Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Der NRC publicert momenteel een heel interessant artikel over Guitaar-/muziekversterkeing.
Voor abonnees hier de link:
https://www.nrc.nl/nieuws/2024/12/27/de-hele-top-2000-past-in-een-mosg…
Anderen kan ik een kopie doormailen.
Alle audiobuizen Alle EL34-en, EL5xx-en kunnen 'in de aanbieding'
Gooi ze aub NIET in de glasbak
; er blijven genoeg liefhebbers over

@Mods, waarom werkt de onderlijning e.d. niet meer??fout gevonden, stond een paar regels hoger
- Typo in titel graag corrigeren
FastFolkert
Es wäre gut Bücher kaufen, wenn man die Zeit, sie zu lesen, mitkaufen könnte. (Arthur Schopenhauer)
Als eigenaar van diverse Marshall en Fender versterkers (EL84, EL34 en 6L6), heb ik wel belangstelling in het artikel.
Helaas lees ik een andere kwaliteitskrant, dus een foto zou welkom zijn, dank!
@FastFolkert: https://archive.is/R4VFw
FastFolkert
Es wäre gut Bücher kaufen, wenn man die Zeit, sie zu lesen, mitkaufen könnte. (Arthur Schopenhauer)
Dank voor de link, geachte collega 
Het bandje van mijn zoon speelt met zo’n Kemper. Klinkt prima hoor, maar je hebt toch het gevoel, en beeld, dat je met een computer op het podium staat….
Pas heb ik ook nog zo’n Zoom GX3 multi-effect gehad. Met -tig versterker- en speakermodellen erin. Patches maken en pielen. Maar het is het net niet voor mij. Afgelopen zomer 1x mee opgetreden en je trapt je het leplazerus om de goeie patch tevoorschijn te toveren
. Dus die is weer via Marktplaats verkocht.
Als ouwe l*l blijf ik toch bij mijn ouwe buizenbakken, met hooguit een paar trapdoosjes voor een beetje chorus of zo. Inprikken en gaan. 
Aardig gebalanceerd artikel 
Ik heb er moeite mee dat er "AI" in de topictitle staat. Dit onderwerp komt in het artikel niet voor en heeft hier m.i. niet mee te maken. Mijn verzoek is het te verwijderen.
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Fripster, ben jij een fan van King Crimsons Robert Frip?
Ik heb een Frender Champ, Twin reverb en een Vox pathfinder 10. Mijn effecten pedaal heeft ook een zwik amp-modeling aan board en het resultaat is zo goed dat ik meestal via die Bosch ME-80 over een mengpaneel en active studio boxen speel. De Fenders ga ik verkopen, de Vox hou ik want die klinkt ook zacht geweldig en trekt nauwelijks stroom. De 130W Twin Reverb gebruikte ik vroeger om mee op te treden. De 5W Champ was voor huiskamer gebruik.
FastFolkert
@Fred, zo’n Twin is idd. veel te luid, zeker zonder MV, ook voor op het podium.
Ik speel in een 60s-70s coverbandje en afhankelijk van de zaal/ binnen of buiten, gebruik ik een 30 Watt Marshall tweekanaals buizencombo, of soms zelfs een 5 Watt éénkanaals EL84 versterkertje.
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
@fred101: Neen, ben meer een Synth man (Tangerine Dream, JMJ, Vangelis). Naam komt uit het verleden toen Radio Veronica nog een "Internet item" had tijdens de uitzendingen (rond 1995). De jingle hiervoor klonk als "FRIPPIE!". Dus eerst was het "frippie", en later is dit verworden tot "fripster". Later kwam ik er achter dat een fripster een "fratboy hipster" zou moeten zijn. Maar dat ben ik dus niet
. Maar toen was ik al "fripster' en dat is zo gebleven...
Hier een interview met Bert Meulendijk:
https://youtu.be/fdg_6D8hd6A?si=_6NK1YkXS4JTTwU2Ik doe het op een oude Peavey TNT130 met mijn Cort GB74 en mijn Epiphone Thunderbird.
blackdog
Golden Member
Daar de mens het noodzakelijke niet kan volbrengen, streeft hij naar het overbodige (Goethe)
Hi,
Mijn 2-cent
Ik vind het triest dat de meeste creativelingen vaak alleen maar bezig zijn met "Hun Sound".
Als ik maar zo'n versterker heb, of die guitar, viool of noem maar op, komt vrij goed overeen met de audiofools.
Dit i.p.v. dat ze hun kunsten verder ontwikkelen.
Je kwaliteit uit een doosje, ja me rug op, parasiteren op andermans kust is het, dit d.m.v. een audio DSP, toppy! je klinkt als "The Edge" van U2, helemaaaaaal geweldigggg, je bent zo goed!
