Hallo. Ik heb al jaren een Voltcraft VC820 DMM digitale multimeter die sinds een paar dagen een flinke afwijking heeft op de spanningsmeting, dus ik zoek hier ervaringen met het zelf opnieuw afstellen (geen verwijzingen naar youtube filmpjes aub).
Ik heb flink gegoocheld, zie de verzameling links onderaan. De meter is gebaseerd op het IC FS9711-LP3, "essentially identical to the FS9721 series", daar heb ik de PDF van gevonden. Schema van de DMM heb ik ook.
Binnen de Voltcraft meter ziet alles er netjes uit, er zijn kalibratie potmeters, en ik heb precisie spanning- en weerstanden (0,1%, voldoende voor mijn gebruik). De nauwkeurigheid is voor weerstanden nog steeds indrukwekkend, de meter baseert die, en ook de spanningsmetingen denk ik, op externe referentiebronnen. Dus ik denk wel dat opnieuw afstellen kan en de moeite waard is.
De afwijking is ontstaan na het vervangen van de 20A zekering. Die was overleden door ouderdom, zéker niet door gebruik. Misschien heb ik per ongeluk een potmetertje verzet.
Mijn verzameling links:
IC FS9711 https://www.ic-fortune.com/eng/new_product3_3.asp (taiwanees)
https://www.radiomuseum.org/r/conrad_multimeter_voltcraft_vc840.html
https://www.eevblog.com/forum/testgear/craftsman-82139-multimeter-tear…
en diverse info uit de conrad bibliotheek, die geen kalibratie info bevatten.
Misschien kun je hier eens voor kijken voor het afregelen van de spanning.
https://nl.aliexpress.com/item/1005006801789208.html?spm=a2g0o.product…
Ze zijn in verschillende prijzen te koop.
Dankjewel! Ik heb nu de LM4040AIZ10 in TO92, 0,1% da's dezelfde precisie als de AD584 en simpel bij Reichelt te koop. Misschien heeft iemand de voltmeter al eens afgesteld en weet hij welke potmeters voor welke afstelling zijn. Die rechtsboven is in ieder geval niet voor de spanning..
kalibratie instructies, zonder justerings informatie:
https://asset.conrad.com/media10/add/160267/c1/-/en/000123295ML02/hasz…
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Daar staat alleen in hoeveel een meting mag afwijken, geen nuttige inforatie verder daarin helaas...
Op radiomuseum staat het circuit en print. Kennelijk is het een unit-t.
Met de info daar moet eea toch wel de beredeneren zijn.
LetterHenk wat is een unit-t? Ik vind wel een Uni-t, die wordt gemaakt door dezelfde firma in Hong Kong, misschien niet met hetzelfde IC. Maar meter weggooien en een nieuwe kopen is niet zo mijn ding, ongeacht de prijs. Eerst leren.
Yep als er niemand is met ervaring zal ik het uit het schema van radiomuseum en de PDF van het IC wel beredeneren. Punt is een beetje dat ik mogelijk andere instellingen verziek waaronder de capaciteit meting.
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Als alleen VDC afwijkt maar weerstand en stroom klopt dan denk ik niet dat je moet gaan justeren. Dan verwacht ik eerder een probleem met bv de schakelaar of een protectie element wat in het voltmeet-pad zit maar dan nog voor waar stroom en weerstand wordt gemeten.
Multimeters verlopen niet ineens spontaan.
Justeren moet meestal bij bepaalde spanningen, temperatuur en luchtvochtigheid. Zeker als je standaard de zelfde specs heeft. Deze moet normaal gesproken een stuk beter zijn dan de meter. Ik ben niet thuis in de wiskunde/statistieken rondom justeren hoe die % samenwerken.
Het justeren moet meestal in een bepaalde volgorde. Er is grote kans dat je daarna stroom en weerstand ook opnieuw moet justeren. Als je ergens een betere meter kunt lenen (bv 5,5 of 6,5 digits) dan kun je de jouwe daar tegen justeren.
