Hallo,
Ik heb hier een glaszekering waar M800 op staat. Verder helemaal niets.
Moet ik dit lezen als 800mA? M staat normaal gesproken voor mega en de eenheid staat meestal achter het getal.
Dus dit vind ik een rare aanduiding.
Als ik er meerdere had, kon ik er een stroom door laten lopen om te kijken wat de maximale stroomsterkte zou zijn.
Is er iemand bekend met deze aanduiding?
Alvast bedankt.
nonius
set SCE to AUX.
'M' staat mogelijk voor 'Mittelträge'. Of staat er ergens anders op de zekering nog iets over de snelheidskarakteristiek? (FF=extra fast; F=fast/flink; T=Träge; M=Mittelträge)
Ik zou denken, een middel-trage zekering van 800mA.
(leesbare) foto kan helpen....
Staat er op de printplaat of het apparaat verder niets aangegeven over de zekeringwaarde en benodigde karakteristiek? Voor wat voor apparaat is het?
[Edit:
https://www.swe-check.com.au/pages/learn_fuse_markings.php ]
Een leesbare foto. Dat is wel veel gevraagd 
Ik kon het zelf amper lezen. Ik zal het proberen, maar beloven kan ik niets.
In mijn multimeter zat een 500mA Zekering. In mijn doosje met zekeringen was dit de enige die in de richting kwam. 800 (mA)
nonius
set SCE to AUX.
De regel bij het vervangen van zekeringen is simpel: vervang een defecte zekering door eentje met dezelfde waarde/karakteristieken als het origineel, zoals gespecificeerd door de fabrikant.
Als het origineel 500mA was, dan is een 800mA-zekering dus geen geschikte vervanger. Evt. zou een lichtere vervangzekering een noodoplossing kunnen zijn (400mA of 315mA bijv.), waarbij het enige risico is dat de nieuwe (te lichte) zekering onnodig springt. Dat is hooguit vervelend, maar niet gevaarlijk. En vele malen beter dan het alternatief, een te zware zekering, die NIET springt wanneer het wel zou moeten.
De zekering moet ook dezelfde snelheidskarakteristiek hebben: een T (trage) zekering weer vervangen door een T, een F (fast/flink) weer door een F, etc. ; en als de zekering zand-gevuld was, ook weer een zand-gevulde vervanger terugplaatsen. Het zand helpt bij het blussen van een vlamboog.
In de betere multimeters worden speciale zekeringen toegepast (HRC fuses, i.e. High Rupture Current), maar ik vermoed dat daar bij uw multimeter geen sprake van is. Eén zo'n HRC-zekering kost meer dan een complete multimeter van de Action of de bouwmarkt....
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Als je alleen maar meet aan lage spanning en lage energie toepassingen (bv de stroom door een breadboard schakeling meten) dan komt het niet zo precies en kun je er tijdelijk wel een 800mA inzetten. Daarna de goede waarde en goede type erin. In ieder geval keramisch met zand gevuld. Dit moet in het manual en op de zekering zelf staan. (tenzij het een of andere low budget meter is, dan mag je al blij zijn dat er iets in zit
)
Zit je aan 230V te meten da niet zomaar er iets in duwen.
Op maandag 13 januari 2025 22:07:00 schreef fred101:
Als je alleen maar meet aan lage spanning en lage energie toepassingen (bv de stroom door een breadboard schakeling meten) dan komt het niet zo precies en kun je er tijdelijk wel een 800mA inzetten. Daarna de goede waarde en goede type erin. In ieder geval keramisch met zand gevuld. Dit moet in het manual en op de zekering zelf staan. (tenzij het een of andere low budget meter is, dan mag je al blij zijn dat er iets in zit)
Zit je aan 230V te meten da niet zomaar er iets in duwen.
Ik heb er een m3 boutje inzitten....is dat niet goed? 
Op dinsdag 14 januari 2025 07:32:33 schreef mel:
[...]Ik heb er een m3 boutje inzitten....is dat niet goed?
Als je er een lasapparaat wil van maken dan is het perfect 
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
/OT 9mm patroon of 0.22? Moeilijk te zien op schaal. Koop jij je ammo? Ook leuk om wat te preppen
Zeker weten dat de algoritmes van de A*I*v/d hier op aanslaan <G>
fred101
Golden Member
nonius
set SCE to AUX.
