Er zijn zaken die tegen betaling bij je langs komen om de TV goed in te stellen. Ze plaatsen dan een colorimeter tegen het scherm en justeren zodanig dat je het maximale kleurbereik hebt. Deze jongens doen dat ook maar dan op afstand, als je panel enigszins hetzelfde is. Maar het kan een goede leidraad zijn om je eigen toestel even op te zoeken en kijken of het verbetering geeft. Er staan heel veel merken en types dit is als voorbeeld een Samsung KS8000 dat is een KS7000 in Europa. Enne, geen beeldverbeteraars aanzetten!
https://www.rtings.com/tv/reviews/samsung/ks8000
Calibration settings >>> https://www.rtings.com/tv/reviews/samsung/ks8000/settings
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Als je een TV als standalone apparaat wilt afstellen, haal je lang niet het maximale uit je colorimeter, dus dan is instellen op 'optimale' parameters inderdaad bijna net zo goed. Zolang je TV redelijk nieuw is, dus niet bijvoorbeeld een verlopen CCFL met te lage kleurtemperatuur of verlopen LED met te hoge kleurtemperatuur - en zolang er hetzelfde type panel inzit. Dus bij bijvoorbeeld Samsung moet het versienummer ook gelijk zijn.
Om je gammacurve of HDR EOTF goed te krijgen, en ook echt een grote verzameling referentiepunten op het chromaticiteitsdiagram zo goed mogelijk weer te geven, heb je of een TV nodig waar je de kalibratiegegevens in kunt programmeren in een 3D LUT, of een signaalbron zoals een computer waar dat mogelijk is.
Ik weet niet of er consumententelevisies zijn die dat ondersteunen. Wel alle professionele monitoren die ik ken en ik denk ook sommige serieuzere computermonitoren.
Allemaal wel leuk, een nieuwe TV instellen, maar OLED staat er om bekend dat de kleuren iets verlopen de eerste paar honderd uur, dus calibreren heeft geen zin in de winkels. Tevens veandert intensiteit van de LED schermen ook enigzins, heeft dit allemaal zin?? voor de prof markt is dit pas interssant.
Eenmaal instellen volgens die site en dat gaf een prima beeld alleen de LED verlichting wat aangepast zodat de grijsschaal goed was. De preset <film> is voor veel kijkers waarschijnlijk goed.
[Bericht gewijzigd door RAAF12 op (18%)]
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Nouja, helemaal onzin is het niet. Het voorbeeld is een LED TV, geen OLED. En ik vraag me af of dat verlopen nog wel opgaat voor alle varianten, maar ik durf dat ook niet uit te sluiten.
Als je op het oog moet werken kun je zo'n defaultinstelling onder voorwaarden wel als uitgangspunt nemen; ik kalibreer regelmatig professionele monitoren waarbij de software ook meteen voor het justeren zorgt (dus alle op basis van metingen uitgerekende curves, tabellen, instellingen opslaat in de monitor). Meestal doe ik dat na het vervangen van het panel, soms mainboard, soms verzoek van de klant. Er zit tussen monitoren met hetzelfde panel nou ook weer niet zoveel spreiding dat alles er compleet naaststaat als je de waardes van de een naar de ander zou kopiëren.
Als ik de tekst die bij de KS8000 staat zo snel even doorneem dan zijn de uitgangspunten best redelijk. En verbaas ik me erover dat er nog best veel te justeren is.
Jij gebruikt een meter die vlak op het panel wordt geplaatst of staat die een stukje van het scherm af? Ik zag dat soort meters te koop staan voor €180
Het is inderdaad LED achtergrondverlichting van dit toestel uit 2016, de 55 inch uitvoering.
Er is veel in te stellen in het menu kwa kleur en tint om zo'n mooi mogelijk beeld te krijgen. Sinds de eenmalige instelling na de koop heb ik er niets meer aan veranderd. De bron is de KPN glasstream in UHD 3840*2160 50p en dat is zichtbaar beter dan het standaard HD signaal wat uit een DVB-T2 kastje komt.
maartenbakker
Golden Member
Klopt, ik gebruik een colorimeter die direct tegen het panel geplaatst wordt (in het midden, of in geval van een monitor met local dimming erbij blijven staan en steeds verplaatsen naar het volgende vlak).
Voor de betere monitoren een Klein K-10, wat een beetje de industriestandaard is. Gelukkig hoort die bij de inventaris van de werkplaats en hoefde ik daar niet zelf in te investeren. Voor B-merk monitoren gebruik ik een X-Rite i1 pro die een klein beetje minder accuraat is maar veel goedkoper. Deze colorimeters worden doorgaans door de monitorfabrikant geleverd met eventuele merkgebonden aanpassingen of custom channels per paneltype.
DVB-T2 is iets beter dan DVB-T, maar het houdt sowieso niet over.
Voor calibratie van professionele monitoren heeft het veel nut, vooral met kleur gevoeligheid, maar dat moet vaker uitgevoerd worden dan 1x bij aanschaf.
Kleuren van achtergrond verlichting verlopen, LED eigenschap.
maartenbakker
Golden Member
Klopt, zal wel iets verschillen per type LED maar als het nauw luistert is 1x per jaar het minimum. CCFL is ook niet helemaal vrij van verlopen, maar dan zit je denk ik wel dichter bij end-of-life.
Ik had een tijd geleden ook een CCFL monitor van 15+ jaar oud voor controle; joost mag weten hoeveel branduren. Het beeld op 6500K leek meer op 3200K zo op het oog geschat. Omdat ik ze niet zo vaak van die leeftijd zie dus daar geen ervaring mee had, durfde ik niet te kalibreren (bang dat de software er niet mee overweg kan als hij te ver buiten de norm zit en dan de justering compleet verknalt). Op standje 9300K zag hij er goed uit voor een 6500K beeld.
ja klopt, CCFL lampen verlopen ook sterk, vooral de laatste 10.000 uur, ten eerste word rodig van kleur, blauwarm en daarnaast neemt intensiteit behoorlijk af. Laatste tijd converteer ik professionele monitoren van Hatteland en Nottrott om naar LED en niet zo'n beetje enorm verschil! in enen zijn de monitoren weer enorm goed van kleur!