Hallo
Hoe meet ik deze condensator?
Hij zou een waarde moeten geven van 10 uf. Hoe stel ik mijn meter in. Heb m met ohm gemeten maar gern uitslag.
Welke waarde heeft deze?
Kan ik andere gebruiken met dezelfde waarde?
Komt van een Miele vaatwasser.

met die meter kun je geen condensatoren meten. de condensator zou 10uf moeten zijn. maar het ding is een 17 jaar oud dus ik vermoed dat je een motor hebt die niet meer aan wil lopen?

Hi JR1960,

Die condensator kan je met de getoonde meter niet controleren.
Behalve kortsluiting op het ohm bereik.
Deze condensator zal voor een motor zijn en als die niet goed meer loopt, dan is de capaciteits waarde, hier ongeveer 10uF niet goed meer.

Gewoon een nieuwe bestellen, veel makkelijker voor je.

Groet,
Bram

Op woensdag 1 januari 2025 12:03:43 schreef blackdog:
Hi JR1960,

Deze condensator zal voor een motor zijn en als die niet goed meer loopt, dan is de capaciteits waarde, hier ongeveer 10uF niet goed meer.

Groet,
Bram

Het (aangebrachte)+ merkteken is ook niet nodig. Dit soort condensatoren hebben geen polariteit, het is geen elco.

Hallo
ja het klopt is voor de motor maar de motor loopt prima maar als ik de vaatwasser aanzet schakelt de aardlekschakelaar na 2-3 minuten uit.
heb gelezen dat het dan evt. deze condensator kan zijn.
dus ik kan wel kortsluiting met met ohm meter?
als ik de ohm meter er aanzet krijg ik geen waarde blijft op nul.

Hmm, lek naar aarde ... zal deze niet snel zijn.

En ook dat kun je niet (goed) meten, daar heb je eigenlijk een megger voor nodig, die meet met een veel hogere spanning.

[Bericht gewijzigd door Sine op (56%)]

Zomaar uit interesse, hoe oud is die meter, ik denk jaren 80 toen er een tijdje met die drukknoppen werd gewerkt omdat Fluke daar in 1977 mee kwam in de Fluke 8020. De eerste digitale echt draagbare meter. https://www.fluke.com/nl-nl/informatie/blog/digitale-multimeters/gesch… vreemd genoeg wordt in dit overzicht niet de 8022 vermeld. (die heb ik zelf)

Oja, die kan geen condensators meten. Er is wel een manier dmv weerstand en een stopwatch die bij analoge meters werd gebruikt. Kris weet volgens mij hoe dat moet.

[Bericht gewijzigd door fred101 op (18%)]

Op woensdag 1 januari 2025 12:38:40 schreef JR1960:
Hallo
ja het klopt is voor de motor maar de motor loopt prima maar als ik de vaatwasser aanzet schakelt de aardlekschakelaar na 2-3 minuten uit.

Je zou de condensator voor een test kunnen isoleren, door hem voor de test in een kartonnen doosje o.i.d te stoppen, zodat die condensator geen chassisdelen van de vaatwasser raakt. De aardlekschakelaar mag dan niet meer uitschakelen. Let op, bij een echt defect is het condensatorhuls spanningvoerend!

ja tis een oude meter maar ja
Dank voor alle informatie!

mvg James

maar als ik de vaatwasser aanzet schakelt de aardlekschakelaar na 2-3 minuten uit.

Mss verwarmingselement? Maakt omdraaien stekker in stopcontact verschil?

Hi JR1960,

Groet,
Bram

Hallo Bram

kan ik welke dan ook nemen 10uf? maakt de voltage uit? ik vind alleen 450V
maar deze is 280V
waar moet ik opletten bij het kopen van een nieuwe?
mvg James

Die 280v is AC, en die 450v zal DC zijn, dat ontloopt elkaar niet zo veel. (280v AC of meer is ok)

De originele bestaat ook nog, maar is schrikbarend duur (miele, he... :) ), zo'n 60+ euro...
Ik vermoed eerder een defect in verwarmingselement of zo. (in ieder geval iets wat met water in aanraking komt)

hoi

ok

hij geeft nu F14 foutcode tis een Miele
ik kan nergens een lekkage vinden alles is kurkdroog

Op woensdag 1 januari 2025 13:28:10 schreef OXO:
[...]
Mss verwarmingselement? Maakt omdraaien stekker in stopcontact verschil?

nee geen verschil

Als het verwarmingselement doorgerot is zie je ook geen water ergens, maar wel aardsluiting...

