Een dag na terugkomst van vakantie slaat de stop om - het blijkt door de ijstkast te komen. Achterwand van het koeldeel gedemonteerd. Daar is het vochtig. En er zit een zwart kleverig goedje dat verbrand ruikt op een leiding - zie de foto, ook voor typeplaatje.
Iemand een idee wat de functie van dit zwarte dingetje is (soort van kussentje/afgezakte sok) om een stalen draad/leiding?
Zou ik er isolerende tape omheen kunnen binden en hem dan weer (zonder gevaar) in gebruik kunnen nemen?
Kan/moet ik wat testen voordat ik de achterwand er weer op monteer?
mvdk
Golden Member
Automaat of aardlekschakelaar?
Hoe oud is de koelkast?
Niet dat ik u veel verder kan gaan helpen, maar de anderen hier op het forum zullen dit ook vragen.
Gaat de aardlekschakelaar uit, of de zekeringsautomaat?
Dat is een groot verschil.
Het eerste kan een waterlekkage zijn of te veel vocht.
Het 2e is een serieuzer probleem.
Kast uitgezet tijdens de vakantie en aardlek uit ? Dan grote kans dat er dooiwater is gekomen waar het niet moet.
Edit: ik was een seconde later dan MVDK met posten, inderdaad, zelfde vraag 
Overigens, koelkast niet uitgezet. Maar wel behoorlijke tijd open gedaan om nieuwe dingen in te laden, en daarvoor een tijd niet open geweest.
En hij is denk ik een jaar of 10 oud.
Dat is een aardlekautomaat, zekering en aardlekschakelaar in een.
Prima oplossing omdat dan niet het halve huis uit gaat.
De indicator is geel, dus een aardfout en geen kortsluiting.
Alles goed droog maken , mogelijk is er water in de aansluiting van de compressor gekomen.
Maar ik zou even wachten wat de witgoed experts hier zeggen , die kennen de kast misschien wel.
EricN
Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
Kleverig spul is om de leiding af te schermen tegen ijsvorming en geluiden. Ziet er normaal uit
De ovenweerstand rond de verdamper die je aan de goot goed ziet zitten heeft de meeste kans om je miserie te veroorzaken. De tempsensor kun je preventief ook mee vervangen. Eerst verlies opsporen uiteraard. Trek de stekkers vd verwarming uit en meet met de ohmmeter op de mega ohm stand tss een aansluiting (eender welke vd 2) en de metalen omhuizing (massa/aarding..).
Ergens water op de elektriciteit kan ook altijd. Of ijsmaker. Er zit er een 2de verdamper in de koelkast met ook daar een verwarmweerstand.
Zit zo te zien niet in de houder maar half los eronder. Mogelijk zit nu de aansluiting ergens tegenaan.
Veel dank voor jullie reacties, en sorry dat ik nu pas reageer.
Ik heb geprobeerd weerstand te meten met een multimeter, van zo'n beetje elk stekkertje dat ik kon vinden in dit gedeelte van de ijskast, vergeleken met de buitenkant van de ijskast, maar weerstand blijft maximaal (wijzertje beweegt niet) - bij stand Ohm X1k.
Enige weerstand die ik kan meten is tussen de 2 polen van de stekker die normaal in het stopcontact gaat, en die is 12 Ohm.
Bijgaand foto's van de multimeter, een stekkertje (is wit de aarde hier?) en de onderkant van het verwarmingselement, die volgens mij wel op zijn normale plaats zit.
Ik moet zeggen, ik weet niet precies wat dit betekent/wat ik aan het doen ben, maar lijkt erop dat het probleem hier niet zit. Ik heb de neiging de stekker weer in het stopcontact te steken, en te kijken wat er gebeurt. Kan dat kwaad?
EricN
Met die meter ben je niets voor de benodigde metingen.
Een optie is 1 voor 1 alles losleggen en terug aansluiten om proefondervindelijk (verliesstroomschakelaar als test gebruiken)zo de dader op te sporen. Meestal geen schade maar dat kan pas met zekerheid gesteld worden als de werkelijke oorzaak gevonden is. Verdere schade is dus niet uitgesloten.
Niet vergeten ik herhaal: er zit in de koelkast hetzelfde circus.
Dank je Eric. Idd aan de diepvrieskant zit hetzelfde, maar die krijg ik lastiger open.