Net als al die Apen die met Autotune bezig zijn, allemaal eenheidsworst.
Als er intresse is in hoe iets kan klinken als er normaal gedaan wordt, dus muziek gemaakt, pak deze platen van van David Bowie er bij Hunky Dory en Aladdin Sane.
Of misschien de eerste CD van deze albums, zeker niet de latere CD's die dynamisch om zeep zijn geholpen door de marketeers.
Het gaat mij niet specifiek om David Bowie, maar om de kwaliteit die er te horen is, alles is los van elkaar en geen moderne plat geslagen pannekoek.
En ja en zit leven in die muziek, het is niet allemaal perfect "getuned".
Wat mij betreft is dit een voorbeeld dat de oudere manier van opnemen en het hele traject er na een stuk beter is, dit voor de meeste muziek.
Oja, denk vooral niet dat je nu weet waar ik naar luister, dat kan 40 jaren muziek zijn, disco hits, rare stampende house,
Ramstein, Tory Amos, Chopin, 60 jaren Soul, Joy Divison, Comsat Angles, enz.
New order is ook een band waar ik regelmatig naar luister, dat is me een partij slecht bewerkt... 
Groet,
Bram
Het nadeel van die "moderne"muziek is dat het allemaal hard moet. hoe harder hoe beter. Er zit overal veel compressie in, en alles wordt zwaar overstuurd..Geluid mixen is een vak..
En Fred ,als je die Fender reverb weg doe, denk dan aan mij 
Jeroen
Moderator
Op zaterdag 28 december 2024 10:00:47 schreef Tidak Ada:
@Mods, waarom werkt de onderlijning e.d. niet meer??
Er zit een fout in je UBB code.
@revado hierboven staat de link, oogje kapot?
Inmiddels ook hieronder.
Op zaterdag 28 december 2024 10:59:21 schreef fripster:
@FastFolkert: https://archive.is/R4VFw
Er staat ook een interessant artikel in de link over de teloorgang van Intel. Ik wist niet dat Nexperia Chinees is!
Hmm 'Audio' Mijn eerste effectbouwsel was een tremelo. Dat werkte met een LDR in de signaalweg en een 5W rijwiellampje als regelbare knipperlamp. Het was bedoeld om een soort vibrato effect te maken, want dat deden de grote jongens met een hendel op de gitaar. Bij vibrato treedt toonhoogte verschil op en bij tremolo veranderd de geluidsterkte. Hey, en ik speel geeneens gitaar!
En ja buizenversterkers zijn zwaar, maar artiesten hebben daar roadies voor die zich de blubber mogen tillen. Voor amateurs zal dat wat anders zijn. Dat Status Quo in de nieuwe bezetting ook met een imitatie gitaar kastje speelt vind ik wel bedroevend. Zo klonken ze zonder
https://www.youtube.com/watch?v=3-Ng1iqVlB8
Telecaster on steroids
Er zijn ook nog artiesten die live spelen zonder effectpedalen en gitaardemons Ze touren nog steeds 
Marty Stuart met band https://www.youtube.com/watch?v=Cx_l9kLxycw
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Op zaterdag 28 december 2024 11:12:34 schreef Aart:
Aardig gebalanceerd artikelIk heb er moeite mee dat er "AI" in de topictitle staat. Dit onderwerp komt in het artikel niet voor en heeft hier m.i. niet mee te maken. Mijn verzoek is het te verwijderen.
Helaas heb ik vannacht half slaperig het artikel beluisterd en vanochtend dacht ik dat ik inderdaad iets van AI gehoord te hebben.
Dat staat in ieder geval niet in de gedrukte tekst. Toch vermoed ik dat AI hier een grote rol speelt ondanks dat het niet in de geschreven of gesproken tekst voorkomt.
Iets van moeder, gedachte en wens 
Tidak Ada
Op zaterdag 28 december 2024 13:08:35 schreef Jeroen:
[...]
Er zit een fout in je UBB code.
Bedankt Jeroen gecorrigeerd (zie openingspost) Zou je het AI uit de titel willen verwijderen?
Tidak Ada
Op zaterdag 28 december 2024 10:56:42 schreef FastFolkert:
Als eigenaar van diverse Marshall en Fender versterkers (EL84, EL34 en 6L6), heb ik wel belangstelling in het artikel.
Helaas lees ik een andere kwaliteitskrant, dus een foto zou welkom zijn, dank!
Zou je mij je mailadres willen doorgeven? Dan kan ik je de pdf doorsturen.
Het mijne staat in mijn profiel.
Groet,
T.A.
Op zaterdag 28 december 2024 12:41:02 schreef blackdog:
Ik vind het triest dat de meeste creativelingen vaak alleen maar bezig zijn met "Hun Sound".
