Of 2 aparte schakelaartjes nemen, dan kan je ze onafhankelijk of samen laten draaien.
En de bekabeling is dan wel heel simpel.
vergeten
Golden Member
Doorgaans ben ik duidelijk met wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Op woensdag 8 januari 2025 13:50:44 schreef Paulinha_B:
En hierbij mijn suggestie, de relais zijn wat ongebruikelijk getekend, in de gauwte.
Logisch gezien kan het nog simpeler namelijk met maar 1 diode.
De horizontaal getekende diode kan weg en vervangen worden door een
doorverbinding.
EDIT: Blusdiodes toegevoegd.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
Dus een diode en blusdiode gezamenlijk plaatsen? Of is dan alleen een blusdiode voldoende?
Jullie merken...ik heb hier 0,0 verstand van.
Alle hulp en wijsheid is welkom!
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
@michiel: Ik zou aanraden ook blusdiodes te gebruiken. Die staan in normaal bedrijf in SPER over de relais spoelen. Of je nu 1 of 3 diodes moet kopen scheel nauwelijks in de prijs. Of je nu 1 of 3 diodes moet solderen, dat scheelt nauwelijks in de tijd die je kwijt bent.
@testman: Een schakelaar is gemaakt om zo nu en dan een vonkje te kunnen verwerken, het zal wel meevallen.
@vergeten: en als je zuinig wilt doen, kan je de linker blusdiode weglaten. Als het linker relais uitgezet wordt, dan staan de andere twee diodes in serie en beperken de spanning tot -1.2V terwijl dat met prive-blusdiode -0.6V had geweest. Dat boeit niet.
[Bericht gewijzigd door rew op (25%)]
Die blusdioden zijn hier niet spannend.
Als je relais met halfgeleiders stuurt is dat wat anders.
Daar zal 12V + inductiespanning wel een Vcemax, Vdsmax of Vkamax kunnen overstijgen.
Daarbij is delta-t een bepalende factor voor de inductiespanning bij afschakelen... en niks zo traag als een mechanisch contact... dus minimale inductiespanning.
Als dit schakelaartje geen 30V aan kan koop je het beter niet.
Wil je de originele fan helemaal weghalen? Want in je huidige tekening kun je de nieuwe ook allebei uitzetten.
Maar da's ook omdat ik mezelf ken: ik zou het aanschakelen regelmatig vergeten.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Op vrijdag 10 januari 2025 15:13:25 schreef r-p:
Wil je de originele fan helemaal weghalen? Want in je huidige tekening kun je de nieuwe ook allebei uitzetten.
Maar da's ook omdat ik mezelf ken: ik zou het aanschakelen regelmatig vergeten.
Je wordt gewaarschuwd: het koelwaterlampje gaat aan... 
Op vrijdag 10 januari 2025 15:13:25 schreef r-p:
Nee zeker niet, de originele fan blijft. Die doet zijn werk 99 van de 100 keer uitermate goed. Zoals gezegd is deze mechanisch en draait dus altijd en middels de visco-koppeling draait hij sneller of langzamer naar gelang van de temperatuur.
De elektrische fans ga ik dus alleen maar gebruiken in geval van wanneer ik de temperatuur op zie lopen naar een alarmerend niveau.
Op vrijdag 10 januari 2025 15:32:35 schreef Arco:
[...]
Je wordt gewaarschuwd: het koelwaterlampje gaat aan...
Haha....die heeft mijn Mercedes niet hoor. Is een old-skool auto zonder al te veel poespas van origine.
Hoe werkt dat met die diodes dan? Moet ik die allemaal apart met draad verbinden/solderen/koppelen op/tussen de bedrading? Of zijn daar speciale aansluit/montage manieren voor?
Gerard*
Statistics are like a bikini: What they show is suggestive, but what they hide is vital.
