EricN
Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
Ik heb hier een bauknecht oven uit 1996 en die is ongebruikt. Restaurantgangers blijkbaar. Nu geeft deze verlies. Dit is normaal. Meestal koppel ik de aarding los en laat de oven dan eens goed doorwarmen op alle standen. Eventueel met herhaling(en) dit lost in vele gevallen al veel op. In langdurig niet gebuikte gevallen Zoals deze helpt dit meestal niet. Nu heb ik hier eens wat mee liggen experimenteren. De uiteinden die normaal niet warm worden mee laten verhitten. Gelijkstoom op aansluiting en behuizing om electrolyse te verkrijgen. Langdurig verhitten op hoge en lage temperatuur...
Nu heb ik eens 1 herdnekkig geval open geslepen en aan de witte isolatie inwendig is er brandschade. Vandaar dat het niet betert dus. (Zie foto's) het vocht zoekt de koudste plaats. Dat is aan de uiteinden. Condenseert daar en maakt via de verliestroom inwendig een brandje/feestje.
Zijn er andere mogelijkheden die wel helpen hier mee? Mijn gedacht was een opening (zaagsnede) net achter de witte aansluitisolatie zodat vocht wel weg kan tijdens verhitting en dan nadat het verlies weg is dan de opening terug dicht te maken met hoge temperatuur silicone.
Iemand al macguyver gewijs hier ervaring mee? Of gewoon 3 nieuwe er in?
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
ongebruikte ovenweerstanden
Ik moest eerst even doorlezen, want ik begreep het niet erg... 
Blijkt het over oven elementen te gaan. (een weerstand is heel wat anders)
Als je een werkende oven hebt die groot genoeg is kun je de elementen daar in 'droogkoken'. (dat duurt wel even, want vocht eruit gaat een stuk lastiger als erin)
Je moet ze in ieder geval verhitten zonder er spanning op te zetten...
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Weerstand is algemeen beschaafd vlaams 
Ik zou ook zeggen, verwarmen zonder ze onder spanning te brengen.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Als 2e (iets minder goede) oplossing kun je ze aanzetten op een lagere spanning van bijv. 48v voor een tijdje, tot het vocht weg is...
Arco
Special Member
EricN
@arco. Ja.weerstand. is vlaemsch zeker? 
Heb je het ook al geprobeerd?(zowel in oven als laagspanning) Hoe lang zou dat moeten duren eer vocht door waterdicht metaal getrokken is? Uren, dagen? Welke temperatuur? 150-180-220...?Vandaar mijn idee om een opening te maken. Om het proces te bespoedigen. Zit dan wel met dat gat achteraf.
Ik had al eens getest op laagspanning een paar dagen maar ik vermoed dat het brandje binnenin al gebeurt was toen want dat hielp namelijk niet.
Arco
Special Member
Vocht komt of gaat niet 'door' het metaal, maar neemt de weg van de minste (mechanische
) weerstand, dus langs de keramieke afsluiting aan het eind.
Als de temperatuur hoger als 100 graden is wordt de druk in het element bij aanwezigheid van vocht ruim hoog genoeg om dat vocht naar buiten te drukken.
Gat boren hoeft niet: als het vocht erin kon komen, kan het er ook weer uit...
Verhitten in een oven heb ik wel vaker gedaan.
Arco
Special Member
Ik heb toen een half uurtje op 200 graden gedaan, maar het zal ook afhangen van de hoeveelheid vocht die erin zit.
Als je een goede ohmmeter of megger hebt kun je natuurlijk voor en na de 'behandeling' meten hoe het ervoor staat...
