In een elektrische oven moet ik een paar draden vervangen. Die moeten wel hittebestendig zijn. Siliconenkabel schijnt niet goed genoeg te zijn, maar wat moet ik dan wel hebben, en waar koop ik dat?

Zoiets?: https://nl.aliexpress.com/item/1005004194252320.html
(even zoeken op "oven wire" of "oven cable" geeft er veel...

oven word meer dan 200 Graden... ik zou ook AE optie nemen...

Hangt de draad dan in de ovenruimte zelf ? Ik heb geen oven dus geen idee hoe heet ze kunnen. ;)

er zit vaak rubber met stof omsponnen draad in ovens. buiten de oven is de temperatuur lang niet zo hoog, maar als de draad tegen de binnenoven hangt kan er toch iets smelten als de draad verkeerd gekozen word.

Zitten de verwarmingselementen in de ovenruimte zelf (bij bovenwarmte of grill) en / of onder de bodemplaat (onderwarmte)?

Deze oven heeft alleen een element bovenin. Het gaat niet om de ovenruimte zelf. maar om de plek waar de draden op het verwarmingselement zijn aangesloten. Daar wordt het blijkbaar veel heter dan 200 graden.

Ik ga de link van Arco volgen, die draad ziet er uit als de originele die nu in de oven zit.

Ter verduidelijking een beschrijving van wat er is gebeurd: Door de hitte hebben de opschuifvlakstekers hun klemkracht verloren. Omdat de draadlengte tamelijk krap was stond er nogal mechanische spanning op. Daardoor is een vlakstekker losgeschoten en maakte aardsluiting tegen de ovenwand.

Omdat de laatste 3 cm van de isolatie is aangetast zou ik er een stukje af moeten knippen maar dan worden de draden echt te kort. Daarom wil is de twee draden helemaal vervangen door nieuwe.

In bootjes land word voor kritische systemen 'kabel met functiebehoud' gebruikt. In het kort: de isolatie blijft in tact als de boel affakkelt.

De draden zijn omwikkeld met een folie wat doet denken aan mica, van de isolatieplaatjes voor halfgeleiders.
Wellicht is dat ook 1-aderig te krijgen.

Verder zaten er vroeger bij een 'bull eye' van de bouwmarkt een paar stukjes 'sok'. Die deed je om de YmVK draden heen zodat ze ook geïsoleerd bleven nadat dat PVC mantel het door de warmte van de gloeilamp had opgeven. Wellicht kun je ook daar nog wat mee (bestaande isolatie opschuiven, aan de 'koude' kant verlengen en dit daar overheen schuiven).
Wellicht heeft een motoren-revisie-bedrijf het gewoon op de rol: je ziet soortgelijk spul vaak in de aansluitdoos van electromotoren.

Verder zaten er vroeger bij een 'bull eye' van de bouwmarkt een paar stukjes 'sok'.

Glaskous? Dat zou er inderdaad ook overheen kunnen, als extra. Zal zeker geen kwaad kunnen.

Vaak zijn stukken glaskous goedkoop verkrijgbaar bij het lokale motor/trafo-herwikkelbedrijf. Wat EricP zei dus....

De afloop: aliexpress is het toch niet geworden. Levertijd te lang en draden te kort. Ik kon daar alleen stukken van 1 meter bestellen, terwijl ik stukken van minstens 1,20 nodig heb.

Bij Amazon hetzelfde verhaal, stukken van 1 meter en levertijd eind van de maand, terwijl die oven volgende week weer in bedrijf moet.

Uiteindelijk na stug doorzoeken bij Conrad terechtgekomen. Die kon ik bestellen per meter, maar dan wel meerdere meters aan één stuk. En levering nog voor het aanstaande weekend.

Dan weet je ook zeker dat het zijn specs haalt en geen verkoperd aludraad vermomd als iets anders is. Een kennis kocht vaccuum slang op ali, bleek van te zacht pvc te zijn gemaakt. Nauwelijks bruikbaar, en als het ook nog warm werd, zoals in zijn toepassing, werd het zo zacht als siliconen slang. Was zonde van het geld. Bij een oven wil je geen risico lopen.

Zijn de ouderwetse kralen, die je over de (niet meer geïsoleerde) aders schuift geen oplossing? Waren vroeger zeer gebruikelijk in strijkijzers etc.
Edit: ik weet niet of ze nog bestaan.....

[Bericht gewijzigd door buzzy op (34%)]

Keramische kralen waren dat.

Even in Google gooien :

"Hoge Temperatuurbestendige 500 ? Mica Gevlochten Draad Enkele Kern Zuiver Koper 20/18/17/15/13/11/9awg 16/25/35/50/70Mm Vuurvaste Draad"

Krijg je nogal wat aanbod op Alie.

