(Waterpomp) Wasdroger komt niet uit zichzelf op gang

(Ik bedoel natuurlijk Warmtepomp droger :D)

Mijn LG RC8055AP2Z wasdroger komt niet meer uit zichzelf op gang. Als ik een programma opstart, hoor ik een beetje zoemend geluid. Ik herkende dat eigenlijk meteen als een motor die z'n best doet om te gaan draaien.

Toen ik de bovenkant eraf schroefde en de trommel een klein zetje gaf, begon de trommel meteen te draaien. EN zodra hij draait, blijft hij draaien.

Uit mijn ervaring met oudere wasdrogers, kan dat twee dingen betekenen. Óf de koolborstels van de motor moeten vervangen worden, of de start condensator. Nu zit de motor op een plek waar ik niet eenvoudig bij kan komen, dus voordat ik dat ga proberen, wilde ik toch eerst even jullie gezamenlijke expertise aanspreken. ??

Volgens een onderdelen site is dit de motor: https://fixpart.nl/product/lg-eau54170602-motor-wasdroger

Ik weet het niet zeker, maar dat ziet er uit als een borstelloze motor. Als dat inderdaad zo is, dan zijn kapotte koolborstels uitgesloten. Maar hoe zit het met de start condensator? Is die er wel?

Wat zou het anders nog kunnen zijn?

Bij voorbaat dank voor jullie aandacht!

Motor is vh asychnone type. Altijd met bedrijfscondensator. Deze gaat veel stuk met niet of moeilijk starten ten gevolg. Dat zou dus idd je oorzaak kunnen zijn.

Maar een vastlopende trommel evenzo. Draai eens de trommel met de hand. Is dat abnormaal stroef?

Een motorcondensator is rond de 9uF. De 25uF zal die vd compressor zijn.

Edit: 6121EL2001F
De termen bedrijfscondensator, aanloopcondensator, startcondensator worden door elkaar gebruikt. Dit is een bedrijfscondensator. Een aanloopcondensator kom je nog zelden tegen.

Volgens het typeplaatje van de motor moet er een bedrijfscondensator van 10 uF op

Iedereen bedankt voor jullie antwoorden!

Op woensdag 15 januari 2025 22:28:19 schreef EricN:

Maar een vastlopende trommel evenzo. Draai eens de trommel met de hand. Is dat abnormaal stroef?

Nee voelt normaal aan.

Ik zal die bedrijfscondensator bestellen, en 'm vervangen. Ik hou jullie op de hoogte!

Op woensdag 15 januari 2025 22:28:19 schreef EricN:
Edit: 6121EL2001F
De termen bedrijfscondensator, aanloopcondensator, startcondensator worden door elkaar gebruikt. Dit is een bedrijfscondensator. Een aanloopcondensator kom je nog zelden tegen.

Aanloop- en Startcondensator zijn andere woorden voor precies hetzelfde.

Klopt maar zoals je op de screenshots kunt zien worden de benamingen te pas en te onpas gebruikt.

Aanloop- en Startcondensator zijn andere woorden voor precies hetzelfde.

Toch niet.... een bedrijfscondensator kun je als startcondensator gebruiken maar niet omgekeerd.
De koffie doet hier duidelijk zijn werk nog niet.....

[Bericht gewijzigd door OXO op (13%)]

Lees nog eens.... Hij schrijft aanloop en start. Niets over bedrijfs

[Bericht gewijzigd door EricN op (60%)]

Zou je ook kunnen uitleggen wat de fysieke verschillen zijn, warmteproductie, folie type ect. Ik zaagde ooit dat spul open als ondernemende jongeling en proefde ook wel het zuur in hsp natte elco's, met ventiel. Maar bij folie gewikkelde C's zag ik nooit afwijkingen in die alu bus!

Ik heb de droger even opengeschroefd, en dit is de condensator:

8.5uF (zoals ik ook in de service manual vond).

Als ik op "bedrijfscondensator 8.5uF" zoek, krijg ik eigenlijk geen hits. Zoek ik op "condensator 8.5uF", dan krijg ik meerdere hits.

Is dit 'm? -> https://www.partsnl.nl/condensator-c00258619-2

Of: motorcondensator...

Beide goed. Eerste goedkoper.

Zet een luikje in de zijwand om volgende keer vlotter te vervangen ;-) #bandwerk
De 10.000h die er op staat is met een korrel zout te nemen. Opgelet dat je je rug geen pijn doet bij het nemen vd korrel zout.

[Bericht gewijzigd door EricN op (31%)]

Op donderdag 16 januari 2025 11:21:41 schreef EricN:

Beide goed. Eerste goedkoper.

Ja, ik heb een Prime abbootje, dus betaal geen verzendkosten. Dan is voor mij de tweede een paar Euro goedkoper. ;)

Bedankt! Hij is besteld.

Die je besteld hebt zit in exact dezelfde toepassing dus die moet prima zijn. Ook de specs kloppen.
Bij de onderdelen leverancier goochelen ze ook met benamingen:
Zowel start, aanloop als bedrijfscondensator op een paar vierkante centimeter 8)7

Aanloop condesnsator heeft vaak een lagere werkspanning dan een bedrijfscondensator.

Zojuist de condensator vervangen en hij draait weer als vanouds!

Echter...

Ik heb hem even laten draaien (een paar minuutjes) zonder was erin, en het viel me op dat de trommel niet warm werd. Klopt dat? Ik heb geen idee hoe dat normaal gaat bij warmtepomp drogers. Heeft hij langer nodig om warm te worden? Of zal die zo slim zijn dat hij niet opwarmt als hij geen was detecteert?

De meeste modellen doen niet veel zonder het voelen van vocht. Compressor wordt bv niet gestart en programma stopt vervroegd. De vochtonttrekking an sig zorgt ook voor de opwarming. Dus zelfs als de compressor start komt er weinig warmte. Zelfs als er natte was in zit en de compressor start duurt het nog 30 min eer de was warm is. Ook thevens de reden vd lange tijden. De tijd tot het komen op bedrijfstemperatuur is op zich al lang. Bij hybride modellen is de tijd om die reden korter. De verwarming brengt snel op bedrijfstemperatuur en de compressor neemt daarna over om enige zuinigheid te bekomen.

Heb er even een natte handdoek in gedaan en alles werkt.

Iedereen bedankt weer voor jullie hulp! :thumbsup: