Het kan in principe wel, maar van 12V naar 36V betekent wel heel veel wikkelingen erbij vrees ik.

Het totaalvermogen gaat denk ik iets omlaag omdat de nieuwe wikkelingen ervoor zorgen dat de warmte in de bestaande wikkelingen minder goed afgevoerd kan worden.

EDIT: Ja, aftakkingen kun je gewoon behouden.

Ik heb vaker ringkernen omgewikkeld, dat is prima te doen, ook 24V er bij leggen is niet zo schokkend. Ik heb ooit 2x15V aan 2,5A op een ringkern er bij gelegd.
Ik leg dan meestal 10 windingen soepel draad op de kern om te weten wat de spanning per winding is. (spanning meten en delen door aantal opgelegde windingen) Dan weet je meteen wat de lengte van je touwtje is voor tien windingen en kun je daarmee de lengte van je nieuwe wikkeldraad bepalen.

Denk er aan dat je DC spanning 1,41x hoger is dan je AC, dus met 36V krijg je +50V aan je elco!

In dezelfde lijn mag je DC stroom maar 0,6x je AC stroom zijn.
Dus in jouw geval mag je maximaal 200VA / 36V = 5,5Aac * 0.6 = 3,33Adc afnemen.

Als je echt zo hoog wilt gaan (met spanning EN stroom) dan zou ik nog een extra aftakking maken zodat je windingen van de trafo kunt schakelen op 12, 24, 36V

[Bericht gewijzigd door Sine op (20%)]

Dus dan kan je kiezen tussen (bijna) 200W op 12V en (bijna) 200W op 36V.

En voor je experimenteervoeding.... is het dan niet gek om ook een aftakking op 24V te maken: Dan kan je (eventueel later) beslissen om een andere aftakking te gebruiken als de uitgangsspanning laag is.

200W op 36V is meer dan genoeg. Blijkbaar heeft dat ding een dubbele secundaire wikkeling met 2 aftakkingen van 12 V. Mogeijk hergebruik ik de draad van een wikkeling, of behoud ik één wikkeling voor 12 V en brei ik de 36 V aan de andere. Draad is 2,5 mm², ongeveer 45 wikkelingen voor 12V. Ongeveer 90 wikkelingen extra betekent dat de wikkelingen op elkaar gaan liggen, vooral in de kern. Geen probleem?

Als je al twee 12V wikkelingen hebt dan heb je slechts een derde met 45 wikkelingenwindingen toe te voegen.

EDIT: @maartenbakker hieronder: je hebt gelijk, ik heb het foutje aangepast

[Bericht gewijzigd door Benadski op (33%)]

In mijn boekje zijn windingen het aantal keer dat je het draad om de kern legt, en wikkelingen het resultaat daarvan (een wikkeling van 45 windingen). Is dat een geaccepteerde uitleg om spraakverwarring te voorkomen of zijn er betere woorden voor?

Dat is wel de normale benaming inderdaad. Ik denk dat de meeste talen hetzelfde onderscheid maken (in de vaktaal, althans).

--

Dus aan het uiteinde van de 12V een nieuw stuk koperdraad aanknopen en IN DEZELFDE RICHTING verder wikkelen.

Elektrisch klopt dat.
Maar je hóeft niet per se ter plaatse ('op de trafo') de draad te verlengen. Je kunt ook een aparte extra wikkeling leggen, en de doorverbinding op een aansluitstrip (of hoe heet zoiets) maken.
Mocht je je dan toch nog vergist hebben in de wikkelrichting, dan sluit je de nieuwe wikkeling eenvoudig andersom aan.

[Bericht gewijzigd door Frederick E. Terman op (63%)]

Misschien een domme vraag: kunnen die extra windingen met gewone installiedraad type H07V-U met PVC isolatie uitgevoerd worden? Die wikkeldraad met isolatieklase F is blijkbaar moeilijk te vinden op 2,5 mm² en lijkt ook heel prijzig. Die installatiedraad heb ik nog liggen.

kunnen die extra windingen met gewone installiedraad type H07V-U met PVC isolatie uitgevoerd worden?

Kan wel, maar zou ik niet doen. PVC wordt zacht en smelt bij relatief lage temperatuur, isolatielak klasse F (of zelfs H) pas bij veel hogere temperaturen. Daarnaast kost de dikke isolatie heel erg veel (kostbare) wikkelruimte.