Mercedes, dat is nogal een merk. Ontwikkeld in Duitsland, bergen genoeg daar. Zou het koelsysteem onderbemeten zijn? Lijkt me sterk. Weet je zeker dat het koelsysteem optimaal werkt? Als het niet optimaal werkt is het toepassen van extra ventilatoren een oplossing die een bestaand probleem verdoezelt en mogelijk tot grotere problemen kan leiden indien niet opgelost.
Op vrijdag 10 januari 2025 16:21:38 schreef Gerard*:
Mercedes, dat is nogal een merk. Ontwikkeld in Duitsland, bergen genoeg daar. Zou het koelsysteem onderbemeten zijn? Lijkt me sterk. Weet je zeker dat het koelsysteem optimaal werkt? Als het niet optimaal werkt is het toepassen van extra ventilatoren een oplossing die een bestaand probleem verdoezelt en mogelijk tot grotere problemen kan leiden indien niet opgelost.
Het koelsysteem is absoluut niet onderbemeten. Het is een oude(re) auto gemaakt in een tijd toen men nog lekker doorreed.
Hij is ook maar 1 x oververhit geraakt in al die jaren dat ik hem heb en alle abnormale rijomstandigheden waarbij ik de auto gebruik. De eenmalige oververhitting was dan ook nog eens tijdens een uitzonderlijke situatie, te weten:
- warme dag (+/- 30 gr. C)
- flinke berg-etappe (meer dan 1000 meter klimmeters)
- langzaam rijdende (+/- 20km/u) rij auto's voor ons (met elektrisch aangedreven koelfan) waar we niet voorbij konden
Er kon tijdens die klim simpelweg niet voldoende rijwind gecreëerd worden voor voldoende koeling.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Wat in noodgevallen bij erg warm weer en lage snelheid helpt (maar niet prettig is), is de kachel vol open draaien (dat geeft een extra radiator)
Met alle raampjes open is het wel te overleven...
Op vrijdag 10 januari 2025 16:41:55 schreef Arco:
Wat in noodgevallen bij erg warm weer en lage snelheid helpt (maar niet prettig is), is de kachel vol open draaien (dat geeft een extra radiator)
Met alle raampjes open is het wel te overleven...
Klopt, dat is de eerste noodmaatregel die we hebben toegepast. Hielp iets, maar te weinig. Daarna zelfs nog met de motorkap open gereden.
Paulinha_B
Honourable Member
"Ik spreek Spaans tegen God, Italiaans tegen de vrouwen, Frans tegen mannen en Duits tegen mijn paard." Dixit Carlos V, Römisch-deutscher Kaiser
Op vrijdag 10 januari 2025 16:17:02 schreef Michiel Hartemink:
Hoe werkt dat met die diodes dan? Moet ik die allemaal apart met draad verbinden/solderen/koppelen op/tussen de bedrading? Of zijn daar speciale aansluit/montage manieren voor?
Dat is een beetje een probleem. Al wat bedoeld is voor in de auto werkt met zgn. Faston schuifcontacten, meestal de versie 6,3 mm. Daarentegen hebben diodes blote draadeinden, bedoeld om in een print te solderen. Ik heb het wel gedaan om blankkoperen fastons te gebruiken, en daar vlak op te solderen; voor de mechanische stevigheid dan krimpkous eroverheen, liefst meer dan een laag. Heel entoesiast ben ik daar niet over, maar ik weet niet beter te bedenken, en het lijkt toch wel redelijk te houden.
Gerard*
Statistics are like a bikini: What they show is suggestive, but what they hide is vital.
Ik denk dat het overbodig is te zeggen dat het uitmaakt of je 20 km/u rijdt in de 1e of in de 2e versnelling.
