Beste mensen. Op het display van mijn weerstation Emos nr. 3L21707 wordt de temperatuur niet meer aangegeven. Ik probeer de temperatuur sensor te vinden zodat ik het kan vervangen, maar ik kan het niet vinden. Ik heb alles uit elkaar gehaald. Waar zou die zijn?

De temperatuur sensor zit aan de onderkant tussen de windvaan en de bevestiging van het weerstation. Hier zit een soort huisje opgebouwd uit vier "lamellen" waar de wind vrijelijk doorheen kan maar waarbij de sensor afgeschermd wordt voor direct zonlicht.

Zijn dat niet de twee zwarte draden links?

Die twee zwarte draden zijn van windsnelheidsmeter (de drie halve bolletjes).

Ik denk dat de temperatuur sensor aan de drie witte draden zit die van de print afkomen. De temperatuur sensor wordt vaak gecombineerd met de hygrometer, vandaar drie draden.

Het is zo te zien een flatcable met vier draden.
Hij daalt af naar het Stevenson screen waar de sensor in geplaatst is. Mogelijk een SHT21 (I2C) of soortgelijks. Het zou wel eens een lastige klus kunnen zijn om uit te bouwen en weer correct te sealen.

Om zo goed mogelijk te meten, ook bij veel zon en weinig wind, is het in een terzijde van belang dat de hut goed wit en schoon is.

Dank voor jullie antwoorden en tips. Het zit inderdaad in het huis met de lamellen. Het is ingekapseld in een heel klein kastje. De sensor krijg ik er dus niet heel uit. Het kastje losgeschroefd en heb de draden doorgeknipt. Ik meet 0,03 V op de rode + en de andere draden. Ik zal een SHT21 kopen.(De vocht en temp sensoren die ik nog had, van de Arduino werkten niet.) Ik hou jullie op de hoogte.

Gewoonlijk, ervaring met Davis, wordt dit soort sensoren met een grote interval, seconden tot minuten, uitgelezen, en is dan maar kort, tiende seconden, ingeschakeld.

Dat u niets meet klopt mogelijk dus. Als achterhaald is wat de GND is, mogelijk te herkennen aan een plane of min van een voeding, dan kan op de scope uitgevist worden wat de voeding (flinke positieve puls) en de SDA en SCL zijn. De laatste twee verwisselen zal niet werken, maar er gaat ook niets stuk. Het is praktisch te proberen de communicatie af te luisteren als de oude nog aangesloten is.

Een SHT21 en soortgelijke sensoren zijn een kleine IC's van 3x3 mm met soms ook vlakjes of ballen in plaats van pootjes. Het was van mijn kant maar een wilde gok wat het zou kunnen zijn, ik ken er een handvol. Mogelijk is aan het I2C adres te zien wat het is.

Als het hem is vereist het inbouwen een of andere breakout, en een oplossing om hem een beetje te beschermen.
Let goed op, het luchtvochtigheids kanaal van deze sensoren gaat kapot als ze te heet gesoldeerd worden. Gebruik in ieder geval lood, liever nog iets laagsmeltends.

Rode draad en 3 witte draden noem ik even voor het gemak 1 (rood), 2, 3, 4. Ik heb met een simpele oscilloscoop gemeten. Tussen 1 en 4 meet ik 3V. Tussen 1 en 2 meet ik een puls van 3,44V, van 1 minuut naar 0,2 s. Ook tussen 1 en 3 meet ik die laatst genoemde waarden. Ik neem aan dat 1 en 4 de voeding is, maar je had het over een flinke puls. Is dan 1 en 2 de voeding?
In ieder geval heb ik een SHT21 ontvangen en aangesloten, alle combinaties geprobeerd maar helaas zonder resultaat. Ik hoor graag jullie reacties en tips.

Op zaterdag 21 december 2024 16:37:06 schreef Dieneke:
alle combinaties geprobeerd maar helaas zonder resultaat. Ik hoor graag jullie reacties en tips.

Dan hoop ik dat de nieuwe nog werkt nu.
Plus en min wisselen worden onderdelen niet gelukkig van.

Was de oude ook een SHT?
Dan is de pinout toch bekend?

De oude was niet meer te zien. Zat in een behuizing gelijmd.
Maar is 1 en 4 de voeding?

Ik heb een andere SHT21 gekocht en aangesloten, zie foto. Zie ook de foto van de oorspronkelijke sensor. Ik zal de sensor van jouw afbeelding kopen. Maar wat is de voeding van de rode en witte draden?

Van de foto van de oorspronkelijke sensor word ik niet echt wijzer. Hij is "ingebouwd" in een behuizing van de maker van het weerstation.
Maar op jouw foto van de SHT21: Vin = + voeding, Gnd = 0 voeding.