Als je alleen maar meet aan lage spanning en lage energie toepassingen (bv de stroom door een breadboard schakeling meten) dan komt het niet zo precies en kun je er tijdelijk wel een 800mA inzetten
Klopt inderdaad, en zo 'zondig' ik zelf ook wel eens. Als je enige kennis hebt dan kun je beredeneerde afwegingen maken voor je eigen specifieke situatie en de risico's inschatten, zoals je hierboven uitlegt.
Maar iemand als OP, die vraagt waar de 'M' voor staat op een zekering, acht ik niet voldoende kennis te hebben om dergelijke afwegingen te maken. In dat geval is, wat mij betreft, het voorzichtigheidsbeginsel leidinggevend: plaatsen wat de fabrikant voorschrijft, of wat er origineel ook in zat (ervan uitgaande dat in het verleden iemand de zekering al niet door een te zware heeft vervangen....)
Raaf12: iemand die het verschil niet ziet tussen een 9mm parabellum centraalvuurpatroon en .22 LR randvuurpatroon, denk niet dat die zich zorgen hoeft te maken over enige belangstelling van de AIVD 
Koop jij je ammo?
.22 herladen...? Indachtig het motto van Zeeuws Meisje, 'ons bin Zeeuwen, ons bin zuunig!' 
De eerste bijdrage van Nonius hielp me het meeste.
Die van Harry64 zou ook goed werken. Die van Fred101 is wel wat luid, dan schrik je je kapot, als de zekering kapot gaat.
De laatste conclusie van Nonius, als je niet weet wat M is, dat je dan niet de benodigde kennis hebt, is wel erg kort door de bocht. Zeker als je weet dat die multimeter nu voorzien is van wat aluminiumfolie.....
Ik heb een reeks foto's gemaakt. De bijgevoegde is de duidelijkste. Meer dan dit staat er niet op.
Op woensdag 15 januari 2025 08:13:01 schreef bleadje:
De eerste bijdrage van Nonius hielp me het meeste.
Die van Harry64 zou ook goed werken. Die van Fred101 is wel wat luid, dan schrik je je kapot, als de zekering kapot gaat.
De laatste conclusie van Nonius, als je niet weet wat M is, dat je dan niet de benodigde kennis hebt, is wel erg kort door de bocht. Zeker als je weet dat die multimeter nu voorzien is van wat aluminiumfolie.....
Ik heb een reeks foto's gemaakt. De bijgevoegde is de duidelijkste. Meer dan dit staat er niet op.
Geef hyet merk en type van de multimeter, en nog beter een foto van de meter er bij ,dan is het misschien makkelijker om mee te denken voor ons.
M800 en "multimeter" is niet echt veel info.
En de juisite zekering is zeker belangrijk en geen zilverpapiertje 
Tip: upload de foto en kies voor "plaats in bericht" dan is het geen mini postzegeltje om te zien.
nonius
set SCE to AUX.
De laatste conclusie van Nonius, als je niet weet wat M is, dat je dan niet de benodigde kennis hebt, is wel erg kort door de bocht.
Als ik uw intelligentie en kennis beledigd heb, dan bij deze m'n excuses.
Feit is dat het hier, achter een PC-scherm gezeten, erg moeilijk in te schatten is hoeveel electrotechnische kennis en competentie iemand bezit. Ik zou denken (gebaseerd op m'n eigen kennis/ervaring) dat bijna iedereen die wat met electronica prutst, de markering van zekeringen wel kent, of toch in elk geval de belangrijkste (F/T/M) . Vandaar m'n eerdere opmerking en het advies om vooral geen zwaardere zekering te plaatsen.
De opmerking van dat zilverpapiertje, daarentegen.... ik hoop dat het humor is. Zo niet, dan trek ik m'n eerder gemaakte excuses bij deze weer in.... 
On-topic: bedankt voor de foto, het lijkt me inderdaad een middeltrage-zekering van 800mA te zijn. Meestal staat er trouwens ook wel wat op de printplaat gedrukt v.w.b. de correcte zekeringwaardes, in de buurt van de zekeringhouder. In mijn DMM zit trouwens een 200mA F zekering. Ik heb er in het verleden een doosje met 10 stuks van gekocht. 'Ongelukjes' komen nl. wel eens voor....
Ook heb ik een reservezekering in een klein stukje beschermende plastic slang geschoven (krimpkous zal ook wel werken) en in het inwendige van de DMM bevestigd. Voorkomt dat, wanneer de zekering een keer 'in het veld' springt, ik met een probleem zit. In de gereedschapskist zit trouwens ook een doosje met enkele van de correcte reservezekeringen. Door schade en schande ....