Hallo,

Ik wil de status van de zekeringen in mijn wagen detecteren met zo min mogelijk hardware en ik dacht aan het volgende.

Als ik een serieweerstand van 100k aan de ene kant aansluit op de load kant van een zekering en andere kant met een parallel-load bit ingang van een 74HC165 shift register, dan zouden de clamp diodes *in* de 74HC165 de boel veilig moeten kunnen houden. Met één pin kan ik dan achtereenvolgens elke zekering uitlezen.

Is dit heel erg kort door de bocht geredeneerd? Zijn die clamp diodes op deze taak berekend of kan ik toch beter een parallel zener of clamp diodes plaatsen omdat de boel toch vroeg of laat stuk gaat?

(nb. ik probeer de minimalistische creativiteit van de Chinese ontwikkelaars niet te overtroeven maar soms bevallen mij hun shortcuts wel O-) )

dank!

LED en weerstand over de zekering zetten. Als de zekering open gaat, gaat de LED aan.

Dat klopt en dat zit er al in. Maar ik wil het graag op afstand kunnen zien.

Op maandag 6 januari 2025 13:05:11 schreef kirst:
Hallo,

Is dit heel erg kort door de bocht geredeneerd? Zijn die clamp diodes op deze taak berekend of kan ik toch beter een parallel zener of clamp diodes plaatsen omdat de boel toch vroeg of laat stuk gaat?

dank!

Met 100k in serie gaat dit erg gevoelig zijn voor storingen. Maak de weerstand kleiner (10k oid) en zet een (SMD) zener 4V7 of een geschikte TVS over de ingang.

Het principe van de clamping diodes 'misbruiken' heb ik regelmatig fout zien gaan in bepaald merk (rol)deur openers. Daar stuurden ze ook via een relatief grote weerstand meer dan 12 Volt in de input van een LVC TTL poortje/schmitt trigger maar ze gingen toch stuk.

Ok. Lijkt me duidelijk. Ik verwachte al zoiets.
Tnx

Waarom op afstand, zekeringen gaan alleen kapot als het contactslot aan staat en dan zit je in de auto. Dan moet je ook weer een detector voor de detector schakeling maken om te kijken of je schakeling niet stuk gaat, die kans is groter dan dat er een zekering door gaat. (de vast niet automotive processor zal eerder overlijden) en je moet de spanning meten want die schakeling trekt langzaam of snel je accu leeg :-)

Op maandag 6 januari 2025 13:53:18 schreef kirst:
Ok. Lijkt me duidelijk. Ik verwachte al zoiets.
Tnx

Een optokoppelaar in serie met de bestaande controleleds zetten. Aan het origineel verandert er niets aan de werking, terwijl de uitgangen van de koppelaars geheel gescheiden zijn van ieder ander circuit en vermoedelijk ook geheel storingvrij. Je kunt de uitgangen geheel naar eigen inzicht ergens mee verbinden.

Het zekeringenblok is van een camper en heb ik opgedeeld in een drietal segmenten die elk met een 80A DC SSR uit of aan geschakeld konden worden.

Door het bijhouden van het ladingsniveau kan je zo bepalen dat een groep als eerste uitgeschakeld moet worden bij een te lage accu spanning. De totale capaciteit is 2500Wh dus met bijtijds uitschakelen van de grootste belasting kan je een eind komen.

Omdat ik de beveiliging los (=autonoom) van de hoofdregeling wil hebben moet deze zelf kijken wat de status is. Een uitgeschakelde groep geeft vanzelfsprekend geen spanning op de load-aansluiting van de zekering. Ik kan de bestaande/standaard zekering-defect detectie dus ook niet gebruiken.
Door zo'n standalone mechanisme kan ik in deep-sleep mode gevoed uit de autoaccu de huishoud accu in de gaten houden totdat de zonnecellen de boel weer bijladen terwijl ik de auto accu niet te veel belast.

Mijn originele idee was om (globaal) de stroom te bepalen die door een zekering liep (spanningsval daarover) om zo te kijken of ze aan stonden en waar de meeste winst bij uitschakelen is te bereiken. Die oplossing komt er misschien nog maar dat vergt wat meer aandacht voor een juiste analoge mux en een comparator - ADC in de 12V lijn.

In een 'normale' auto zou @fred101 natuurlijk helemaal gelijk hebben. ;)

Op maandag 6 januari 2025 13:40:32 schreef KGE:
[...]

Met 100k in serie gaat dit erg gevoelig zijn voor storingen. Maak de weerstand kleiner (10k oid) en zet een (SMD) zener 4V7 of een geschikte TVS over de ingang.

Het principe van de clamping diodes 'misbruiken' heb ik regelmatig fout zien gaan in bepaald merk (rol)deur openers. Daar stuurden ze ook via een relatief grote weerstand meer dan 12 Volt in de input van een LVC TTL poortje/schmitt trigger maar ze gingen toch stuk.

Of je maakt een spanningsdeler mbv twee weerstanden 12V(load)-> 5V ingangsspanning 74HC165, bijvoorbeeld 6,8k in serie met 4,7k.