Als het vocht in stoom verandert, zet het meer als 1600x uit, dus druk krijg je genoeg...
ben ik nu niet mee, of? maar als historische vonkoverslag en de gevolgen daarvan op de ooit natte plekken dicht bij de aansluitingen de oorzaak zijn van het lekken, dan gaat nu uitdrogen toch niet meer helpen? de kruipsporen zijn er nu eenmaal.(andermaal.. verkocht! )
Ik had dat laatst ook met een oven, maar dat was (blijkbaar) weinig verlies en die heb ik kunnen drogen door hem gewoon een paar keer met een ander warmte-element te verwarmen. Dat vulsel is blijkbaar magnesiumoxide, en hygroscopisch. Maak dus geen gat in zo een element, want dan zit je elke keer dat je hem een paar dagen niet hebt gebruikt met het probleem. Als het vocht er niet uit komt door een uurtje of zo te verwarmen ben je toch al zuur en kan je McGyveren tot je een ons weegt, maar dan is je element afgeschreven. Het soort schade dat je toont ga je niet kunnen repareren met verwarmen. Heb je een meting gedaan van de grootte van het lek? Mijn aardlek reageerde alleen intermitterend met een enkel element, dus dat zal dan niet veel meer dan 25mA zijn geweest.
PS Bij een kleine lek en in beschermde omgeving kan je overwegen gewoon de aarde niet aan te sluiten, het zal dan de behuizing nauwelijks corroderen.
[Bericht gewijzigd door Kruimel op (10%)]
Arco
Special Member
EricN
Ja,de foto is mss verwarend. Dat is uit een verder verleden toen ik nieuwsgierig was waarom het niet beterde. Daar is toen uiteraard een nieuwe in gegaan.
Ik ga in het weekend het experimentje in de oven eens uitvoeren en laat zeker de resultaten weten.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Tijd-op-200....
De dampdruk van water is ENORM bij 200 graden. Vandaar dat chips "popcorn" gaan nadoen als er te veel water ingetrokken is en je gaat ze reflowen bij 260 graden.
Maar omdat die dampdruk zo hoog is verwacht ik dat inderdaad een (half?) uurtje op 200 gewoon moet werken.
EricN
Als het 1 druppel water betreft dan is dit genoeg om verlies te maken. In een kleine maiskorrel heeft die uitzetting dan effect maar in een groot verwarmingselement verwacht ik geen hoge drukopbouw van een druppel water.
Arco
Special Member
Het element is zo goed als helemaal gevuld met verwarmingsdraad en isolatie, er is dus maar weinig vrije ruimte...
En ook een enkele druppel zet 1600+ keer uit, da's toch gauw de inhoud van een wijnglaasje...
Als water de oorzaak is, dan moet je bij 200° toch een weerstandsverschil kunnen meten? al dat water is dan met zekerheid omgezet in niet verzadigde stoom.
maar je had die elementen toch al eens warmgestookt op "eigen kracht" ? of gaat dat over andere weerstanden.
EricN
De experimenten zijn in het verleden gebeurt. Met deze oven heb ik nog niets gedaan maar wil het de gepaste start geven. Vandaar de vraag naar advies. Het 200graden 1u in de oven ga ik zeker eens proberen.
Gelijkstoom op aansluiting en behuizing om electrolyse te verkrijgen. Langdurig verhitten op hoge en lage temperatuur...
Ik begrijp je verhaal niet helemaal. Wil je hier waterstof mee maken ofzo. En daar het water mee weg krijgen?
EricN
Tja. Als verhitten niet helpt dacht ik mss dat de losse modeculen beter door het poreuze metaal zouden raken maar de oorzaak was interne brand dus niets hielp toen natuurlijk.
Arco
Special Member
EricN
@rwk. Zo is het ook. Hittebestendig materiaal is poreus. Dus ook het metaal is poreus. De ganse weerstand vult zich gelijkmatig met vocht. Een zeer licht verlies treed op. Dan gaat de verwarming aan en de eerste 5cm zit de interne aansluiting en wordt dus niet warm. Al het vocht vlucht naar daar en de ophoping daar zorgt voor groot verlies. Vandaar dat het verlies groter is na opwarming. Is er vocht en verliesstroom genoeg dan schiet inwendig de aansluiting in de fik en is het een verloren zaak. Vadaar dat doorhitten door de aarding los te koppelen niet altijd het gewenste resultaat heeft. Meestal sta je bij een klant en heb je de oven uit elkaar liggen. Een uurtje in een oven doorwarmen zit er dus niet in.