Maar zonder handleiding is het gewoon vaak heel erg moeilijk en meestal lukt het niet of wordt het zelfs erger. Been there, done that heel wat keren en ik heb alle kalibrators en standaards die je nodig hebt voor een meter ik heb ook diverse kalibrators gejusteerd.
Uni-T is een merk wat heel mooi uitziende, maar niet geweldige meters maakt. Vaak veel te duur tov de specs met meestal beroerde beveiliging. Ook een heel onoverzichtelijk assortiment waarbij 2 meters met een zelfde nummer maar andere letter een totaal andere meter kan zijn.
Henk bedoelt dat je mogelijk wel kalibratie handleidingen of schemas van Uni-t kunt vinden (als je weet welke Uni-t gelijk is aan jouw meter)
RAAF12
Golden Member
Dat laatste is een fluitje van een cent, het is een UT60A en het schema staat hier gelinked
https://www.eevblog.com/forum/chat/schematic-for-voltcraft-vc-820-ac-v…
[Bericht gewijzigd door RAAF12 op (26%)]
Hallo Fred101, de weerstand meting is nog wel nauwkeurig en dit klopt met wat ik in de FS9721_LP3 manual zie, PDF 28 voor de spanning meting en PDF 30 voor weerstand (plaatjes bijgevoegd). Voor spanning heeft hij een externe REFI en REFO weerstanden set om in te stellen en voor weerstand genereert hij 0,4V spanning en gaat de PDF ervan uit dat de toepasser ook ergens een instelpot in zet. Het schema van de Voltcraft laat er ook wel een paar zien.
Jee wel die website gevonden maar niet dat topic
dankjewel!
Op zaterdag 11 januari 2025 23:18:32 schreef RAAF12:
Dat laatste is een fluitje van een cent, het is een UT60A en het schema staat hier gelinkedSchema had de TS al. Dus even justeren en de meter is weer goed. Als je zeker weet dat je per ongeluk aan het potje hebt lopen draaien.
https://www.eevblog.com/forum/chat/schematic-for-voltcraft-vc-820-ac-v…
RAAF12
Golden Member
You are welcome, net op tijd want ik had het doorgekrast omdat je meldde dat je een schema had
edit: ook doorgekraste links zijn klikbaar, de wonderen zijn de wereld nog niet uit.
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Zoals je op jou bijgevoegde plaatjes kunt zien is de spanning meting de zelfde pin als de weerstand meting. Ze takken alleen signaal af voor en na de PTC. Als je manual range kiest kun je kijken of de afwijking aanwezig is in alle ranges.
Als het 1 range is zou ik eerst de weerstand delers nakijken. Overigens is het de vraag in hoeverre een low budget meter fabrikant de datasheet volgt. Elk onderdeel minder is beter voor de prijs.
Kijk ook goed naar de contacten van de draaischakelaar. Traces kunnen gedeeltelijk doorgesleten zijn maar soms zit er ook slijpsel tussen traces waardoor er een lekstroompje ontstaat. Vooral als de loper over vias gaat (wat een big nono is maar in budget meters zitten ze er vaak wel)
Als alle ranges afwijken is alles voor de functie schakelaar verdacht. Daar zit al het protectie spul. Daar zitten MOVs die kunnen lekken, protectie diodes, PTC en vermogens weerstanden. Die MOVs moet je op lekstroom meten maar waarschijnlijk kun jij dat niet dus dan beter vervangen.
Is er maar een range fout dan zijn de weerstand delers verdacht. Gewone weerstanden kunnen verlopen, vooral als het geen speciale zijn.
Bij de weerstand functie zal er nog meer elektronica zitten want 0,4V output is wel heel erg laag. Daar zal nog ergens een opamp zitten. Dit IC gebruikt een zogenaamde ratio meting. De weerstand meting gebruikt waarschijnlijk maar 1 spanning range.
