en was/ging ie stuk! ( zal trouwens nog ff kijken met in plaats 22R iets van 33 of zo )

Zonder het schema te bekijken weet ik al wat de oorzaak is
(het zal het bekende schema zijn wat je altijd post)
Wanneer het vermogen omlaag gaat bij het doorverbinden van de emitter met de massa komt doordat de collectorstroom al maximaal is, een grotere collectorstroom is wel mogelijk, maar de instelling van de schakeling en de transistor zelf zijn dan niet meer gunstig. De collectorstroom wordt mogelijk nog hoger, als die al was en de versterking is al op zijn maximum, een nog hogere stroom geeft een minder goede instelling en efficiëntie, de dissipatie vliegt omhoog en de efficiëntie daalt, de transistor raakt daardoor defect.

Ha benleentje,

Dat is inderdaad de richting van de beweging :P vanaf de fC Cut off frequentie ga je met 6 dB/oct ofwel 20 dB/dec naar beneden tot,
de fT daar is de versterking 1 x (0 dB).

@rob007,

Ik dacht (weliswaar) in oscillator mode dat we de BD 136 al eens gebruikt hadden.....

Groet,
Henk.

Ook heb ik dat gemerkt bij de 2N3866 en de 2N3553 van Philips welke goede resultaten geven.

De 2N3553 (weet het merk niet meer) waren vroeger bij mij geen lang leven beschoren, de ene na de andere sneuvelde. Geen idee waarom. Ik spreek nu over begin jaren '90 dus dat waren geen fake parts zoals vandaag de dag.

Mijn favoriete transistor was destijds de 2N3866 en de 2N3866A. Die waren in mijn ervaring erg robuust. Ooit een flink aantal exemplaren rechtstreeks van de fabriek (ST) gekregen als sample, midden jaren '90. Ik ben er 100% zeker van dat dit originele transistors zijn. :)

De 2N4427 deed het ook wel, maar was om de een of andere reden ook niet mijn favoriet.

De 2N2219 heb ik zelf nooit gebruikt op VHF. Heb simpelweg nooit geweten dat die transistor daar ook nog bruikbaar was.

Van versterking met een BSX20/2N708/2N918/2N2369 ging ik meestal direct door naar een 2N3866 voor 1W RF. Mogelijk met twee 2N3866's achter elkaar, dat weet ik niet meer zeker.

Geen idee waar je nu 'echte' transistors zou moeten kopen, ik heb in geen jaren nog electronicaonderdelen gekocht, ik teer voort op m'n oude voorraad, daar kan ik de rest van m'n leven wel mee uitzingen. Ik prijs me gelukkig dat ik me niet in het moeras van Ali en consorten hoef te begeven. De schade door fake-parts is groot. Vroeger (jaren '90) had ik er zijdelings mee te maken in het vliegtuigonderhoud, maar destijds heb ik nooit durven dromen dat zelfs een banaal transistortje het in de toekomst waard zou worden om nagemaakt te worden....

Als je zeker wilt zijn van originele onderdelen dan zou ik geneigd zijn oude RF-apparatuur (ca. jaren '80) te slopen. Marifoons, mobilofoons, portofoons, eigenlijk alles waar HF in zit en nog van vóór het SMD-tijdperk is. Elektro-Schrott, zoals onze Oosterburen dat noemen. Voor commerciële productie is dit uiteraard geen oplossing maar voor hobbyïsten geen enkel probleem. Elke RF-transistor die in een marifoon zit zal het ook doen op 3m (de geïntegreerde versterkermodules uitgezonderd). Voordeel is dat je ook direct allerlei andere interressante RF-onderdelen kunt oogsten (trimmers, VHF spoelen, smoorspoeltjes, etc.)

maar wie weet waar jullie het duurzame goud nu vandaan halen?

Ik trek gewoon een schuiflade open ;) Da's één van de voordelen van sinds je 7e alle electronica demonteren die je in handen krijgt....

