Hallo mede hobbyisten,
voor het kantelen van een antennemastje wil ik gebruik maken van een lin actuator. Nu kwam ik een Came deuropener tegen. De a3000/a5000.
Deze wordt aangestuurd met een stuurkast (ZA3N ?). Nu zit deze stuurkast er niet meer bij.
Kan ik deze deuropener ook gewoon aansturen met 230volt? Deze zijn ook volgens de specificaties 230volt. Het enige waar ik over na moet denken is hoe je de motor kan omdraaien om te openen of te sluiten. het is geen DC motor lijkt mij.
Alvast bedankt voor jullie mening.
gr Marco
Dat is geen deuropenenr maar een motor voor een hek.
Zover ik weet is die inderdaad 230 volt.
Er hoort een condensator bij van 10 uF.
3 draden, een nul en 2 van de spoelen, even meten wat welke draad is.
Er zitten microswitches in voor de eindafslag als het goed is.
Wisselen van de directe fase en fase via de condensator laat hem omkeren.
https://www.woodworking.nl/threads/draairichting-elektromotor.30764/
[Bericht gewijzigd door revado op (21%)]
De docs staan op het net. Ik heb net zo'n ding gerepareerd maar dan voor een type huis-deurtje. Die actuator heeft een schanierpunt die de deur mooi doet openen. Hoe aan te sturen met 230V laat ik graag aan de experts over.
edit: Revado was iets sneller met inkloppen
Hi,
Je hebt gelijk, het is een motor voor een hek te openen.
Hij kan wel 90 graden een deur open doen, dus vandaar dat ik dacht aan mijn toepassing om een mastje 90 graden te kantelen.
Hij heeft iets minder mooie bevestigingspunten zoals een Linak maar daar is wel iets voor te maken dacht ik. Kracht is 3000n. Moet ook voldoende zijn.
O.k. Ik denk niet dat er een condensator bij zit...
Dus dan wordt de draairichting bepaald door een nul met één van de (andere) draden?
Ja, klopt.
Een bedrijfscondensator van 10uF zou moeten werken, die zie ik er voor aangegeven.
Hier staat het schema van de ZA3:
https://www.microfer.fr/geryko/telechargements_publics/ZA3_CAME.jpg
Dank je wel voor je hulp.
Is dit een geschikte condensator?
De term bedrijfs, start en motor condensator wordt door elkaar heen gebruikt.
Is dit een geschikte?
https://www.amazon.nl/Condensator-startcondensator-motorcondensator-we…
Je gaf aan Bedrijfscondensator, dus vandaar mijn controle vraag.
De site van Amazon lijkt niet te werken nu, ik kijk morgen vroeg nog een keer.
Een bedrijfscondenssator is meestal geschikt tot 450 volt, een aanloop of startcondensator wil nog wel eens lager zijn.
[Bericht gewijzigd door revado op (44%)]
Vreemd, thuis doet amazon.nl het niet, wel op de mobiel...
Als het een 450 volt type is dan moet het wel goed gaan.
Laat nog even weten hoe het werkt, ook voor die mast als dat goed gaat.
Er zijn er meer die zoiets willen bouwen 
Ga ik zeker doen!
De eerste fout die ik natuurlijk al gemaakt heb is eerst al een condensator kopen en vervolgens kom ik erachter dat die reeds ingebouwd is.
Zucht...
Nu volgende stap en kijken hoe de motor kan laten draaien.
Ik heb nu een U V W tot mijn beschikking. Even kijken in het schema op internet.
Als het schema klopt zit de condensator ( die zitten meestal in de besturingskast em niet in de motor...) op U en V.
Dan W aan nul en de fase op U voor de ene kant op en op V voor de andere draairichting.
Als het goed is zitten de eindschakelaars op U en de andere op V.
Dus vanaf U gaat de draad naar de eindschakelaar en komnt terug op de kroonsteen, dat is dan de aansluiting voor de fase.
Idem voor V.
Die 2 zwarte kabels gaan naar de eindschakelaars denk ik.
De foto is net te klein om heet goed te kunnen zien..
Maar je hebt dus al een condensator
dus je kan testen.
Ok. Weer een stap verder.
Side opmerking. Ik heb van iemand 3 stuks overgenomen. Eén die echt slecht eruit zag (die ben ik nu aan het testen), één die er best wel netjes uit ziet, en één nieuw uit de doos.
Getracht de slechte running te krijgen. Niet gelukt. De betere versie getest....werkt perfect!
W = fase/nul
U = In draaien
V = Uitdraaien
Dus de slechte open gemaakt waarom deze niet werkt. Ik snap het nu 
Dus nu verder met de betere versie!