Hoi,

Wij als studenten van de TU Delft doen onderzoek naar Smart Light systems in gedeelde leefruimtes. Het zou ons enorm helpen als je onze vragenlijst kan invullen als je gebruik maakt van een Smart Light System. Onderstaand de link naar onze vragenlijst (hij is wel in het Engels). Alvast bedankt als je hem invult voor ons!
[knip]

[Bericht gewijzigd door Sine op (15%)]

Does jullie ook onderzoek naar het al dan niet willen/kunnen gebruiken van slimme verlichting?

Voor mij is de hoofdmotivatie om geen slimme verlichting te gebruiken het sluipverbruik. Daarnaast ben ik altijd achterdochtig t.o.v. vanalles wat aan internet hangt.

Beste Kim2001,

Ik zou graag jouw vragenlijst willen invullen, maar mijn huishouden bestaat uit slechts één persoon. Waarom kan ik die optie niet aanvinken (en waarom is de lijst in het Engels opgesteld, je hebt in je openingspost laten zien dat je het Nederlands uitstekend beheerst ;) )?

Maar goed, ik maak geen gebruik van "slimme" verlichting omdat ik zo weinig mogelijk apparaten aan het internet wil hangen. Bovendien kunnen dit soort systemen (al dan niet op een eenvoudige manier) gehackt worden. Ik doe dan ook zo weinig mogelijk online: ik maak geen gebruik van sociale media en ben slechts actief op enkele fora (waaronder dit forum).

Ook hoi.

Ik mijdt goochel als de pest. De machine is de-googled. Daarmee houdt het op...

Smart light systems? Nou ja, doe maar gewoon een schakelaar. Werkt 25+ jaar zonder update, zonder probleem en altijd zonder nadenken. Ofwel: geen toegevoegde waarde, wel toegevoegde kosten, ellende en gedoe.

Ook hier: "hoe minder G hoe beter".

En wat wordt precies bedoeld met "smart light system"? Er zijn tegenwoordig woningen waar alle lichtpunten vanuit PIR worden geschakeld, is het dat?

Iemand anders had het over een verbinding met het internet, zoiets kan ik me niet zo direct voorstellen, en ik zie er ook geen enkele reden of aanleding voor.

Nou ik ben er aan begonnen om een stukje terug te doen voor de maatschappij :) maar ik stop ermee:

Huishouden van 1 kan niet
Ik gebruik geen smartlightning meer en toch moet je er blijkbaar ruzie over hebben
Een stuk over data collection, data sharing..

Het zijn dus wat warrige vragen waar ik overal een verplichte "Other" moet invullen.

geen toegevoegde waarde, wel toegevoegde kosten, ellende en gedoe

Precies!

Ben zelf meer van het principe, 'Keep It Simple, Stupid!'

De ellende van al die 'smart'-apparatuur is dat het me veel meer moeite kost om een 'smart' ding te laten doen wat IK wil. Een aan/uit-schakelaar is simpel en blijft staan in de stand waarin ik hem zet. Met 'smart'-apparatuur daarentegen blijft het altijd worstelen. En over 10 jaar (of 5 jaar?) is alle smart-apparatuur verouderd, achterhaald, niet meer leverbaar, werkt de app niet meer (fat chance dat die überhaupt werkt op m'n dumbphone!), etc. En daarnaast blijf ik graag zelf baas over m'n apparatuur, zonder dat ik me zorgen hoef te maken over achterpoortjes, hackers, data-diefstal, etc.

Tenslotte, ik ben zelf graag 'de slimste' in huis. Wens wat dat betreft niet beconcurreerd te worden door 'smart' apparaten....

Doet me een beetje denken aan de mop van de eerste-jaars student informatica, die op z'n voordeur een hypermodern electronisch deurslot monteert, want modern en veilig! Daarna een tekening van de voordeur van dezelfde student, maar nu laatstejaars: volgehangen met mechanische sloten. Het electronisch slot in geen velden en wegen meer te bekennen ;)

Tenslotte: aan enquetes en vragenlijsten doe ik uit principe niet mee. Nothing personal. Maar hoop wel dat je verder succes hebt met het onderzoek.

Onderdelen van m'n permanente elektrische instalatie moeten ofwel zeker 25 jaar meegaan, ofwel 25 jaar lang repareerbaar zijn met beschikbaarheid van onderdelen. Lichtknopjes van ruim ouder dan ikzelf bedien ik nog met enige regelmaat.

Nu een via m'n telefoon bediend iets hebben, en ofwel over 3 jaar een nieuwe telefoon moeten kopen omdat de app niet meer werkt, ofwel over 5 jaar compleet nieuwe apparatuur moeten kopen omdat de app niet meer wordt ondersteund door de maker en niet meer te downloaden is op een nieuwere telefoon, daar heb ik geen zin in.

Als ik iets wil, dan graag met een universeel protocol (bijvoorbeeld het antieke X10 om maar wat te noemen) en benaderbaar vanuit Firefox, waarvan je ook een kopie lokaal op een servertje kan laten draaien als de maker van het geheel er mee gaat kappen.

Op dinsdag 17 december 2024 15:17:35 schreef Paulinha_B:
Ook hier: "hoe minder G hoe beter".

En wat wordt precies bedoeld met "smart light system"? Er zijn tegenwoordig woningen waar alle lichtpunten vanuit PIR worden geschakeld, is het dat?

Iemand anders had het over een verbinding met het internet, zoiets kan ik me niet zo direct voorstellen, en ik zie er ook geen enkele reden of aanleding voor.

Geeen licht! Het enige wat ik kan verzinnen is een kachel een tijd voor aankomst aanzetten zodat het lekker warm is. Niet iedereen heeft een vast schema, want dan volstaat een tijdklok evengoed.

Maar goed, studenten zoeken een opdracht dus begrijp ik wel dat het punten oplevert. Ze hebben waarschijnlijk meer vangst op een mediatech site zoals Tweakers, dat zit vol met domotica lovers.

Beste Kim,

Dit soort enquêtes graag enkel in overleg.