Hi JR1960,

Groet,
Bram

Kan ik m met deze meten zo ja hoe doe ik dat en wat moet er voor meetwaarde zijn?

Nee, deze heeft ook geen capaciteit meting. Dat is iets wat de laatste 10 jaar op bijna alle duurdere (+150 euro) en veel middenklasse(50-150 euro) multimeters zit en op sommige low budget (15-25 euro) meter.

Dit middelste symbool moet er op staan:

[Bericht gewijzigd door fred101 op (12%)]

Als je diff afvalt verdenk ik geen kortgesloten of open condensator.
Leg hem met de bevestigingsbout aan aarde en de beide aansluitingen aan L (dus niet N )
Je diff vertelt nu het resultaat...
En vergeet bij deze test vooral niet dat je met 230V aan de slag bent ... je doet deze test dus op eigen risico

kan ik deze als vervanger nemen?

ook een condensator probleem, maar wat als de condensator wel goed meet op een DMM maar de motor toch niet aanloopt?

ik heb een kolom boormachientje gekocht op 2dehands. gisteren de eerste keer willen testen, motor bromt en draait heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel lamgzaam rond (1toer per seconde ongeveer).

zit een condensator in van 450V 8µF. condensator gemeten met DMM en meet 10µF.
andere condensator erop van 10µF, doet niks (die gemeten gaf 0,22µF op de meter. was ook een oude condensator uit een afvalbak).
nog eens gaan rommelen en een stokoude 22µF gevonden, kolomboormachine draait perfect.

meet mijn meter nu fout? is die condensator kapot maar kan die toch goed meten op een DMM? is er wat fout aan de motor dat die nu meer capaciteit nodig heeft?

wil een andere bestellen, maar die omschrijven ze als 'aanloopcondensator'
https://www.bol.com/nl/nl/p/aanloopcondensator-8-f-450v/92000000981174…

[Bericht gewijzigd door fcapri op (12%)]

ja tis altijd meten is weten
ik ga deze later proberen en dan weer verder zien.
heb m inmiddels besteld.

succes

Normaal gesproken, als die condensator kapot is doet de motor het niet en gaat de aardlek er niet uit. Ik denk eerder aan een verwarmingselement met een isolatie fout. Maar je hebt een isolatie tester nodig om dat echt te testen. (en weten hoe die te gebruiken)

Internet staat vol onzin en mogelijk had men een hele andere fout dan jij hebt. Veel advies is " de blinde helpt de dove". Maar jij kunt niets testen of meten dus vervangen is de enige optie, als hij slecht was dan zit er in ieder geval weer een verse in.

Alleen als het een harde sluiting is, als de heater bij bv 100V pas doorslaat niet. Daar zijn isolatie-testers voor.

Niet verstandig om dit soort experimenten te doen als je zo weinig weet van elektronica. Water en elektriciteit zijn een gevaarlijke combinatie. Zeker in deze situatie waar de aardlek er uit gaat.
Daarnaast als die condensator nog vol is kun je zo je multimeter opblazen. Zeker zo'n simpel geval waar meestal nagenoeg geen beveiliging in zit.

Op donderdag 2 januari 2025 09:10:30 schreef fcapri:
ook een condensator probleem, maar wat als de condensator wel goed meet op een DMM maar de motor toch niet aanloopt?

meet mijn meter nu fout? is die condensator kapot maar kan die toch goed meten op een DMM?

Ik mag het niet zeggen want het apparaat staat hier op de zwarte lijst maar er bestaan LCR meters welke, in tegenstelling tot een DMM, wel met rotte condensators over weg kunnen.

Een tweede test die ik zelf doe is een DC lektest, dat zou je met een megger kunnen doen maar beter is een voeding die de opgedrukte werk spanning aankan en dan met een DMM in serie de lekstroom meten.
Als het ding bv bij 5V doorslaat zal hij op de DMM nog steeds goed meten. Een DMM meet met DC, die laadt die condensator op en ontlaadt hem en de meter berekent zo de capaciteit aan de hand van de tijd, maar een te hoge lekstroom kan dat resultaat beïnvloeden. Een DMM is alleen geschikt voor goede condensators. Het is jammer dat een LCR meter gebruiken op CO niet is toegestaan, dus je zult moeten doormodderen met een DMM. >:-)

Je auto's repareer jij als hobbyist tenslotte ook met alleen twee baco's, een beitel en een hamer. Daar ga je ook geen geschikt gereedschap voor kopen...oh wacht, daarvoor wel. Zal wel aan mij liggen, ik snap er niks meer van. 8)7