Van mijn Weller soldeerstation, type WECP Temtronic, werkt de temperatuurregeling niet meer. Bij onderzoek blijkt de temperatuursensor defect te zijn. Op internet is deze sensor niet meer te verkrijgen. Kan iemand mij aangeven wat voor type sensor element hierin zit? Is het een NTC, PTC, PT of thermokoppel?

Echt de sensor stuk of een draadbeuk, dat komt ook nog wel eens voor.

En anders deze?
https://www.okaphone.com/artikel.xhtml?id=399605

Volgens mij past deze (wel duur, weet niet of dat lonend is voor zo'n oude bout:)
https://www.conrad.nl/nl/p/weller-52641099-thermosensor-813256.html

Dit element is nogal prijzig, maar weet iemand wat voor sensor hierin zit?

Thermokoppel lijkt me niet, die herken je zo. Je zou misschien een 10k potmeter kunnen monteren dan kun je zien wat het bereik moet zijn en of het een PTC of NTC is.
Hoe ziet het er uit en heb je al geprobeerd de weerstand te meten?
Is het geen draadbreuk?

Er zijn diverse modellen WECP 82, WECP 20 ect. Heb je de PTC aansluiting doorgemeten op de bout zelf? Graag meer info en/of foto's. Je koopt zomaar het verkeerde onderdeel. Overigens staan er op MP vaak tweedehand stations werkend, voor een lagere nieuwprijs als een bout met sensor.

LR20 boutje
Ik meet 24 Ω bij 20 °C
53 Ω bij ongeveer 400 °C

LR 20 boutje verwarmingselement 11 Ω en de sensor meet 22 Ω bij kamertemperatuur.
Dat boutje zit bij een Weller WECP 20 (met digitale uitlezing) , WECP COD 3 en de voorloper in rechthoekige (Magnastat) behuizing* met vast opgebouwde soldeerbouthouder.
De blauwe draden zijn van de sensor.

* De opvolger van de Magnastat.

W. Germany :)

Deze wordt volgende maand 45j en nog steeds intact.
Was destijds met +-8000BFr = 200€ ook een flinke duit.
Idd ook 1x draadbreuk van de sensor moeten herstellen
Nooit de bout naast de houder gemikt, de huidige WSP "miniboutjes" liggen regelmatig naast de veerhouder.
De houders zonder veer zijn al helemaal ondingen.

En dan een draad aan de soldeerbout solderen....Dat is een uitdaging als de soldeerbout stuk is ;)

En dan een draad aan de soldeerbout solderen....Dat is een uitdaging als de soldeerbout stuk is

Waar een wil is, is een weg!

Hoe lang m'n Weller WTCP-S (24V/42W) ondertussen meegaat? Geen idee.... maar ik vermoed dat hij ouder is dan ik ben. Hoop nog eens een keer tegen nog zo'n station aan te lopen voor een sympathieke prijs. Het doet alles wat ik er van vraag.

Ik heb op de sensoraansluiting een potmeter aangesloten en bij een instelling van 200 graden meet ik 3000 ohm, bij een instelling van 400 graden is de gemeten waarde 160 ohm. Het zou dus een NTC zijn, maar welke waarde?

Dit is hoe de temperatuursensor er uit ziet.
Vraag aan OXO: heb je ooit gemeten wat de waarde is van de sensor?

Die NTC sensors zijn rond de 24/22Ω bij kamertemperatuur. Je zit vlakbij Okaphone in de stad loop daar naar binnen en die jongens kunnen prima adviseren welke je nodig hebt. Een 5mm type zie https://www.okaphone.com/artikelen.xhtml?groep=434 Ze hebben daar geen glazen types. Maar je kan in de specs vinden hoe heet de NTC mag worden.

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op (16%)]

Vraag aan OXO: heb je ooit gemeten wat de waarde is van de sensor?

Ja... vandaag. :)

De waarden zijn gemeten uit-circuit.
Boven 200°C is de NTC waarde wat lager dan gemeten.
In de tijd van uitzetten, pcb uittrekken en meten is de temperatuur immers al wat gedaald.

Dit station heeft een TFK U106B aan boord.
Er zijn blijkbaar ook WECP stations met SL443A en LM358.
Misschien is daar de sensor 22Ω bij kamertemperatuur...

Klopt, zie de foto van de mijne dat is een Type 52402199 Weller Temtronic.
(foto van 19-12) Het typenummer staat op de zijkant. Ik zal vanavond even kijken wat er op het andere kassie staat.

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op (20%)]

de mijne dat is een Type 52402199 Weller Temtronic.

Die van mij ook... zie foto van 20/12
Enige verschil is het serienummer, hier 01-80 en bij u 04-82.... 2jaar verschil dus.
4 schroefjes en je ziet uw pcb'tje...

Je hebt gelijk, want de meting was van de Weller bout die bij het WECP COD-3 station hoort, mea culpa! Gemeten direct op de bout 1.6MΩ bij 15 graden. Witte aanslag op de pot, hmm.

-voudje

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op (94%)]

Voor zover ik nu info heb kunnen vinden zou de NTC een waarde hebben gehad van 330Kohm.
Ik ga nu met een 100kohm ntc en een aanpassing van de print kijken of de soldeerbout nog te gebruiken is.

Mijn soldeerstation is van 1978.

OXO en ik zitten beide rond de 1.6MΩ

OXO:

datum van dit exemplaar, hierboven ^^^^^^ staat het hele plaatje van de linker zijkant.

En heb geen idee wat voor NTC er in een WECP Temtronic boutje zit uit jaargang 1978. Het IC in dit station heeft geen opdruk maar als u een plaatje opload kunnen we misschien afleiden of de componenten anders zijn op de print van OXO en ondergetekende. De PCB kan uit de connector om een scherpe foto te maken!!

edit: de blauwe tantalium elco op de print van OXO niet af fabriek gemonteerd.

Als we mss een foto kunnen krijgen van TS zijn pcb'tje?

De instel P-meter heeft een waarde van 1M5 en is met grijze draadjes aangesloten. :)

De tantaal is zo origineel als maar kan... de minieme pads van de pcb nodigen niet uit om te desolderen.

Het IC is hier trouwens ook blank en ik vraag me af waar ik ooit de info heb gehaald dat dit een TFK U106B is?

Oeps, foutje. Direct op de NTC in de bout zelf gemeten en die is 1M6.

En dan kom ik via mijn eigen postings op CO weer dezelfde link tegen, heel verhelderend!!

https://www.mikrocontroller.net/topic/355755

Ik had een tijd terug een Philips desoldeerstation waar ooit een Weller desoldeerbout aan zat. De temperatuurregeling was een zelfgebouwd printje, met ook een U106BS. Dat zou dan kunnen kloppen.