Halo ik heb een probleem met mijn Laptop Acer ver 8.1 die heeft
altijd nog goed gewerkt en ik wil deze morgen mijn wachtwoord
inzetten maar het gaat niet, mijn eerste gedacht was numlock
in drukken maar het ging niet wat is er gaande ? heeft iemand
dit al mede gemaakt ?

Staat Caps-Lock in de juiste modus?

Krijg je een foutmelding?

Van een van onze oudere gemotiveerde leden laten "we" het toe dat er zo nu en dan een zuiver softwarevraagje tussendoor komt, maar dit is echt een Tweakers vraagje.

Mods zijn kerst aan het vieren, misschien geeft iemand nog antwoord als je vlug even vermeldt welk operating system je gebruikt en welke herstelopties je dan wellicht hebt.

Betreft uw vraag Staat Caps-Lock in de juiste modus? Ja
Krijg je een foutmelding? Neen dat kan niet omdat ik mijn wachtwoord niet
kan inzetten?
DK wat bedoelt u met Ransomware ?
Het is een oud toestel Windows 8.1 en die werkte nog goed tot deze morgen , ik heb deze nodig voor mijn camera's.

Op donderdag 26 december 2024 16:28:07 schreef DK:
Ransomware

Ransomware vraagt om een ransom (losgeld). Daaraan herken je het. ;)

Is de batterij voor het CMOS geheugen niet leeg?
Wat is het type/model laptop? (acer heeft er nogal wat)

Als je helemaal niks kunt intoetsen kan het ook zijn dat er een toets blijft hangen...

[Bericht gewijzigd door Arco op (30%)]

Als er niks verschijnt als je typt dan werkt ofwel je toetsenbord niet of is stuk. Als ook muispijltje niet beweegt dan hangt je PC.

Een goede test is kijken of met de CapsLock toets het ledje aan of uit gaat, dan werkt je toetsenbord en computer goed. Gebeurt er niks dan is je toetsenbord stuk of je computer hangt en reageert niet meer.

[Bericht gewijzigd door CrossFireX op (44%)]

Ik zou eerst kijken of er voor elk karakter een puntje verschijnt. Mogelijk is je toetsenbord stuk, waardoor er één letter niet werkt, of je hebt per ongeluk een andere toetsenbord instelling geactiveerd, waardoor een leesteken niet is wat je verwacht. Bij sommige leestekens zal Windows wachten op de volgende letter om er een accent van te maken; je krijgt dan geen puntje voor het leesteken. Door na het leesteken op spatie te drukken krijg je alsnog het leesteken apart.

De kap eraf halen en de bandkabel van het keyboard los en weer vastmaken kan ook helpen. Of opnieuw je OS vanaf bootable media installeren.

OS opnieuw installeren is wel erg rigoureus, en voordat je de laptop open gaat maken zou ik het een USB toetsenbord vaststellen of het probleem wel in het toetsenbord zit.

Misschien eerst uitzoeken of het hard of software is. Ik weet niet of Rapperder handig met computers is....

Beweegt je muispijltje nog wel? Als je geen beweging ziet op je scherm dan hangt het zaakje vast... Zeker als ook de CapsLock niet werkt.

[Bericht gewijzigd door CrossFireX op (16%)]

Of je batterijtje van je draadloze muis is leeg. Of je draadloze muis is in slaapstand gevallen en dan moet je op een knopje drukken.

Op donderdag 26 december 2024 16:09:06 schreef Rapperder:
Halo ik heb een probleem met mijn Laptop Acer ver 8.1 die heeft
altijd nog goed gewerkt en ik wil deze morgen mijn wachtwoord
inzetten maar het gaat niet, mijn eerste gedacht was numlock
in drukken maar het ging niet wat is er gaande ? heeft iemand
dit al mede gemaakt ?

Stekker uit wandcontactdoos halen. Accu verwijderen. Paar minuutjes wachten. Accu terugzetten. Eventueel stekker in wandcontactdoos plaatsen en computer opnieuw opstarten. Met een beetje mazzel doet hij het weer.

[Bericht gewijzigd door ohm pi op (69%)]

Het kan ook zijn dat er op een of andere wijze een alternatief keyboard is geselecteerd, dat kun je voorzover ik weet doen voordat er een wachtwoord ingegeven wordt...

Heb ik eens meegemaakt met een griekse vriendin, ik had het keyboard op US gezet om iets te kunnen doen op haar laptop; toen zij opnieuw wilde inloggen ging het niet meer.
Gelukkig was er een kenner in de zaak die dat heeft opgelost.

Kijk in de BIOS of je wel iets kunt typen.
Mogelijk kun je in de BIOS komen door na het verschijnen van het Acer logo op DEL of F2 te drukken.

:P

Keyboard not found - Press F1 to resume

Als dat keyboard niet werkt dan kan je via een los USB keyboard wel typen. Heb zoiets eens gehad bij een installatiescherm van Windows waar het laptop keyboard niet werkte wegens een fout. Na installatie van het OS en booten werkte het keyboard weer.
USB KB's koop je al voor €6

edit:
@FET haha! General failure was ook een mooie, wtf is General Failure and what is he doing on my computer?

Met het verschil dat F1 ook gewoon werkt in de meeste gevallen (wel eerst even het stekertje erin doen).

Bij windows XP kon je met de toets ESC om het wachtwood heen, probeer dat eens.

Op donderdag 26 december 2024 22:14:21 schreef revado:
Bij windows XP kon je met de toets ESC om het wachtwood heen, probeer dat eens.

Nope, dat was W95.

Naast CAPS lock heb je ook nog een NUM lock op veel laptops. Dan worden een aantal toetsen cijfers in plaats van letters.

Op donderdag 26 december 2024 23:29:38 schreef henri62:
[...] Nope, dat was W95.

Ja, je hebt gelijk.
Is ook al weer zo lang terug...
Er was ook een optie om een .pwl file te verwijderen.
Even zoeken op internet.

Misschien nog een truukje voor Rapperder:
Sluit een gewoon USB toetsenbord aan , start de laptop en probeer daar het wachtwoord op in te geven.

[Bericht gewijzigd door revado op (21%)]

Er zijn ondertussen genoeg tips gegeven, anders op https://www.helpmij.nl/forum/ vragen.