Beste forum
Ik heb een AEG micromat- combi mod. KM 840300-M type. 72ENC05AG.
Als ik de heteluchtoven aanzet op bijvoorbeeld 180 gr. dan valt binnen enkele
minuten de aardlekschakelaar uit.
Als ik de oven instel op 90 gr. dan duurt het bijna 10 minuten voor de aardlekschakelaar
uitslaat wie kan mij helpen

Draai eerst eens stekker om in stopcontact, vaak dat probleem dan weg is. Dit komt omdat er langzaam vocht in element kruipt door te weinig gebruiken... Maar in ieder geval heeft 1 van de elementen aardsluiting..

Verwen jezelf. Koop een nieuwe. Om het probleem te verhelpen moet het ding toch uitgebouwd worden. Ook om die stekker om te draaien moet het ding eruit. Denk ik zo maar.

Het kan ook zijn dat enkel de warme lucht gebruikt wordt en dat het probleem in de onderwarmte zit die nooit gebruikt wordt. Gewoon los koppelen lost dan ook veel op. Dus, kort, eerst diagnose dan kunnen er oplossing gevonden worden. Vuilbak is nog niet direct het advies.

En klopt het opgegeven type wel? Ik krijg allerlei andere ovens te zien, met de vraag erbij of er in plaats van KM 840300-M KM 8403001M bedoeld word.

Dank voor de reactie heb de stekker gedraaid maar dat helpt niet
De oven is inderdaad 5 jaar niet gebruikt maar heeft steeds droog en verwarmd
Gestaan in in keuken dus dat met vocht zou een optie kunnen zijn
Maar dat moet ik dus uitproberen door de oven enkele malen te laten verwarmen
Ik ga dat proberen en contact jullie als ik meer weet
Alvast mijn dank

Extra info betreffende verlies gevende verwarmingselementen

https://www.circuitsonline.net/forum/view/153954

Sorry het typenummer moet inderdaad KM 8403001M zijn

Dan openen en de defecte element opsporen...

Op zaterdag 21 december 2024 18:42:46 schreef mvdk:
Verwen jezelf. Koop een nieuwe. Om het probleem te verhelpen moet het ding toch uitgebouwd worden. Ook om die stekker om te draaien moet het ding eruit. Denk ik zo maar.

De een heeft geld zat, de ander is 900 Eu best veel geld...