Hallo allemaal,

Hallo Martin, ik geloof jou!
Kan ik het dan nog verbeteren? Of aanpassen voor die BD?
En nog wat hoe zit het dan met die andere chineese BDs die ik heb?
BD131 BD132 BD135 BD136 BD137 BD138 BD139 BD140
( het is dacht ik allemaal puin die Bds maar stond er toch van te kijken gaf watt meer die BD135 dan 2219 )
https://alltransistors.com/transistor.php?transistor=24694
Bijvoorbeeld die BD137 het verschil is minimaal?
https://alltransistors.com/transistor.php?transistor=24704
Zag dat je ook nog met streepje en cijfers had 10, 16, 25, 6, en die zijn dan nog net ff watt beter?
( zijn veelal ook ietsjes duurder! )
.
ik wil met dit spul een EF of EL aansturen en dat dan de QQE in,
ik dacht ben ik van die andere slecht verkrijgbare rommel af maar valt me ook al weer wat tegen om dat voor elkaar te krijgen.
.
Hallo Henk, ja ik heb ook veel met die Bds gerommeld/gemaakt ik heb ook nog terug gezocht maar kan het niet meer vinden HIER!
Heb ook veel geprutst met Middengolf en Kortegolf met Bds en FETs.
MAAR nu is het voor 85MHz en Tis ongelofelijk maar dacht dit doe ik ff transistortjes die buisjes aansturen,
MAAR mijn broek zakt er nu al van af moet ik eerlijk zeggen! Ik zal niet vloeken maar…
deze pielhoofd krijg het weer eens niet voor elkaar! ( Sorry voor… )
om te beginnen ik denk nou 4...500mW met torretjes dat kan rob wel, jahaaa fout! En jah dan gooi ik het gerust weer allemaal de hoek in, EN OP! naar het volgende! Want ik wil mijzelf er niet te veel over opnaaien!
( En huilend gaat Rob weer in zijn knutselhokje! ;) ) Grapje Henk!

Hoi Nonius, ja van mij ook! De 2N3866 klopt helemaal!
Die 2N4027 die heb ik denk 2 X twee keer voorbij zien gaan maar weet daar niet zo veel van.
En deze BSX20/2N708/2N918 ja ook bekend die 2N2369 weer niet.
LOL jij trekt een laatje open, jaaa das lekker, ik ben helaas telaat geweest met hamsteren van die 2N3866.
MAAR nogmaals daarvoor dacht ik ik ga kijken naar/met buisjes!

Gezonde en Vriendelijke Groetjes allemaal! ( alvast ook allemaal fijne daagjes toegewenst he! )

VrGr Rob

Ha rob007,

Het is uitkijken als je boven de fC komt (- 3 dB) bij de BD135 ligt de fC op 50 MHz dan is 85 MHz veel te hoog in frequentie.
Door de grote capaciteit (opbouw en materiaal) is de transistor te traag, de mobile elektronen blijven te lang freewheelen.
Dan raakt de transistor in verzadiging en is oncontroleerbaar met een break down tot gevolg.
Een van de mechanisme is de miller capaciteit deze overbrugt de transistor.
Deze capaciteit speelt bij een toenemende frequentie een belangrijke rol en afhankelijk van,
de schakelwijze kan die er voor zorgen dat een oscilleer product ontstaat zie @monius met de 2N3055.....
Ik zou altijd in een experimenteer fase een transistor gebruiken die je frequentie gebied aankan een variabele minder en,
dan later als je schakeling stabiel is het andere verhaal oppakken.

Groet,
Henk.

Geen idee waar je nu 'echte' transistors zou moeten kopen,

Bij de kanalen die voor bedoelt zijn. ;). Meestal grote elektronica winkels zoals TME, farnel, RS, mouser, conrad en nog heel wat meer.

Ook hier geen 100% garantie op origineel maar als het toch niet werkt zoals bedoelt dat kan je het gewoon terugsturen en gaan hun zelf ook na wat er aan de hand is. Want het is vooral in hun belang om alle kanalen waar fake onderdelen kunnen opduiken zoveel mogelijk te mijden. Maar dat 100% dicht krijgen blijkt moeilijk.

Maar toch even een vraag.
Is een transistor met metalen behuizing beter voor Hf of maakt dat weinig uit?

Deze capaciteit speelt bij een toenemende frequentie een belangrijke rol en afhankelijk van, de schakelwijze kan die er voor zorgen dat een oscilleer product ontstaat zie @monius met de 2N3055.....

Ik heb het buskruit dan misschien niet uitgevonden, maar een 2N3055 (en toch zeker als het een echte, oude 2N3055 is) gebruiken op VHF gaat mij toch echt wel een stapje te ver.... :) Ik sprak over de 2N3553 (een vroeger bekende VHF transistor).

Straks krijg ik nog boze berichtjes van Rob dat hij de 2N3055 heeft uitgeprobeerd en dat hij helemaal niet goed blijkt te werken op 85MHz, in tegenstelling tot wat ik beweerd zou hebben... ;)

2N3055:
ft = 3Mhz
fc = 3 / 2π is ongeveer 3/6 = 0,5Mhz

tot 450kHz geen enkel probleem. ;)

Ha nonius,

Lees bril niet op gehad |:( foutje bedankt.
De 2N3055 is zoals @benleetje laat zien goed voor audio ik dacht dat Saba die gebruikte.
Maar de sterking is duidelijk denk ik, beter in een experimentele fase een halfgeleider gebruiken die het aankan.

Groet,
Henk.