Als ik maar zo'n versterker heb, of die guitar, viool of noem maar op, komt vrij goed overeen met de audiofools.
Dit i.p.v. dat ze hun kunsten verder ontwikkelen.Je kwaliteit uit een doosje, ja me rug op, parasiteren op andermans kust is het, dit d.m.v. een audio DSP, toppy! je klinkt als "The Edge" van U2, helemaaaaaal geweldigggg, je bent zo goed!
Net als al die Apen die met Autotune bezig zijn, allemaal eenheidsworst.
Ben ik totaal niet met je eens om het met autotuners te vergelijken, een gitarist die zijn eigen sound zoekt moet nog steeds kunnen spelen, de versterker of speaker maakt dat echt niet beter, zeker met die bak overdrive moet je kunnen spelen want alles, dus ook je fouten, hoor je.
Autotune is gewoon voor matige zangers die vals zingen, die kan je daarmee corrigeren, is echt heel wat anders.
Ben het wel eens over de platgeslagen dynamiek, gelukkig zijn er nog oude rockers die daar niet zo aan meedoen, luister bv naar het nieuwe album van Deep Purple = 1, daar zit nog wel wat dynamiek in.
fred101
Golden Member
Op zaterdag 28 december 2024 13:46:04 schreef RAAF12:
[...]
Er zijn ook nog artiesten die live spelen zonder effectpedalen en gitaardemons Ze touren nog steedsMarty Stuart met band https://www.youtube.com/watch?v=Cx_l9kLxycw
Nooit geweten dat er ook hair-country was (zoals hair-metal)
FastFolkert
Op zaterdag 28 december 2024 16:12:11 schreef Tidak Ada:
[...]Zou je mij je mailadres willen doorgeven? Dan kan ik je de pdf doorsturen.
Het mijne staat in mijn profiel.
Groet,
T.A.
Hoi Tidak, ik heb het artikel al via de link van @fripster
Toch bedankt!
FastFolkert
Op zaterdag 28 december 2024 12:48:25 schreef mel:
Het nadeel van die "moderne"muziek is dat het allemaal hard moet.
Dat hoéft natuurlijk niet. Met mijn Les Paul en een klein buizencombootje haal ik veel dynamiek. Als je er voor zorgt dat de andere bandleden ook dynamisch spelen, met veel “lucht”, dan klinkt het erg levendig en hoeft het niet te luid.
En thuis met mijn Martin akoestische gitaar haal ik al helemaal makkelijk een goede dynamiek. Het zit voor een groot deel in de vingers. En ja, ik ken mijn beperkingen 
Hoeben
Golden Member
https://www.hoeben.com https://www.overstockdevices.com https://www.asensor.eu https://www.circuitsonline.net/forum/user/4355#aanbod Voor alle verkoop: een tegenbod is altijd welkom!
Op zaterdag 28 december 2024 16:53:05 schreef fred101:
[...]
Nooit geweten dat er ook hair-country was (zoals hair-metal)
Dat is er zelfs bij jazz, van die mannen met een enorme bos haar die zitten te headbangen. Ja, op jazz muziek inderdaad. Geen idee hoe ze dat daar noemen.
Ik speel al een "poosje" gitaar en lees ook de nieuwtjes en de advertenties en reviews in de bladen zoals Guitarplayer etc.Dingen komen en gaan.De Kemper profiler/modeling versterker is al weer links en rechts ingehaald door andere merken.Ikzelf gebruik geen Kemper maar een Positive Grid Spark versterker met een android app.Even een effect en versterker kiezen, aanklikken en spelen maar.Een AI optie zit ook in de app.Prachtig allemaal maar de fabrikant blijft mij bestoken met (peperdure) nieuwe versterker geluiden en trapdoos geluiden die ik never nooit ga kopen.Maar de profiler/modeling gitaarversterker is niet meer weg te denken in de gitaarwereld,leuk spul om mee te experimenteren en spelen,meer is het niet.In dat artikel staat min of meer dat buizenversterkers gaan verdwijnen en/of niet meer nodig zijn.
Forget it.Gitaar-buizen versterkers gaan niet verdwijnen.Nu niet,morgen niet,nooit niet. Gitaar--Snoer--Versterker simpeler gaat het niet worden,Alles wat er tussen de gitaar,snoer en versterker zit is leuk maar is in prinicipe (naar mijn mening) overbodig.
De buizenversterker verdwijnt ook niet, dat werd ook gezegd van de analoge synthesizer, die zijn ook nog volop te koop, zelfs analoge drumbakken worden nog volop geproduceerd en verkocht.
Net zoals (gelukkig) de draai en drukknopjes helemaal terug zijn ipv dat geklooi op een LCD schermpje met 260 menu's en submenu's..