Die wikkeldraad met isolatieklase F is blijkbaar moeilijk te vinden op 2,5 mm² en lijkt ook heel prijzig

Probeer het eens bij een motorwikkelbedrijf in de buurt. Neem voor de zekerheid een halve Limburgse Vlaai mee voor in de kantine, daarmee vergroot je je populariteit enorm..... Bij het lokale wikkelbedrijf hier gebruiken ze trouwens alleen maar klasse-H isolatie. Want waarom besparen op een paar cent aan materiaalkosten, als de arbeidskosten de grootste kostenpost vormen.

Als je zoekt op koperlakdraad, vind je heel wat leveranciers.

Maar ik denk dat je beter kunt zoeken naar een trafo die 36V levert. Ringkerntrafo's bestaan in 2x18V. Dat bespaart je een hoop gedoe.

Koperdraad met sektie 2,5 mm2 lijkt me toch verdacht veel voor 200 Watt en 36 volt...
Maar het zal wel werken.

Op dinsdag 14 januari 2025 13:32:42 schreef comewithme:
Misschien een domme vraag: kunnen die extra windingen met gewone installiedraad type H07V-U met PVC isolatie uitgevoerd worden? Die wikkeldraad met isolatieklase F is blijkbaar moeilijk te vinden op 2,5 mm² en lijkt ook heel prijzig. Die installatiedraad heb ik nog liggen.

gewoon instalatiedraad is te dik, dat komt door de pvc laag die eroverheen zit.
Gewoon wikkeldraad gebruiken.
Je hebt een 200VA trafo, wil niet zeggen dat je secundaire last ook 200VA is wanneer je er draad bij wikkelt. Het gaat om het totaal afgenomen vermogen en die wordt door de kern oppervlakte en de draaddikte van het aantal primaire windingen bepaalt.

Op dinsdag 14 januari 2025 17:01:06 schreef pamwikkeling:
Koperdraad met sektie 2,5 mm2 lijkt me toch verdacht veel voor 200 Watt en 36 volt...
Maar het zal wel werken.

oorspronkelijk dus 2x 12V. dan zit je op 24V en bij 200W rond de 8-9A

ik heb thuis ook nog ergens een 2x 18V ringkern liggen van 750W. dat ding is gewikkeld met 4mm²

Twee wikkelingen van 18 V in serie geeft 36 V
Transformator vermogen 750 W bij 3 6V geeft een stroom van 750/36 = 20.8 A

Met een 4 mm² draad wordt de stroomdichtheid wordt dan 20.8 / 4 = 5.2 A/mm² koperoppervlakte.
Dat gaat werken als de trafo zijn warmte kwijt kan.

Om veilig te spelen zou ik 3 à 4 A/mm² voorstellen.

200W bij 36v geeft een stroom van 5.5 5A
stroomdichtheid van 3 A/mm² geeft een draad 5.55 / 3 = 1.85 mm²

1.85 mm² geeft een draaddiameter van 1.6 mm, dit is vrij dik om te wikkelen.
twee draden parallel is eenvoudiger, dan kom je aan 2 x diameter 1.08mm

Ik denk dat ik nog Cu draad 1.06 mm heb liggen.

Als je een stukje taart mee brengt, mag je de draad komen halen.

Op dinsdag 14 januari 2025 13:32:42 schreef comewithme:
Misschien een domme vraag: kunnen die extra windingen met gewone installiedraad type H07V-U met PVC isolatie uitgevoerd worden?

Dat heb ik weleens geprobeerd, maar dat kost echt debiele hoeveelheden ruimte. Ik geloof dat ik toen tot de conclusie kwam dat de isolatie meer dwarsdoorsnede-oppervlak had dan het koper. Dat merk je echt. Verder heb je andere genoemde bezwaren nog. Geen domme vraag wat mij betreft.

Op dinsdag 14 januari 2025 11:45:51 schreef maartenbakker:
In mijn boekje zijn windingen het aantal keer dat je het draad om de kern legt, en wikkelingen het resultaat daarvan (een wikkeling van 45 windingen). Is dat een geaccepteerde uitleg om spraakverwarring te voorkomen of zijn er betere woorden voor?

Ok Maarten, jij was me voor met dezelfde opmerking.