(Zie nu dat je al wat gevonden had...) ;)

Op woensdag 8 januari 2025 11:46:02 schreef KlaasZ:
De afloop: aliexpress is het toch niet geworden. Levertijd te lang en draden te kort.

Het hangt een beetje van de verkoper af. Ik heb ook wel eens 5* een "1m draad" besteld en gewoon 5m gekregen. Als je je daar druk over maakt, dan moet je even contact opnemen met de verkoper... Conrad is in mijn beleving onbetrouwbaar geworden kwa levering. Ik help je hopen dat het voor het weekend lukt.

Bij mij had Conrad wat ik zocht op voorraad... Werd 3 maanden later geleverd... :(

Op woensdag 8 januari 2025 13:26:29 schreef rew:
[...]Het hangt een beetje van de verkoper af. Ik heb ook wel eens 5* een "1m draad" besteld en gewoon 5m gekregen.

Als ik 4 meter bestel en in de winkelwagen staat "4 items", dan houdt het voor mij op. Ik wil niet het risico lopen om 4 losse stukken te krijgen die vervolgens aan elkaar gelast moeten worden. Moeten ze maar duidelijker aangeven hoe ze het leveren.

GLASSEIDENLITZE

https://www.onderdelenonline.nl/onderdelen/527648507009/

Ik gebruik gewoon hittebestendige silicone draad van de witgoedonderdelenboer(1,5 en 2,5)

Op dinsdag 7 januari 2025 18:58:42 schreef KlaasZ:
In een elektrische oven moet ik een paar draden vervangen. Die moeten wel hittebestendig zijn. Siliconenkabel schijnt niet goed genoeg te zijn, maar wat moet ik dan wel hebben, en waar koop ik dat?

Vertel eerst eens om wat voor een oven het gaat.
Een huishoudoven een kristaloven, een oven voor glasblazers een oven voor he tharden van materialen, een pottenbakkersoven ....????

Ik heb ooit een 32mm² kabel gehad uit de nalatenschap van een Philips fabriek. Daar zat een velzelmantel omheen, geen asbest, maar wat wel? Het was reserve voor een oven voor de productie van beeldbuizen; zowel verhitten als langzaam afkoelen van het glaswerk. Leek wel wat op doe A;likabel.maar nieyt uit China >:)

Tsja... C...... Dan moet ik wel heel erg omhoog zitten. Meer slechte ervaring dan goede en meestal trager dan de internetchinees.

Overigens kun je die Chinees ook wat vragen. Dan merk je snel genoeg of het iemand is die serieus is of ook een dropshipper. Maar goed... je bent het avontuur aangegaan. Ik ben benieuwd. Soms heb je ook gewoon mazzel :).

Op woensdag 8 januari 2025 17:02:10 schreef Tidak Ada:
[...] Vertel eerst eens om wat voor een oven het gaat.
Een huishoudoven een kristaloven, een oven voor glasblazers een oven voor he tharden van materialen, een pottenbakkersoven ....????

Ik heb ooit een 32mm² kabel gehad uit de nalatenschap van een Philips fabriek. Daar zat een velzelmantel omheen, geen asbest, maar wat wel? Het was reserve voor een oven voor de productie van beeldbuizen; zowel verhitten als langzaam afkoelen van het glaswerk. Leek wel wat op doe A;likabel.maar nieyt uit China >:)

32mm2? dat moet wel chinees of uit de states zijn, wat een achterlijke maat. hier gaat het 10-16-25-35-50-70mm2.

Je kunt de tekort geworden draden ook aan de andere kant verlengen met gewone (siliconen) snoer, of wordt de hele oven incl. de behuizing zo heet?

Op woensdag 8 januari 2025 16:17:00 schreef KlaasZ:
[...]Als ik 4 meter bestel en in de winkelwagen staat "4 items", dan houdt het voor mij op. Ik wil niet het risico lopen om 4 losse stukken te krijgen die vervolgens aan elkaar gelast moeten worden. Moeten ze maar duidelijker aangeven hoe ze het leveren.

Meestal staat in de tekst dat als je meerdere lengtes besteld die ook als 1 stuk geleverd worden.

Ik heb er zelf al meermaals siliconen snoer besteld om meetsnoeren van te fabrieken.

Op woensdag 8 januari 2025 22:41:10 schreef Sine:
Meestal staat in de tekst dat als je meerdere lengtes besteld die ook als 1 stuk geleverd worden.

Misschien is het meestal. Maar in dit geval kon ik geen bevestiging vinden dat het aan één stuk wordt geleverd. Bij Conrad wel, dus ik ga nu afwachten wanneer ze daadwerkelijk leveren.