Hallo, mijn vraag is simpel; Hoe verdeel ik alle wcd's en lichtpunten in m'n huis over de groepen?
Ik heb voorheen als elektromonteur in de bouw gewerkt dus het aanleggen van een installatie vanaf de groepenkast is geen probleem. In die tijd kreeg ik een tekening en daar was alles dan al op aangegeven en van tevoren op de juiste manier verdeeld dus ik heb me daar nooit mee bezig hoeven houden.
Nu ben ik bezig met het verbouwen van een oude opslagloods naar een woning. Ik heb zelf de installatie uitgedacht en getekend, ik zit nu alleen met hoe verdeel ik alles netjes.
Ik weet maximaal 3500W per groep van 16A. Per WDC 200W rekenen en per lichtpunt 100W.
Advies vanuit de NEN1010 is geloof ik maximaal 8 WCD's per groep.
Wat ik nu niet zeker weet is; reken ik elk WCD als 1, of mag ik elke set van 2 of 3 WCD's ook als 1 rekenen?
En als ik een set van 3 als 1 mag rekenen wat is dan het maximum aantal WCD's in een set?
Hetzelfde mbt lichtpunten; wanneer ik bijvoorbeeld de 3 lampen, met elk een eigen centraaldoos want ik wil geen plakgoot langs m'n plafond, boven de eettafel via 1 schakelaar schakel zijn dit dan 3 lichtpunten of mag ik het als 1 rekenen?
Graag hoor en leer ik hoe ik dit daadwerkelijk het beste kan aanpakken.
Alvast bedankt,
Marc
een 2- of 3 voudige wcd telt gewoon als 1.meerdere lichtpunten door 1 schakelaar geschakeld geldt als1.zorg wel dat niet de hele verdieping op 1 groep staat, anders zit je in het donker als de groep uitvalt,,dus de vertrekken mixen.
Dankjewel Mel,
Mijn idee was ook om het zo te verdelen dat wanneer er 1 groep uit gaat niet gelijk een deel van het huis helemaal zonder zit.
Als ik een 3 voudige wcd als 1 mag rekenen, mag ik dat dan ook met een 6 voudige?
Ergens is dat wel gek want 3 wcd's onderling doorverbonden mag ik als 1 rekenen. En wanneer ik ze alle 3 vanuit de centraaldoos een aparte leiding geef mag ik ze niet als 1 rekenen, maar ze zijn net zo goed met elkaar doorverbonden. In beide gevallen zijn ze toch parallel met elkaar verbonden?
Leuk gebruik van de Wet van Ohm trouwens 
het aantal WCD's is nog niet eens zo van belang
de verwachte belasting is dat wel
in je woon / slaapkamer trek je zeldzaam grote stromen, dus daar kun je praktisch alles gewoon doorlussen
achter je keuken of bij je wasmachine etc kan 3 wcd's doorlussen al over de limiet zijn
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
'Bewoonde' ruimtes worden meestal over 2 groepen verdeeld, om te voorkomen dat één gesprongen groepszekering de hele boel in het donker zet...
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
en dan ook rekening houden met grote vermogens, die mogen niet op de algemene groepen. gaat men verwarmen met kachels, dan beste daar een aparte groep voor maken per ruimte. eea van vermogen voor verwarming hangt ook van de grootte van de ruimte en isolatie af. boiler voor douche ook apart, keuken wat aparte groepen.
benleentje
Golden Member
HEt gaan niet om een WCD maar om een WCD voor algemeen gebruik waar ke 200W voor mag rekenen. Als je al weet dat daar en daar je stereo of TV meubel komt dan kan je rekening houden met dat vermogen.
En verder is het ook een beetje logisch denken. Als je ergens denkt 6 wcd's nodig te hebben doe je dat om een reden en dat weet je waarschijnlijk ook wel ongeveer wat daarop komt. MEt 6 WCD is de kans dat je over de 200W gaat ook een stuk groter ik zou zelf dat al 2 algemene wcd's beschouwen.
Het is handig om per verdieping 2 of meer verlichtingskringen te maken. Als je bv 3 verdiepingen hebt mag je links en rechts van je woning elk op een eigen lichtkring zetten.
Maar let ook op je ALSen. Daar moet je er minimaal 2 van hebben en dat kan je ook voor links en rechts van je woning doen. Je lichtgroepen kan je dan ook het beste over de ALSen verdelen
Wordt er nog gekeurd tegenwoordig?
Vroeger kreeg je geen stroom als de installatie niet was goedgekeurd.
Naar mijn mening heb je nooit teveel wcd's in een ruimte. Als je in een ruimte niet genoeg wcd's kan plaatsen ivm NEN1010 eisen, dan kom je heel snel in de situatie dat de gebruiker allemaal wcd-slofjes al of niet in serie gaat gebruiken. Dan maar een wcd'tje teveel.
benleentje
Golden Member
IN NL word al heel lang niet meer gekeurd in ieder geval nooit door je energie leverancier. Heel soms word er voor speciale doeleinden als je bv in een monument woont er wel eens naar een keuring gevraagd.
Hier word pas achteraf gekeurd nadat er iets ernstig is fout gegaan.
mvdk
Golden Member
Was bezig een antwoord te brouwen, doe iets verkeerd, alles weg.
Vroeger gold 1 wcd per 5 vierkante meter. Ooit in een discussie met een collega, hij was installatie inspecteur, dit doorgepraat. "Ach, die doehetzelvers, das geen probleem. Bouwers, die argumenteren "dit is kastruimte."" Om daarmee stopcontacten, sorry, wcd's uit te sparen.
In Zuid Afrika mag je blij zijn als er in een kamer van 25 vierkante meter één stopcontact zit. Het gebruik van snoeren en verdeeldozen is daar dan ook een issue.
Terecht dat ohm pi daar op wijst, het word/werd in de 1010 ook terloops genoemd, dat er voldoende wcd's moeten zijn op goed gekozen plekken om daarmee het gebruik van snoeren en verdeeldozen te voorkomen.
Maar ja, de vrouw heeft ook wensen en ideeën..