SC445MCX microgolf functie werkt niet meer - wil dit samen herstellen

Hallo,

Is er iemand in mijn buurt die mij op een veilige manier kan begeleiden om een microgolfoven te herstellen?
De microgolfoven kan nog ingeschakeld worden, alleen is het water (of ook andere voeding) die ik erin plaats niet meer warm na 1 minuut.

Bedankt!

Een repaircafé in uw buurt zoeken misschien? De vrijwilligers daar zijn meestal erg behulpzaam, toch zeker als de 'klant' belangstelling voor het reparatieproces toont.

https://www.idm.be/repair-cafe-zele-0

Het is een Smeg, ik denk inverter print waarvan de HV diodes in sluiting liggen??

Er wordt ontraden om zelf aan de microgolfoven te werken omwille van hoge spanningen. Buiten op de condensatoren, waar moet ik nog op letten? Over welke spanningen spreken we dan? Kan ik dit gewoon ontladen met een weerstand over te zetten?
Zijn er nog zaken waar ik op moet letten?

Rond de 2kV met 500mA en met een piekstroom van 2 Ampere, wat gewoon dodelijk is. Een nieuwe magnetron is goedkoper dan een begrafenis.

Op dinsdag 17 december 2024 08:22:16 schreef panda1982:
Buiten op de condensatoren, waar moet ik nog op letten? Kan ik dit gewoon ontladen met een weerstand over te zetten?
Zijn er nog zaken waar ik op moet letten?

De laatste jaren zitten er standaard 10MΩ bleeder weerstanden ingebouwd in de HSP condensatoren. Dat staat erop vermeld dmv een symbooltje.

Die bleeders zorgen voor ontlading binnen enkele minuten.
Mijn (Trafo)magnetron is al 24 jaar oud en daar zit die "bleeder-condensator" ook al in.

Deze is van 1998 dus nu 26 jaar na condensator productiedatum:

Die bleederweerstanden zitten al héél lang in magnetrons, ik heb er nooit eentje zonder gezien. Maar: ik heb wèl magnetrons gezien met een defecte bleederweerstand!

Die dingen kunnen kapot gaan (wordt ook voor gewaarschuwd), men mag er dus zeker niet blind op vertrouwen. Zelf ontlaad ik ze ook altijd nog met een zelfbouw-apparaatje en verifieer daarna nog een keertje de spanning met een DMM met hoogspanningsprobe.

Magnetrons, ik heb ze (tot nu toe) altijd weer aan de praat gekregen, maar het blijven de apparaten waar ik het voorzichtigste mee ben. Volgens mij de gevaarlijkste huishoudelijke apparaten die er zijn (toch in elk geval om aan te werken), naar mijn mening.

Destijds (jaren '90) heb ik m'n kennis opgedaan met de reparatie-FAQ van Sam Goldwasser https://www.repairfaq.org/REPAIR/F_micfaq1.html

Een deel van wat er in staat zal nog steeds geldig zijn, maar ik vermoed dat er weinig tot niets in zal staan over inverter-magnetrons.

Als u toch zelf een poging tot reparatie wilt wagen zou ik toch de relevante delen van die FAQ (en vooral ook over veiligheid) doorlezen. Uit het feit dat u vraagt 'over welk soort spanning gaat het' maak ik op dat u bij lange na niet de benodigde kennis hebt om een dergelijk apparaat onder handen te nemen, maar da's mijn mening.

Voor het ontladen gebruik ik een aantal flinke hoogspanningsweerstanden, ingebouwd in een klein kastje, met geschikte hoogspanningssnoeren en probes en een kleine spanningsindicator. Houdt er ook rekening mee dat de meeste huis-tuin-en-keuken multimeters de hoogspanning van 2000-4000V niet kunnen meten; de meeste goedkope DMM's gaan maar tot 600 of 700Vdc.

Magnetrons zijn weinig vergevingsgezind. 2-4kV is behoorlijk dodelijk.

ik heb al een paar keer dat probleem gehad en bij mij waren de HV zekeringen gewoon kapot. die warmte totaal niks meer maar deed wel alsof die werkte.

haal je er tussen uit en meet door met multimeter.

hoe ze kapot gaat weet ik niet zeker, maar vermoed dat de vrouw iets metaal in het potje heeft laten zitten (lepeltje ofzo)

Zo'n zekering krijgt elke keer bij inschakelen een "klap" dat veroorzaakt na een x aantal keer (smeltdraadmoeheid?) en doorsmelten.