Hallo, vraagje mijn vlam motor maak geluid welk die eerst niet deed, nu wil ik daar een nieuw inzetten maar deze hebben maar 2 kabeltjes de mijne heeft er 3 kabeltjes zie foto's kan ik deze zomaar aansluiten?

Hoe ziet de nieuwe er uit?

Deze als voorbeeld en zou ik de condensator er tussen uit kunnen laten?

Deze als voorbeeld en zou ik de condensator er tussen uit kunnen laten?

Ja, motor tussen de buitenste pinnen.
Deze 2 polige is zo te zien wel een spleetpoolmotortje, kan in beide richtingen willekeurig opstarten, als dat geen probleem is?

Dus die condensator kan er tussenuit en dan gewoon aansluiten op 2 buitenste punten.
Dan ga ik kijken waar ik zo'n motortje kan bestellen.
Alvast bedankt

De condensator mag/kan fysiek gewoon blijven zitten waar hij zit, elektrisch gebruik je hem niet meer met de nieuwe motor.
Sluit die dan wel aan op zwart(bovenste) en groen (onderste) van de kroonsteen op je foto.

Ik dacht bij het lezen aan een motor waarop je kan rijden die goed snel vooruit gaat, vlammen zeg maar ;)
Type en merk apparaat waarin deze motor zit kan behulpzaam zijn.
Ik herken dit soort motors uit magnetrons, de zorgen ervoor dat draaischijf langzaam draait.
Mogelijk kun je er daarheen uit halen.
Let op, je hebt ze ook in laagspanning varianten van ik meen 30 volt.
Die van jou is een 230v dus hoogspanning.
Maar je moet je afvragen, is de motor defect en of de oorzaak van het geluid dat verandert is?
Het is een stukje mechanica zo'n sfeerhaard dus kan ook prima iets mechanisch zijn. Misschien wel iets van dat er iets geolied mag worden bv.
Volgens mij maken dit soort motors altijd wel wat "lawaai" maar ik heb geen live ervaringen met zo'n haard. Ken ze alleen van zien.
Ik heb wel de ervaring dat je er niet aan moet draaien en 2 draden moet vastpakken tegelijkertijd. Dat geeft me toch een schok 8)7
Vraag aan de leden hier. Die condensator is die puur voor ontstoring?
Anders is die lijkt me ook een verdachte. Die aanloop condensators vliegen bij motors er ook toch heel vaak uit want is een slijtage onderdeel.

De originele is 10 Rpm, die uit het voorbeeld 5 a 6, die draait dus bijna op halve snelheid.

Let er ook op dat de nieuwe geschikt is voor landurig draaien.
Ze zijn er ook voor eem magnetron draaiplateau en zijn niet geschikt voor zo'n haardje omdat ze willekeurig ene kant op starten.
Daarom heeft deze een condensator op een wikkeling.
Ik zou de zelfde kopen.

Zie ook dit topic voor exact de zelfde haard.
https://www.circuitsonline.net/forum/view/143552

En zo leer je elke dag weer iets bij _/-\o_
Dat wist ik niet, dat de condensator er was om hem steeds de juiste richting op te laten draaien.
Ik wist wel dat die in magnetron soms willekeurig de keuze maakte welke kant op te gaan.
Ik zeg bewust soms want ik ben ook al de 30v dc varianten in magnetron tegen gekomen en die starten natuurlijk altijd dezelfde richting op.

Op maandag 6 januari 2025 21:32:46 schreef revado:
Ze zijn er ook voor eem magnetron draaiplateau en zijn niet geschikt voor zo'n haardje omdat ze willekeurig ene kant op starten.

Daarom zei ik al dat het een spleetpoolmotor (er staat ook CW/CCW op) is in eerdere post. (geen idee of draairichting in dit geval belangrijk is)
Het moet liefst wel een motortje met metalen tandwielen zijn...

De positie van de kortsluitringen bij een spleetpoolmotor bepalen de draairichting.
Die heeft dus geen CW/CCW omdat hij maar 1 richting uit kan.
Is een synchroon motortje, die met C voor draairichting (?) ben ik nog niet tegengekomen.
Waarom staan daar trouwens 2 vermogens op?

Volgens mijn informatie is het een spoel waar de as in draait zitten geen mechanische tandwielen in.

Dan heeft iemand jouw foute informatie ingefluisterd.
Dat asje zit toch duidelijk niet in het midden...
https://www.sfeerhaardenexpert.nl/a-80799974/onderdelen/faber-moter-10…
Is trouwens ook met 3 draadjes en nog dezelfde kleuren ook... het wordt dus heel simpel >:)

Oke OXO ga ik hem daar bestellen, dan is het probleem opgelost.

Bedankt iedereen voor het brainstormen

50 euro voor zo'n motortje? |:(
Volgens mij wordt je dan "bedot"
Als in, het hoefd niet de originele te zijn die erin zat. Een gelijkaardige werkt net zo goed. Het is geen speciaal onderdeel maar een vrij standaard geval die je in andere aparaten ook vindt.

Op maandag 6 januari 2025 21:42:20 schreef brains:
Dat wist ik niet, dat de condensator er was om hem steeds de juiste richting op te laten draaien.

Het kan ook mechanisch. Ik was met m'n broer een "gekregen, doet het niet meer" grote 230V klok aan het repareren. Na een tijdje kwamen we er achter dat er een palletje in de weg zat waardoor ie niet kon draaien. Palletje verwijderd en toen draaide ie weer. Bleek dat we probeerden hem de verkeerde kant op te draaien. Dat palletje zorgt er voor dat ie de juiste kant op draait. Mijn broer heeft die klok jarenlang op z'n kamer gehad als "spiegelklok".

Op dinsdag 7 januari 2025 12:15:51 schreef brains:
Volgens mij wordt je dan "bedot"

Precies. Inherent kosten die dingen rond de 5-6 euro. https://www.aliexpress.com/item/32949069065.html (De 5-6 euro exemplaren zijn "gratis verzenden". Hier gaat de verzendprijs met 2.5 omhoog voor ieder exemplaar dat je koopt.).

Deze uitgekozen omdat ie "10 of 12 RPM" heeft (10 in EU, 12 in de VS). en dat je mag kiezen welke kant ie op draait. En je mag kiezen welk model je wil hebben. Met het ding er naast kan je mogelijk de juiste kiezen.

[Bericht gewijzigd door rew op (31%)]