De kwaliteit van de weerstanden bepaald hoe goed hij echt klopt. Dus ook voor de spanning meting. Stel het IC is 0,000001% maar ze gebruiken carbon composiet weerstanden van 10% voor de delers en standaards dan haal je die 0,000001 dus nooit. Dus die weerstanden zijn belangrijk en verloop zal afwijkingen geven.
0,1% is leuk maar hou er rekening mee dat dat niets over temperatuur zegt. Als ze range weerstanden met een hoog tempco gebruiken dan blijft er van de basis 0,1 weinig over. Bij een goede meter wordt een hele tabel geleverd waar voor elke range en per functie een percentage wordt gegeven. Dit binnen een opgegeven periode en temperatuur en luchtvochtigheid. Dus kalibreer en justeer je meter bij de juiste omgeving variabele. Als het ding binnen klopt en je gebruikt hem nu in een garage van 5 graden dan zal hij waarschijnlijk afwijken.
Heel belangrijk, kijk nooit naar de laatste cijfer, dat geldt voor elke meter. Soms zelfs de laatste 2 cijfers. Die zijn er om een trend aan te geven of instabiliteit aan te geven maar kloppen meestal niet (meestal zijn de specs een +/-% voor de full range en +/- een aantal counts/digits. Als dat 0,1% en 5 digits is van 10V dan is dat wat de meter aan mag wijzen om aan de specs te voldoen. Als de meter 10V weergeeft als 10,00V dan hij mag meer dan of minder dan aangeven binnen de specs. Hier 0,01V+ 0,05 counts ofwel moet hij binnen 9,94 tot 10,06 vallen om aan de specs te voldoen. Nu zie je ook waarom je meer spanningen nodig hebt want met 10V de 1000V range te kalibreren is tamelijk zinloos en daarom ook het justeren. Idem voor mV en de 1V range. Vaak gebruik je een waarde op 10 en 90% van de range om te kalibreren. Justeren bij de spanning die de fabrikant op geeft. Veel moderne meters worden in de software gekalibreerd.
Die 0,1% is mogelijk alleen gebaseerd op wat het IC zelf als beste kan en voor de beste range, soms is het een puur theoretische waarde, soms heb je geluk en wordt het helemaal gespecificeerd.
Zelf justeren kan de meter dicht bij 0% brengen bij de temperatuur en luchtvochtigheid waarbij je gekalibreerd en gejusteerd hebt. (meestal is 25 graden de norm) Maar als je dan bij 10 graden of 30 graden gaat meten en bv de weerstand delers hebben een hoog tempco dan kan je een afwijking verwachten.
Als je die standaard bouwt moet je uitzoeken of je ze wel direct kunt belasten met 10M. Meestal moet er een goede zero offset opamp achter, bv de LTC1052 (uit mijn hoofd) Daarna de boel kalibreren. Hier gebruik ik een ML399 en LT431 als standaards. Hier op het forum is Blackdog de expert waar het op het bouwen van standaards aan komt.
2025-01-12 Nou, het is gelukt!
Weer een typisch voorbeeld van veel moeite doen om erachter te komen hoe dom je bent
.
Zie foto, de trimmer rechtsbovenin als je hem openmaakt is voor de spanning afstelling. En daar had ik flink aan lopen draaien omdat ik de meter niet open kreeg (hij zit bovenin met twee haakjes vast, je moet dus een beetje wrikken). Bij dat draaien was er geen stop, dus ik dacht eerst dat het echt een schroef was, en daarna dat het een multiturn trimmer was. Dus bij het herstellen deed ik hele slagen links of rechtsom. Nu was het eerst nog de gedachte dat hij stuk was, omdat de spanning tussen 8,85 en 11,.. V sprong, maar na een halve slag was hij weer prima afgeregeld.. Dank allemaal, speciaal ook fred101
, je post heb ik later toch nog eens goed doorgelezen.