Ik zit met 2 deye hybride omvormers(230v) die parallel verbonden zijn met elkaar via canbus en deze zijn dan op hun beurt verbonden met een 48v batterij van dawnice. De omvormers kunnen dus de batterij laden via pv power of via het net.
Mijn problemen geraken hier maar niet opgelost door de mensen van deye of dawnice.
Probleem 1 : je zet de batterij settings in de omvormer zodanig dat als de batterij op 15% komt , het verbruik in huis terug van het met moet komen . Als de batterij dan onder de 15% komt zou deze manueel terug van het net moeten laden. Weet niet hoe het komt dat sommige dagen het systeem wel werkt zoals het ingesteld is en andere dagen dit faalt.
Dan probleem 2 :
Is een gevolg van probleem 1 . Als de batterij een te lage spanning bereikt schakelt de ingebouwde bms de batterij uit. Dit is goed om mijn batterij te beschermen en ben ik dus ok mee. Maar op de omvormer komt dan de melding no battery . En als die melding er op komt wil de batterij maar niet laden via het net. En zon is er de laatste dagen niet , dus opladen via pv is ook geen optie...
Nu heb ik dus gedacht van een 48v lifepo4 lader hier parallel tussen te zetten en deze te laten laden tot wanneer de batterij terug opstart en de deye omvormers de rest van het laden terug op zich kunnen nemen.
Is dit een goed idee of niet? Alle oplossing zijn welkom. En dan heeft er iemand een idee hoe ik bv ervoor kan zorgen dat de verbinding verbroken wordt met de aparte lader eens de batterij terug opstart of wanneer de omvormer terug het laden op zich neemt? Zodat ik het laden veilig kan uitvoeren.
Paulinha_B
Honourable Member
"Ik spreek Spaans tegen God, Italiaans tegen de vrouwen, Frans tegen mannen en Duits tegen mijn paard." Dixit Carlos V, Römisch-deutscher Kaiser
Het kan aan mij liggen, maar ik vind het een onduidelijk verhaal.
Kan er een schets af van het geheel?
Waar zijn de omvormers parallel verbonden? Inkomend of uitgaand?
Wat vormen ze eigenlijk om? PV-energie naar 230V~ net en/of batterij 48V=?
De batterij wordt niet geladen, maar door wat zou ze moeten geladen worden?
Op zondag 15 december 2024 20:05:50 schreef Paulinha_B:
Het kan aan mij liggen, maar ik vind het een onduidelijk verhaal.
Kan er een schets af van het geheel?Waar zijn de omvormers parallel verbonden? Inkomend of uitgaand?
Wat vormen ze eigenlijk om? PV-energie naar 230V~ net en/of batterij 48V=?
De batterij wordt niet geladen, maar door wat zou ze moeten geladen worden?
Heb de post wat aangepast. Is het nu duidelijk?
Klinkt alsof als je je grens op 20% zet, je je accu niet in zijn diepontlaadbeveiliging laat schieten, en dus alles gewoon blijft werken
Op zondag 15 december 2024 20:24:51 schreef DK:
Klinkt alsof als je je grens op 20% zet, je je accu niet in zijn diepontlaadbeveiliging laat schieten, en dus alles gewoon blijft werken
Nee , ik denk dat dit aan deye zelf ligt.
De batterij stopt met ontladen vanaf 15%. Alleen blijkt deze een soort van sluimer verbruik te hebben van een 45w. Hierdoor geraakt de batterij dus onder de 15% . En dan wil deze niet altijd weer laden . Ik snap het echt niet meer hoe dit kan. Hoe moeilijk kan het zijn wat ik wil... Als er pv power is moet het verbruik in huis gedekt worden en de overschot van energie moet naar de batterij. Als de batterij onder 15% zit als er geen pv power is , dan moet deze gewoon beginnen laden vanaf het net. Blijkbaar is dit zo een moeilijk bevalling.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
had dit onlangs ook bij een klant, stroom was uitgevallen in de nacht, kon je aan eea zien. ik zeg dat dient de PV accu toch over te nemen? die kan daar het hele pand draaien. eh ja dat zou moeten ging het, maar door de lage PV opbrengst stond de accu op 10% en deed dus geen moer. prio dus op accu laden en minstens 70% houden ipv terugleveren zetten anders is de accu snel gaar van leegstand en koude..
als je de accu nu aan 1 omvormer hangt, heb je dan hetzelfde probleem? kan zijn dat er elkaar wat beinvloeden.
kan je de accu hoger zetten? bv 30%. zelf met 20% zou de bms niet direct door sluipverbruik mogen uitschakelen, tenzij 1 omvormer zich niet aan de regeltjes houd (testen met de accu dus op 1 omvormer te hangen). 45W is geen sluimerverbruik meer maar een echte belasting.
een kleine druppellader van 48V geen optie? gewoon om de accu altijd op een minimul te houden?
Op zondag 15 december 2024 20:54:18 schreef testman:
had dit onlangs ook bij een klant, stroom was uitgevallen in de nacht, kon je aan eea zien. ik zeg dat dient de PV accu toch over te nemen? die kan daar het hele pand draaien. eh ja dat zou moeten ging het, maar door de lage PV opbrengst stond de accu op 10% en deed dus geen moer. prio dus op accu laden en minstens 70% houden ipv terugleveren zetten anders is de accu snel gaar van leegstand en koude..
Op 70% zetten is echt wel een no go voor mij. Dat zie ik niet zitten 20% zou echt een minimum moeten zijn. Triest dat dit niet in de omvormers ingebouwd zit.
Op zondag 15 december 2024 20:55:05 schreef fcapri:
als je de accu nu aan 1 omvormer hangt, heb je dan hetzelfde probleem? kan zijn dat er elkaar wat beinvloeden.kan je de accu hoger zetten? bv 30%. zelf met 20% zou de bms niet direct door sluipverbruik mogen uitschakelen, tenzij 1 omvormer zich niet aan de regeltjes houd (testen met de accu dus op 1 omvormer te hangen). 45W is geen sluimerverbruik meer maar een echte belasting.
een kleine druppellader van 48V geen optie? gewoon om de accu altijd op een minimul te houden?
Als ik de batterij maar aan 1 omvormer hang , dan kan ik nooit de batterij optimaal laden want in de voormiddag geeft omvormer 1 het meeste pv power en in de namiddag omvormer 2. Ik kan het als test wel eens doen , deze op 1 omvormer hangen. Maar stel dat het dan werkt? Wat ben ik er dan mee? Een extra lader is idd ook de oplossing waar ik aan dacht . Maar ik zou het veilig willen doen en 2e lader automatisch willen laten inschakelen als de batterij onder 48v komt en boven de 48v moet deze terug uitschakelen.