Ik heb nu ook de achterkant open gemaakt, bij de compressor. Als ik met mijn (matige) multimeter het stekkertje van de compressor test is er tussen een paarse en blauwe draad 0 weerstand. De rest weer oneindig. Foto'tje bijgaand. Met schema van de electra, maar dit kan ik niet leesbaar op de foto krijgen, noch begrijpen
Ik ga de stekker er maar in stoppen.
EricN
Het is idd een harde stiel dat witgoed herstellen. Alleen met noeste arbeid kom je er. Succes!
Tip: probeer ergens een gepast meetinstrument te scoren.
Heb de boosdoener gevonden!
Zie foto. Als het 10-2 op het plaatje is wordt het "De zekering" genoemd.
Maar ik zie ook dat hij ergens aan de zijkant in de warmteunit verdwijnt, lijkt me niet eenvoudig te vervangen.
EricN
Ik zie niets vh onheil op de foto's. Waarom denk je dat dat de oorzaak is? Zie je een isolatiebreuk? Visueel vastgesteld? Of is het omdat je als je die uit trekt het verlies weg is? Het zou kunnen omdat als je die uit trekt je gelijk ook de verbinding met de verwarming verbreekt en dat het daarom geen verlies meer geeft.
Bij verliesstromen is de verwarming steeds hoofdverdachte. Goed alles dubbel checken dus!
[Bericht gewijzigd door EricN op (12%)]
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Het gaat om een door Samsung geproduceerde koelkast. Misschien dat dat nog ideeën oplevert of het vinden van instructies of onderdelen makkelijker maakt.
Als dit stekkertje er niet in zit, doet de ijskast het.
En als je het stekkertje in het gaatje steekt slaat acuut de aardlekschakelaar om. Wellicht is het stekkertje zelf niet het probleem, maar legt het als het ware het echte probleem bloot. Zoals Eric zegt, de verwarming is het probleem, maar de stekker legt de verbinding.
EricN
Nee, ik zeg dat de verwarming het meeste kans heeft als zijnde de oorzaak. De daadwerkelijke oorzaak moet via meten en testen opgespoord worden.
Kun je de beide aansluitingen vd verwarming los leggen?
Op vrijdag 10 januari 2025 23:07:14 schreef maartenbakker:
Het gaat om een door Samsung geproduceerde koelkast..
Witgoedprostitutie op volle toeren
[Bericht gewijzigd door EricN op (33%)]
Ik weet niet zo goed wat je bedoelt met de aansluitingen van de verwarming - zitten die aan de linkerkant achter het witte plasticje, waar het bruine snoertje begint?
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Op vrijdag 10 januari 2025 23:34:15 schreef EricN:
[...]
Witgoedprostitutie op volle toeren
Dat valt nog een beetje mee. ATAG heeft nooit zelf koelkasten gemaakt en het is tenminste niet een of ander Chinees prutsding.
EricN
@maarten: heeft atag ooit iets gemaakt of is het enkel rondp....
@domu: de verwarming is de donkerkleuring buis. Deze heeft 2 uiteinden. Dus 2 aansluitdraden. Op de foto's moeilijk te zien maar naar vermoeden (!) De draad daar links in het stekkertje en er zit rechts in de 3x2 stekker ook eentje. De 2 dunne witte is vd voeler en de dubbele vermoedelijk de overtemperatuurbeveiliging.
Roland11
Golden Member
Is het probleem misschien weg als je de stekker van de koelkast er 90 graden gedraaid insteekt (omwisselen fase en nul)? Als een 'bush-fix' zeg maar 
nonius
set SCE to AUX.
Is het probleem misschien weg als je de stekker van de koelkast er 90 graden gedraaid insteekt
Ik zou het met 180 graden proberen, dat kost wat minder kracht.... 
Ik vertrouw dat element voor geen cent. Overal corrosieplekken en het foutzoeken leidt hier nu ook naartoe.
Ik zou die nog eens goed inspecteren, even proberen los te halen om achter de plaat en beugeltjes te zoeken. Denk dat hij ergens verbinding maakt.
Stekker omdraaien kan eventjes helpen maar ik zou alsnog goed zoeken. Dat element gaat als het goed is dagelijks aan dus vocht wat erin kruipt zou normaal niet moeten gebeuren.
Kijk eens of je het element links af kunt koppelen.
Roland11
Golden Member
Op zaterdag 11 januari 2025 10:48:12 schreef nonius:
[...]Ik zou het met 180 graden proberen, dat kost wat minder kracht....

Verwarmingselement compleet vervangen, en kast werkt weer OK. Voorlopig kan je zonder element wel draaien, max 2 weken met weinig de deur te openen. Kan je intussen een andere regelen