Wel mooi zo'n oude auto uit de tijd dat auto's nog eh, echte auto's waren. Van een vriend die een autobedrijf heeft, onderhoudt het liefst young-timers, een keer gehoord dat er in een bepaald type Mercedes wel zo'n 23 "computers" dan wel afzonderlijke stukken besturingselektronica zat, het ding had een veel te hoog stilstandverbruik uit de accu. Hoe hebben we ooit zonder al die elektronica gekund 
Klinkt die Mercedes dan zoals een Volvo 240 uit die tijd? Bij optrekken klinkt die vaak als een industriële stofzuiger die op toeren komt. Maar volgens mij is die rechtstreeks met riem aangedreven via poelie.
Op vrijdag 10 januari 2025 16:33:31 schreef Michiel Hartemink:
[...]Het koelsysteem is absoluut niet onderbemeten. Het is een oude(re) auto gemaakt in een tijd toen men nog lekker doorreed.
Krijg nog regelmatig (vooral nu hij dementerend is) het verhaal van schoonpapa over de Amerikaanse V8 camper die ze in de jaren 80 hadden (zelf woonden ze op ander continent, dus kwamen naar Europa voor vakantie).
In de bergen reden ze iedereen voorbij met de dikke V8 ondanks de >3000kg maar zelfs met de extra rijwind stonden ze 15 minuten later langs de kant met gevaarlijk hete motor...
Nee, zo klinkt hij niet. De visco-koppeling zorgt voor een variabele fan snelheid en is dus niet direct afhankelijk van het motortoerental. Het geluid van de 6-in-lijn overheerst gelukkig. Mooie diepe brom.
Zoals te zien is in de video hieronder is de auto ook nog eens vol beladen + nog eens 2 kerels van ieder +/- 100kg er in. Zwaar werken voor de oude Benz dus.
https://www.youtube.com/watch?v=E1oOFEwc6rg
En ja, dan sta je dus boven aan een berg in eens zo te koekeloeren naar een 4-wielige waterkoker!
https://www.youtube.com/shorts/EGwkq2_7Y6Y
Hier kan je ook gelijk zien dat er voor de radiator voldoende ruimte is voor elektrisch aangedreven koelfan. Dus tussen radiator en bumper.
vergeten
Golden Member
Doorgaans ben ik duidelijk met wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Die poetin proof bullbar is grappig maar ik heb daar zo mijn twijfels over. 
Je Radiator is wel erg kwetsbaar voor steenslag of andere zaken die je bullbar niet tegenhoudt.
De gril van de auto zit er ook nog he! Die zit bij deze oude Mercedessen vast aan de motorkap. En die staat in het filmpje omhoog, vandaar dat de gril boven in beeld zweeft.
Ik heb jaren een 190 2,5 Diesel gehad, de vijfpitter.
Daar heb ik ooit zelf airco in gebouwd, een gruwelijke berg werk, het hele dashboard moet er uit om de andere ventilatorbak met verdamper er in te prutsen...
Voor de radiator is plek voor de condensor met ventilatoren.
Tussen het blok en de radiator gaat je dat nooit lukken, daar is geen enkele ruimte.
Als je al airco hebt kan je die ventilatoren ook schakelen, anders misschien de ventilatorset van een airco op de sloop scoren en er voor zetten?
Die visco gaat bij een temp van rond de 70 graden zijn olie laten stollen en dan gaat de vin hard meedraaien.
Er waren, zover ik weet, ook uitvoeringen met een magneetkoppeling die via een koolborstel spanning kreeg, maar dat was niet de 6 pitter benzine / 5 cylinder diesel.
Overigens zal die bull-bar de luchtstroom ook best wel beinvloeden!
vergeten
Golden Member
Op maandag 13 januari 2025 13:25:53 schreef Michiel Hartemink:
De gril van de auto zit er ook nog he! Die zit bij deze oude Mercedessen vast aan de motorkap.
Oh ja zo werkt dat bij Mercedes. 
[Bericht gewijzigd door vergeten op (17%)]
Op maandag 13 januari 2025 15:34:20 schreef vergeten:
[...] Oh ja zo werkt dat bij Mercedes.
\
Was je vergeten?
(kon het niet laten...)