Hey,
We hebben een probleem met onze beamer, een Epson TW7000 (HC3200). Deze start plots niet deftig meer op:
- de eerste paar seconden zijn normaal: blauw knipperlicht & ventilator die op normale toeren draait
- aan de buitenkant zie ik geen licht, echter heb ik die eens open gedaan & op die manier gestart: het licht start effectief op voor enkele seconden, waarna het opnieuw uit gaat & de ventilator plots veel harder gaat
- na een 2-tal minuten begint het oranje LED voor lampproblemen te branden (zonder knipperen, wat wijst op een effectief probleem ipv een defecte lamp)
- vanaf start kan ik de projector niet meer stoppen, ik moet echt het stopcontact uit trekken
Op YouTube heb ik een video gezet die de eerste seconden toont: https://www.youtube.com/watch?v=0Ux9MKBn-zY
Aangezien er aan de binnenkant licht is maar niet aan de buitenkant, vermoed ik dat er ergens tussenbeide een probleem zit?
Al enkele fora doorzocht maar nog niet veel nuttigs gevonden, ik heb de beamer wel al 70% uit elkaar gehaald, zonder zichtbare mankementen. De ballast heb ik ook eens uit elkaar gevezen & de mosfets getest zoals ergens aangeraden, ik dénk dat ze nog werken (al krijg ik niet exact dezelfde resultaten als in enkele video's).
Alle tips zijn welkom!
Alvast heel erg bedankt,
Sven
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Dat lijkt me ook het meest waarschijnlijk.
Als het een VSA-probleem is dan eerder iets met eem elco of een in waarde gezakte foliecondensator.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
er zit een gasontlading lamp in zo'n beamer. ontsteking eerst en dan moet de lamp gaan branden. de ontsteekspanning is een heel stuk hoger, enige KV is niet abnormaal. neemt de lamp dan niet over krijg je error. de beamer ziet dat de lampstroom niet klopt en gaat in error. nu kan het deel in de driver wat de lampstroom regelt stuk zijn, vaak condensatoren, of de lamp is gewoon op.
In het filmpje van TS zie je dat de lamp niet tot een evenwichtspunt komt in sterkte. de lamp heeft een negatieve weerstand en de ballast moet dat in evenwicht krijgen, maar bij een versleten lamp of defecte ballast lukt dat niet meer. Na enige seconden gaat het toestel dan in een veiligheidsmode.
Bedankt voor de snelle reacties!
Er is wellicht geen echte manier om die lamp/ballast end-to-end te gaan testen? Want beide zijn al deftige investeringen om zo even te doen.
Moest het de lamp zijn, zou de projector het eigenlijk op een andere manier moeten signaleren, maar het kan natuurlijk nog steeds. Misschien net omdat die heel even wél brandt, dat de projector het niet ziet als een lamp-fout.
normaal zit er een uren teller in, en na bv 1500uur krijg je de melding dat de lamp versleten is.
bij sommige lampen zie je niks van verschil, bij andere lampen zie je vaak al dat er kleurverschil optreed op het beeld.
het kan bij u zijn dat de uren nog niet bereikt zijn, maar de lamp een defect vertoond.
ofwel lamp vervangen in de hoop dat dit het is (is het niet de lamp, kan je ze weer verkopen of als spare houden voor de toekomst.
of je koopt een andere beamer.
Je kan evt de beamer ombouwen naar LED.. Of meten wat de status is van de terugkoppeling naar de moederbord.. Maar ik schat de lamp..
Rely
Golden Member
Mocht reparatie niet lukken, ik heb nog verschillende beamers te koop voor weinig waaronder:
Eiki EIP3000N en Eiki EIP-U4700
Gerard, Lelystad
Op donderdag 9 januari 2025 22:25:39 schreef smd:
Je kan evt de beamer ombouwen naar LED.. Of meten wat de status is van de terugkoppeling naar de moederbord.. Maar ik schat de lamp..
Ombouwen naar LED had ik ook al eens opgezocht een tijd geleden, maar ik krijg heel wisselende reacties, waarbij het precies niet echt aangeraden is/kans hebt om het toestel te breken. Misschien zijn die reacties echter ook verouderd, als een upgrade naar LED te doen lijkt, wil ik die uitdaging wel aan gaan. Ik ben wel amateur, maar met zin om bij te leren.
De lamp komt dus wel meermaals terug in jullie reacties. Die ging ik ook als eerste proberen, echter is het direct een 100€+ investering die evt gewoon voor niets is. Op tweedehands zijn die niet direct te vinden, en als de projector effectief stuk is dan kan ik die ook niet als spare part bijhouden. Ik zoek nog ff verder.
Het feit dat de lamp enkele seconden schijnt maar dat er niets door komt qua licht uit de projector, wijst dat niet eerder op iets tussenbeide? Of is dat dan te verklaren doordat de projector gewoon stopt met voorbereiden omdat die merkt dat er een probleem is?
Zijn hier mensen (ik woon in BE, regio O-VL) die dergelijke diagnostiek genoeg zelf doen en/of de tools hebben om vb de lamp te testen? Zou interessant zijn om samen die diagnostiek te kunnen doen (tegen betaling).
Bedankt!
Sven
In mijn ervaring kan een lamp die 'op' is prima starten. Maar kan dan worden afgekeurd door de driver omdat de parameters buiten de specificaties vallen. Dat gebeurt normaal tijdens het opstarten van de lamp, voordat deze op volledige sterkte is.
Zit deze lamp aan zijn branduren?
Op maandag 13 januari 2025 08:17:01 schreef Sine:
Zit deze lamp aan zijn branduren?
dat kan TS waarschijnlijk niet meer zien, aangezien de projector niet wil doorstarten.
De urenteller zegt niet alles. Iedere opstart .. "strike".. kost de lamp enkele uren. Als de projector veel korte presentaties heeft gedaan kan de lamp buiten spec zitten lang alvorens de urenteller dat doet. Zit de lamp te ver buiten spec (te lange boog) dan slaat de ballast in alarm, om te beletten dat de lamp explodeert.
Als dat ding er al een paar jaar in zit mag je aannemen dat hij zijn uurtjes wel gemaakt heeft bedoel ik 
En inderdaad, ik verwacht dat de driver hier ingrijpt omdat de lamp 'op' is.
[Bericht gewijzigd door Sine op (27%)]
Ok, nogmaals bedankt allemaal
Ik zal dus eerst kijken naar een lamp, mag eentje zonder behuizing zijn vermoed ik, maar dan best wel origineel merk?
Echt geen idee qua uren, we hebben actieve/minder actieve periodes wanneer we die gebruiken, maar dan meestal voor enkele uren aan een stuk. De beamer had ook wel genoeg stof verzameld, gezien we ook wel wat werken in huis hebben gedaan. Dat zal ook niet veel deugd gedaan hebben..
Beste,
Heel erg bedankt voor de hulp! Ondertussen inderdaad een lamp besteld & vervangen, werkt weer perfect!
Heel stom dat die projector dus de verkeerde melding gaf, ondertussen had ik dus het onnodig risico genomen om heel dat ding in & uit elkaar te vijzen, maar bon.. we zijn weer wat wijzer geworden.
Bedankt!
Sven
Op zondag 19 januari 2025 11:39:44 schreef Sven_Vl:
Heel stom dat die projector dus de verkeerde melding gaf, ondertussen had ik dus het onnodig risico genomen om heel dat ding in & uit elkaar te vijzen
Jaa, deze projector dateert nog van voor er AI aan boord zat, .. maar goed dat het gelukt is en bedankt voor de feedback.