Voutun maakun is menseleik, ik ben daar nog altijd de allerbeste in! ;)
MAAR Huuuuu @Bonius nu zat ik met mijn eindtrap met de 2N3055 en het werkt niet? :+
Aan jou nu de vraag hoe komt dit? LOL Bwahahaaaa nee zou nooit ergens aan ophangen, kan gwoon nie!
.
MAAR en vond ik toch ook wel interessant:

Maar toch even een vraag.
Is een transistor met metalen behuizing beter voor Hf of maakt dat weinig uit?

.
Ik zoek ff verder ook nog of er dan ook niet een torretje NET ff watt beter wil doen.
Ook niet ideaal maar… gloof dak die ook nog heb, misschien watt beter? Wie weet:
2SD882
https://alltransistors.com/transistor.php?transistor=20206

VrGr Rob
https://www.facebook.com/reel/369876818861617

Die torren met TO39 hoedje zijn natuurlijk geen krachtpatsers..
Deze 2N3632 is wel een leuk. Beste om eerst op lager vermogen te testen. Én daarbij altijd een voeding met stroombegrenzing gebruiken.
https://www.amateurradioshop.nl/webshop/transistoren--mosfets/vintage-…

Ha rob007,

Nee dat werkt niet een 2SD822 heeft een fT van 90 MHz.
Dat is veel te laag je fT zal minstens 400 MHz moet zijn wil je op 85 MHz 6 dB versterking bereiken.
En belangrijker binnen de fC blijven....

De transistor die @Bert jan laat zien heeft een fT van 500 MHz die kan op 100 MHz 7,5 W 65% rendement.
Maar op 400 MHz nog maar 3 W met een rendement van 40 % klasse C

Groet,
Henk.

Dat geldt voor de 2N3375. De 2N3632 doet 15 w op 175 Mhz. Dus op 100 Mhz ook wel.

De 2N3375 ken ik meer als UHF-transistor; die kwam je vroeger behoorlijk veel tegen in allerlei ontwerpen voor de 70cm. Maar zal het op 3m uiteraard ook best prima doen.

Eén van de twee varianten van 2N3866 of 2N3866A had trouwens een fT van 500MHz, als ik me goed herinner. In elk geval, één van beide deed het ook nog op de UHF. Ik meen de A-variant, maar pin me daar niet op vast, is allemaal lang geleden.

Net even geverifieerd (er is al genoeg desinformatie op het internet), de 2N3866 heeft een min. fT=500MHz, de 2N3866A een min. fT=800MHz.

Ha nonius,

De 2N3866 gebruikt ik vroeger voor 10 meter maar ik denk dat je gelijk hebt de 2N3866A is ≈ 800 MHz.
Dit is een laag vermogen transistor 1 W @ 400 MHz met een versterking van nog geen 2 x ;(

@Bert jan,

Dat is correct :P

Groet,
Henk.

Hallo Rob en electron,

De praktische ervaringen die ik met de 2N3866 heb is dat deze zeker 10dB, tot zón 12dB versterkt op 100MHz. Ik heb er eens 900mW uitgehaald, maar voor die vermogens van rond de 1Watt gebruikte ik dan weer de 2N3553 die dat vermogen zeker kan leveren, volgens de datasheet ook bij 10dB versterking op 100MHz.

Rob deze typen worden steeds moeilijker te vinden om te kopen, het wordt steeds minder wat er op voorraad is bij webshops, maar Display in Haarlem heeft er genoeg op voorraad. De reden waarom dat zo is, is omdat er tegenwoordig betere, goedkopere transistoren beschikbaar zijn, met een hogere versterking. En wil je met je tijd meegaan dan is dat ook nog (helaas) compacter in een kleinere behuizing zoals SMD, tsja tis niet anders. Hier zijn twee voorbeelden van klein vermogen versterker transistoren:

rd01mus2.pdf

RD02MUS1_MitsubishiElectric.pdf

Voor vermogens van een Watt of vijf gebruik ik de 2SC1971 i.p.v de 2N3553, deze is ook veel beter te koelen:

2SC1971.pdf

Nog moderner is de

RD06HVF1.pdf

en de

RD15HVF1.pdf

voor 15 Watt.
Wat die laatste betreft die heb ik ook geprobeerd, maar was geen succes omdat de ingang zo erg gevoelig was dat die over de hele band stond te oscilleren. Maarja ik wil ervan een balans versterker gaan maken, zodat dit is verholpen.
Bij RD15 is de versterking zo hoog dat er bij 100mW of 20dBm, de sturing al voldoende is om er 15Watt uit te kunnen halen en voor de kortegolf heb je ook nog de RD16 welke ook mooi in balans gebruikt kan worden.

Voor grotere vermogens als 5Watt zijn er zoveel Mosfets waarvan er twee in balans gebruikt worden, o.a. van Motorola/NXP, welke bij een paar Watt insturing uitgestuurd kunnen worden tot enige honderden Watts. En waarom zou je dan nog bijvoorbeeld een BLY90 gebruiken, die met vijf maal versterking, 50Watt uitgangsvermogen levert en een beroerd rendement heeft.