Op zondag 22 december 2024 10:44:10 schreef Dieneke:
Ik heb een andere SHT21 gekocht en aangesloten, zie foto. Zie ook de foto van de oorspronkelijke sensor. Ik zal de sensor van jouw afbeelding kopen. Maar wat is de voeding van de rode en witte draden?

Dat complete printje is alleen maar makkelijker, daar zit de SHT21 op en is makkelijker dan zelf rommelen met een losse smd SHT21.

Die losse kopen is dus niet nodig als de gene die je hebt ( op het printje) nog werkt.
De vraag is of het weerstation wel werkt met een SHT21 of dat er een andere sensor in zit!
Er kan natuurlijk ook nog wat anders defect zijn ( gegaan).
Willekeurig aansluiten is zeker de oplossing niet.

Eerst uitzoeken welke sensor er nu in zit en deze controleren lijkt mij een betere weg dan zomaar wat kopen en proberen.

Aan de foto's is het niet te zien in ieder geval.

Je zou kunnen proberen om de oude, defekte sensor los te wrikken van het printje waar hij opgesoldeerd zit. Er staat wat text op dat printje. Met enig geluk valt er dan uit op te maken welk type sensor erin zit.
Het is nog zeer de vraag of het wel een I2C interface is. Op de foto even hierboven van Revado staat weliswaar SDA en SCL (wat i2c zou duiden) maar bij SCL staat als tekst: selector RH (vocht) en T (temperatuur). Dat is beslist GEEN i2c.

Wat jouw metingen betreft: als je tussen 1 en 4 (rood en 1 van de witte) constant 3.4 volt meet is dat de voeding (en ik neem aan dat rood de + is).
Dan vraag ik me nu af: je meet tussen 1 en 2 en tussen 1 en 3 een puls van 0,2 sec (0->3,4V ?) en vervolgens bijna een minuut niets (0 volt ?).
Ik denk dat die pulsjes van 0,2 sec in werkelijkheid een reeks heel korte pulsjes zijn die de data resp. klok zijn. Met wat geprobeer van de tijdbasis van je scoop zou je dat wel moeten kunnen constateren.

Hallo Leo-Bolier, en iedereen.
Ik heb inderdaad 1 en 4 met een constante 3,4 V aangenomen als de voeding. Ik heb alles gereset. Helaas nog steeds resultaat.
Ik schreef dat ik de utmel (afbeelding eerder) zou kopen, maar het is een té klein component. En ik heb al 12,95 euro uitgegeven voor de nieuwe SHT21. Dus ik wil niet nog meer uitgeven.
Jammer, ik had het graag willen repareren. Heeft iemand nog een tip of idee?

Ik heb de defecteb sensor voorzichtig uit z'n jas kunnen halen. Dit is dus de oude sensor uit het weerstation, wat niet meer werkt. Ik kan het niet achterhalen op internet. heeft iemand een idee?

Goed gedaan. Het is een SHTC3 type. Googel op SHTC3 datasheet.
Interface is inderdaad I2c. Hij is goed verkrijgbaar en niet echt duur.

Het slechte nieuws is dat het een smd type is wat jij misschien niet kunt solderen. Ik trouwens ook niet maar er zijn ongetwijfeld mensen op dit platform die dat wel kunnen. Een oproep plaatsen om hulp kan helpen.

Thanx! Ik zag een soldeerbare SHTC3 bij Reichelt.com voor 6 euro. Ga ik kopen en uitproberen.

Ook duidelijk waarom de SHT21 niet werkte. Het i2c adres is 80H & 81H terwijl dat van de SHTC3 70H en 71H is. Dat valt ook niet te veranderen.

Mooi dat het type bekend is. Nu duimen dat dat het probleem was.

Het was voor mij pijnlijk om te zien dat de SHT21 direct besteld werd. Ik probeer er van te leren en zal een volgende keer in een soortgelijke leken-context geen types meer suggereren.
Het had ook geen meerwaarde, meer stoerdoenerij van mijn kant.

Beste Aart. Maakt niets uit, hoor. Ik had het ook niet hoeven te kopen, mijn keuze, maar ik heb er plezier van en ik leer hier ook van. Ik heb nu weer wat besteld, de soldeerbare SHTC3. Ben benieuwd!

Hoera! Het werkt weer! Geweldig! De temperatuur en vochtigheid wordt weer aangegeven. Dankzij de SHTC3! (Zie foto's). Ik wil jullie allemaal bedanken voor alle reacties en tips. Het heeft mij dus geholpen om het weerstation te repareren.

Mooi dat het gelukt is!
Uiteindelijk toch opgelost.