Die transfo heeft 2 secundaire aansluitingen van 12 V. Als ik die in serie verbind, krijg ik 1 x 24 V. maar ook 2 x 12 V als ik een aansluiting voorzie op het verbindingspunt. Kunnen die 3 aansluitingen gelijktijdig gebruikt worden? Kan ik 2 x 12 V en 24 V gelijktijdig aansluiten en belasten? Die labo voeding heeft blijkbaar een hulpaansluiting van 2x12V nodig. (zie schema)

Als je 36 Volt wil hebben kun je bij die 24 Volt wikkeling een paar wikkelingen erbij leggen tot dat je 29 Volt hebt, na gelijkrichting en onder belasting hou je dan 36 Volt over. De tweemaal 12 Volt kun je ook voor een andere voeding gebruiken voor een 30 Volt voeding of voor 15 Volt belast.

Op zaterdag 22 maart 2025 12:04:09 schreef comewithme:
(zie schema)

Schema? :?

Als je een labvoeding aan het bouwen bent die een wikkeling van 24V nodig heeft en een hulpvoeding van 2x12V kan je daarvoor niet dezelfde wikkeling gebruiken. Die zal dan als gescheiden wikkeling om de trafo moeten worden aangebracht.

Weblink:
https://aliexpress.com/item/1005005372320863.html
Er staan er meerdere van op Ali-express, de ene al krakkemikkerig vertaald dan de andere.

[Bericht gewijzigd door Sine op (21%)]

Die hulpspanningen moeten uit een aparte trafowikkeling of trafo komen.
De belasting daarvan is laag, 100mA is meer dan voldoende.

De 12V wikkelingen van je bestaande trafo kun je in serie zetten en aansluiten op de 0-15-25 aansluitingen, maak dan een doorverbinding tussen de 25 en 36V aansluitingen.
Je voeding zal werken (als je de hulpspanningen ook aanbiedt van een aparte transformator) maar de maximale spanning is wat lager.
Als je een extra wikkeling maakt van 10V en in serie zet met de andere wikkelingen haal je de maximale uitgangsspanning.

Op zaterdag 22 maart 2025 14:15:17 schreef comewithme:
Er staan er meerdere van op Ali-express, de ene al krakkemikkerig vertaald dan de andere.

Er is ook een topic over: Voeding kit XIAOLIN aangeboden op AliExpress. Ik zou dat topic wel even doorlezen, want er zitten wel wat slordigheden in het ontwerp. Op zich is het pakket componenten helemaal zo slecht niet en kan je er iets leuks van maken zonder veel extra te hoeven kopen.

Als je deze voeding wil bouwen heb je inderdaad een gescheiden wikkeling nodig, maar die hoeft niet veel stroom te leveren en kan met dun draad. Je kunt een enkele wikkeling ook dubbelzijdig gelijkrichten, want de hulpvoeding heeft weinig stroom nodig.

Als je toch al aan het wikkelen bent kan je misschien maar beter alle secundaire wikkelingen tegelijk over doen. Dan heb je de gelegenheid om de drie dikke en de twee (of één) dunne samen te wikkelen. Bovendien kan je er dan voor kiezen om ze allemaal 10V te maken, want dan blijven de spanningen iets beheersbaarder: 49,5V op 50V elco's is wel op het randje. Je zult de brugcel ook extern moeten plaatsen, want die kan je niet koelen op deze plek op de PCB.

Op zaterdag 22 maart 2025 12:04:09 schreef comewithme:
Kan ik 2 x 12 V en 24 V gelijktijdig aansluiten en belasten?

Als je dat goed doet wel. Maar het is makkelijk om per ongeluk korstluiting te maken tussen bijvoorbeld de GND en de -12V (de nul van de 24V).

Bedankt allemaal voor de uitleg en de tip. Ook voor de link, blijkbaar was hier al een topic over. Ik ga nog een bijkomende wikkeling leggen van 10 V voor de voeding en 2 wikkelingen voor de hulptransfo met draad van 0.15 mm², die heb ik nog liggen. Moet goed te doen zijn op een zondagnamiddag.

Je hoeft overigens helemaal niet alle 3 de aangegeven spanningen te hebben, je kunt er ook voor kiezen maar één relais te gebruiken en alleen te wisselen tussen de 12 en 24V aftakkingen. Voor de meeste voedingen is dat zat en kom je nog wel aan de 25-30V uitgangsspanning. Je moet de omschakelingen toch afregelen met een potmeter.